eksemhäst
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vilken månad/vecka under sommaren är egentligen värst för en häst som har eksem orsakat av knott? Jag har haft en eksem häst i 3 år nu och märker att han har blivit bättre för varje år. Just nu har han inga sår, bara kliat bort taglet på svanroten och lite av manen. Vetrinären sa att mycket bättre kan man inte få hans eksem men jag har såklart som mål att nästan få bort det helt!=)
Det beror väl på vart i landet du bor?
#1. Ja de är nog sant, bor i norra Skåne!=D
#2 Jag bor i västra blekinge (på gränsen till skåne nästan) och här har vi också en exemhäst. Tyvärr så kommer vi inte kunna göra något åt den för den har pågått under så många år utan att bli behandlat. Även länsstyrelsen har sagt att han måse ta bort henne. Hon är ändå 20 år i år. Men för henne har det precis börjat bryta ut. Men skulle kunna tänka mej att det blir som värst när det är som varmast. Då blir det ju lätt torrt och lätt att klia och irritera. Men nu är ju också alla insekter i full gång så kan tänka mej att det är nu som är som värst, och kommer hålla på och det blir lika varmt som det har varit hittils. :)
Never judge someone. You don't know their history.
Seriously, you don't!
Jag vet bara att det är som värst under dagen när solen börjar gå ner, men under hela sommaren borde det vara värst nu tycker jag.
#3 Har hon fått exem nu eller haft det i många år? Du har skrivit både och eller fattar jag fel?
#4 Hon har haft i många år ;) Men den har börjat bryta ut nu för i år
Seriously, you don't!
#5 Okej :) För vi har två gamla herrar på 20 år som haft exem länge och först när det inte togs omhand ordentligt så såg dom hemska ut, men nu när båda har ägare som tar hand om dom ordentligt så är dom jättefina och klar knappt något.
#6 aha. Tur för dom hästarna :) denna shettisens ägare har hållt på med salvor och sånt innan, men han tyckte inte att det gjorde nån nytta och det tog bara massa tid, så han struntade i det. Sen har jag och min kompis erbjudit honom att vi kan ta hand om exemen, tvätta med exemshampoo, smörja med salva och allt sånadt om han skaffar grejerna till det. Men han vill inte. Så nu har folk klagat över det och länsstyrelsen fick komma hem till honom och förklara att om han inte gör något så måste han ta bort henne. Men det är inte bara exemen.. Hon har börjat gå så stelbent och hon kan inte gå rakt, utan går lite i sidled. sen vill hon knappt röra på sej. Under hela denna våren så har hon legat ner mer än vad hon har stått upp. Så hon har gått ner i vikt och blivit jättesmal. Sen bytte han bete och hon stod upp lite mer och verkade lite piggare. Men nu verkar det bli sämre igen. Vi har sagt till honom att han måste skaffa veterinär. Men han sade att det var bättre att ta bort henne direkt i så fall. Men nu har han sagt att han ska vänta till hösten för han tycker det är synd att göra det nu. Men jag tycker tvärtom. Gå med exemen hela sommaren och han tänker inte behandla den för han tyckerdet är onödigt. Och här står man, maktlös känns det som.
Men som sagt, kul att det ordnade sej för dom två herrarna :) Skönt att det finns såna som vill förbättra exem även omdom är lite till åren. Tyvärr så kommer nog inte denna shettisen få samma lyckliga slut som dom. visst, jag skulle kunna köpa grejer och behandla. Men om ägaren inte är med så känns det lite hopplöst lixom. Han måste ju också kunna vara där och hjälpa till och ge stöd.
Seriously, you don't!
#7: Nu vet jag ju inte hur gammal shettisen är men kan han inte sälja henne till någon som gillar henne o kommer bry sig om hennes exem? Jag köpte min trots att jag visste om hans exem men han är en underbar häst så jag tycker att de är värt extra jobbet!
#8 Hon blev 20 år. Fick nyss reda på att han hade skickat henne till slakt i onsdags, så nu är det ju över för henne. Men det var ju inte precis det man ville, att han skulle avliva henne på det sättet. Är väldigt emot slakteri. ;( Jag tror inte att den hästen hade varit säljbar. Dessutom hade hon en gammal kronisk skada från när hon fastnade i ett galler (ett sånt man har runt höbalar) och lyckades få det över sej. Så nacken och bogen har alltid varit lite sned sen dess. Och hon hade ingen glädje kvar, man såg på henne den sista tiden att hon hade gett upp. Men nu är det över i alla fall. Skönt men jobbigt att veta att hon fick ett sånt slut
Ni ser en bild på henne hur hon såg ut det sista
Seriously, you don't!
#8 Skönt att hon slipper lida nu, men kanske inte så bra sätt att avsluta livet på som du säger.
#10 Ja det är väldigt skönt.
Seriously, you don't!