Mugg eller gallor?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej! För 3 veckor sedan så såg jag en liten svullnad på ena bakbenet hos min sköthäst. Trodde det bara var ett vanligt insektsbett eftersom han inte verkade ha ont av det. Men nu däremot när jag skulle rida honom så verkade han inte riktigt nöjd och han gick ojämnt. Kollade på hans ben och "insektsbettet" var nog inget bett i alla fall. Det är 3 "bulor" på ena bakbenet, ett på yttre sidan och 2 på innersidan som alla är ca 2 cm i diameter. När man klämmer på dom så drar han upp benet och har tydligt ont av dem. Syns även när han travar att han inte är nöjd. Han har även börjat få det på andra bakbenet och ena frambenet. Jag har inte varit med om att han haft detta tidigare. Misstänker att det är gallor men kan det vara mugg? Han har inga sårskorpor eller något sådant. Men han är lite varm om dem. Svårt att säga om det är svullet eller inte. Hästen är ju då inte min utan min grannes. Hästarna går bara på bete hos oss men jag får rida och tävla i princip hur mke jag vill så ser nästan en av dem som min. Har kontaktat ägaren som egentligen inte är så jättekunnig om hästens sjukdomar och sådant. Tänkte visa honom och förklara när han kom och skulle titta men såklart så var man inte hemma när han kom och skulle se. Han hade tittat lite på frambenen men inte sett något fel. Jag får väll ta saken i egna händer och ringa veterinären och betala vården för vad det nu än är. (även om jag inte har någon inkomst) För vård behöver han i vilket fall. För känner jag ägaren rätt så kommer han inte se något fel även om jag visar honom och han kmr inte kontakta vetoch han kommer använda hästen till turistridning i sommar i alla fall. -.- Visst, ägaren är jättesnäll och trevlig som låter oss rida där gratis och allt. Och han tycker om sina hästar. Me han förstår inte det där med vården, att ma ibland måste tillkalla vet och saker inte alltid självläker.
Men åter till ämnet, Vad tror ni att det kan vara? Vill gärna vara säker på min sak så jag kan ha lite att komma med till ägaren. Finns bbild längst upp i hörnet ni kan kolla på. Det är det benet som jag tkr är värst. Ni ser ovanför hovskägget är det buckligt eller vad man ska säga. Dom känns mjuka och lite svampiga eller vätskefyllda. Vet inte riktigt.
Tacksam för svar! :)
Never judge someone. You don't know their history.
Seriously, you don't!
Du kan vara lugn.Din häst behöver med stor sannolikhet inte veterinärvård.
Inte om det är gallor, vilket det både ser ut som och låter som på din beskrivning. Gallor är vanligt att hästar får då de går på bete och försvinner av sig självt om ett tag.
Gallor KAN även uppkomma då de är överansträngda men i detta fall verkar det mer som dessa uppkommit pga av betet.
Mugg sitter mer på ballarna och är kladdiga sårskorpor på. Ser inte alls ut som på bilden.
Innan du tar ut en veterinär kan man ringa och rådfråga honom. Ibland räcker det och det är ändå gratis. 
OKej. Men tycker inte om att dom gör ont på honom. Han är ju besvärad när han rör på sej, det syns. Och det är även varmt och ömt. Men så du tror att det kommer gå bort med vila? :) Det har även blivit värre än igår på ena frambenet och på bakbenen.
*för ytterligare info så har ägaren nu blivit anmäld av någon anonymis för en av hans shettisar. (behöver inte gå in på dom detaljerna..) Länsstyrelsen var hemma hos honom där shettisen går (dom sa att han måste ta bort shettisen snarast, annars tar dom henne) och ska nu komma hem hit också för att se hur dessa hästarna mår. Alla mår bra förutom en som har för långa hovar (har redan tjatat på ägaren om detta i veckor) och "min" sköthäst som då har dom här gallorna.
Vad kan länsstyrelsen göra när dom ser detta? Hästarna mår ju bra för övrigt. VIll inte att dom ska ta just dessa hästarna ifrån honom just för att min kompis och jag ändåär där och tar hand om dem
Seriously, you don't!
Det ska mycket till innan man tar om hand om ett djur. Det är mycket grov vanvård som gör att något händer, och knappt då heller. Så du kan vara lugn för de andra hästarna. Långa hovar och lite gallor bryr de sig inte ett dugg om.
Då det gäller gallorna är det precis tvärtom. Hästen ska röra på sig mycket. Då försvinner dom. Man kan ev. linda benen över natten om den står på box då. Om hästen verkar ha ont så är det INTE gallorna som orsakar det. Det är förmodligen något helt annat. Men gallorna kan vara tecken på att något annat är fel.
#3 Han går på lösdrift året om och har inte tillgång till någon box (tyvärr) Men jag och en kompis dividerade lite fram och tillbaka vad som kan orsakat detta. Men vi kom fram till en möjlig orsak: Under vintern har hästarna fri tillgång till hösilage. När lite gräs kom fram så tog han bort hösilaget och lät dem klara sej på det magra gräset. Sen kom dom hem till mej där vi har bra bete och mycket gräs, samtidigt som jag började träna och motionera honom mera än vad jag gjort när det varit lerigt och äckligt ute. Kanske alt detta gjort att han blivit överansträngd pga snabbt ämndrade förhållanden? Eller kan detta vara en möjlig orsak? Tänkte på det med, kan man inte linda benen i alla fall? Vi har paddar och lindor (både fleece och elastiska) och jag kan ta av och rengöra/lufta en eller två gånger om dagen. Hagen de går i är trots allt inte så stor och det är bara 4 hästar i den, snart bara 3. Har även känt nu att det börjar bli lite buckligt nedanför kotan, vilket det inte har varit innan.
Seriously, you don't!
Om hästen uppenbarligen går illa pga sina gallor så är det kanske lämpligt att låta en veterinär kolla på den.
#4 Gräset på våren är något bland de kraftigaste en häst kan äta så det var nog ingen fara med hästen. Men visst kan mycket bete ge gallor.
Att hästen går på lösdrift är bara bra. Box och stall är inte till för hästen, de är till människans bekvämlighet.
Om hästen är ovan att träna regelbundet kan de bli överansträngda i kotorna och därmed få gallor men med lite lugnare träníng skall hästen hålla utan att få ont.
Du kan ju linda benen på hästen över natten och låta den gå utan benlindor under dagen. Det mår den bäst av och det ger bäst effekt. Linda med fleecelindor och ha en tjock pad under. Använd gärna Back-on Track om du har möjlighet att låna några. annars duger vanliga tjocka paddar.
Men ring och rådfråga en veterinär om du tror att din häst har ont. Att rådfråga är gratis!
#6 Okej. Men gräset här är det inte så jättekraftigt som "riktigt" gräs eftersom det är gamla vallar och skulle egentligen behöva plöjas. Men nog är det lite kraftigt kanske.
Javisst jag håller med dej helt och hållet. Hästarna är till för att gå ute. Att stå i en box gör ingen häst lycklig. Det har ju blivit lite lite träning under vintern och när det varit lerigt och blött ute och vi har inte tillgång till ridbana, men sen har jag ju satt igång igen. Men det kanske räckte för att han skulle bi överansträngd. Jag har fleecelindor som jag inte är rädd om och ganska tjocka paddar Så får väll gå dit i morgon kväll och linda dom :) Spelar det någon roll om man är noga med at benen är rena?
Seriously, you don't!
Ta med en borste och borsta benen innan du lindar. Är inte benen rena och torra gör en lindning mer skada än nytta. Då är det alltså bra mycket bättre att låta bli att linda.
Har hästen ont och går orent, då ringer man såklart en veterinär för säkerhetsskull. Jag skulle inte tveka att ringa om det var min häst det handlade om, vore tråkigt om man hade missat nåt allvarligt.
Det blir väl mer komplicerat när det inte är ens egen häst..
En häst har inte ont av vanliga gallor, har hästen ont så är det något som är fel. Är nåt fel är det veterinären som är svaret.
#9 Jag vill ju med helst ringa veterinären, men det är ju inte min häst och ägaren är ju "blind" för sånt och ser inte att det är något fel. Han tror bara att jag är överkänslig och när han har tittat så har han som sagt inte sett något fel. Suck om man bara vore vuxen och hade pengar.. det irriterande är att han är vuxen och han har ju pengar. Han tycker bara det äronödigt att lägga dom på sånt som han tror kommer självläka..
#8 Jag gjorde rent benen igår och satte dit tjocka paddar och lindade ordentligt med fleecelindor. Men i morse när man kom så kom hästen vandrandes mot mej utan några lindor eller paddar kvar på benen. Fick gå runt i hela hagen och hittade till slut alla lindor och 3 av paddarna. Såklart hade han slängt av sej paddarna i leran och lindorna på olika ställen, vissa av dom var sönder. Så nu står man här med trasiga och leriga lindor och genomvåta och smutsiga paddar. ska tvätta dom och försöka sy ihop lindorna. Det var bara kardborrarna som hade lossnat. Tips på hur jag ska göra nu? :)
Sen kom jag på en sak med.. Han är ju inte helt nöjd när man travar med honom för hand. Men i hästhagen så sätter han av i full galopp med dom andra hästarna, busar och verkar inte ha ont. Men han kanske struntar i att det gör ont och väljer att busa med dom i vilket fall. Men när han tvingas att röra sej ofrivilligt så ser man det tydligare. Bara en tanke.. ;)
Seriously, you don't!
Strunta i och linda honom i så fall. Han kommer att bli frisk i vilket fall.
Lindor och paddar måste vara rena så även om lindorna suttit kvar hade du varit tvungen att tvätta dem till kvällen om du inte har fler att växla med.
#11 Okej. Är bara rädd för att ägaren kommer använda honom till turisterna under juli/augusti även om det inte läkt till dess. HUr lång tid kan det ta innan dom försvinner? Jag tycker inte att det har blivit bättre, bara blivit fler "bulor".
Ja jag vet att jag hade fåttbyta i alla fall. Har lindor att byta med, men de kommer ju gå sönder de med så känns lite onödigt. Kan ju hända att han trasslar in sej i dom eller något istället.
Seriously, you don't!