Akta er för elsnören! ;P
I fredags kväll hade en utav tjejerna i stallet intag, hon hade bara Scadde och Joy kvar. Hon tog på Joy grimman. hände undan elsnörena och släppte iväg scadde som går in själv till stallet. När hon sedan ska gå så snubblar hon och ramlar precis framför Joy som i sin tur snubblar över tjejen.. Pållan är så nära på att gå omkull över henne men hon riktigt kämpar för att komma upp, vilket hon till slut gör. Joy springer sedan ner till stallet och tjejen ringer till sina föräldrar (som bor bredvid stallet).. Stackarn har blivit skadad på sin nyopererade fot, blodet sprutar som ur en fontän…
Så nu ligger hon på sjukhus, får troligen komma hem imorrn. Så nu har jag och Erika fullt upp… Får mocka åt alla hästar, ta nästan alla in-utsläpp, fodringar.. Och rida då. Idag red jag både Joy och Delay, på två långa turer.. Känns i benen nu, var länge sedan jag hade så mycket "jobb" i stallet :P.

Oj då! Ja, jag har också snubblat ett par ggr på elsnörena. Men aldrig tappat någon häst än.
Oj lät inge kul!
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Ja, eltrådar är inget att leka med.. :/ En som jag hade hotten hos förut, hade en ponny, som skulle ut från hagen. Men den fastnade med benet i tråden, och rev loss hela benet, så benet låg brevid :/ De fick lov att ringa nödslakt och slakta den stackaren…. En tjej i mitt nya stall, hennes häst fastnade också i tråden här om vecka, och fick ett rejält uppskuret sår på vänster bak :/ KÖP SMAL TRÅD ALLESAMMANS! TJOCKA TRÅDAR GÅR INTE AV IFALL OLYCKAN SKULLE VARA FRAMME.
#3 Gud vad hemskt :'(

Ja, jag vet :'(

Jag gillar inte el-trådar :( De går inte sönder lätt nog, är för stor risk att hästen traslar in sig och får köttskador… Mkt hellre band!
Hmm det är nog band vi har förresten XD Dom är iaf ca 1 bred…

Usch, stackaren! Hur är de med henne nu?
Jag använder helst ståltråd, den går av om det är ngt. Men till betena har jag tunnare tråd, eftersom jag tar ner dom efter varje sommar o sätter upp dom på våren igen så är de lättare än ståltråden som bara trasslar sig.

uj inget kul… Använder elband själv men ska satsa på elsatiska grindar dom blir inte & ligga på marken så att hästar/människor kan fastna i dom.

Vi använder ståltråd.. Den töjjer på sej och tillslut går den av.. tarek har Gått igenom staketet två gånger.. Och då menar jag Gått!! Men i dom flesta hagar har vi vargstängsel med 5 trådar och då försöker dom inte ens gå ut, behöver ingen ström ens
jango kryper under. haha, hon är stollig.

Kryper!!! Vilken syn.. kan du inte ta kort haha
jaa, jag hade med velat se det, men jag har bara ett henne utanför. haha. jag tror inte hon kryper under den understra tråden, det kan hon ju knappast göra, men om den inte är stängd, då hon ute på två röda. och rolig ser hon ut med. haha

#10 vad är vargstängsel?…..
#9 har också velat ha såna elastiska grindar, men sen tänkte jag om när jag fick höra att hästen lätt kan fastna med svansen i dem (sprialen), men däremot den tjocka elastiska ellinan har jag inte hört något negativt om än….
Det finns elastiska grindar som är ett grovt gummisnöre med invävda trådar, fungerar skitbra och ingen risk alls att hästarna fastnar med svansen i dem!
finns på börjes vet jag!
spiralerna säljs knappt längre och när jag skulle köpa grind sneast blev jag rekommenderad den här "nya" elastiska elgrinden.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Vad är det för skillnad på eltråd och elband?

Eltråd är rund, går inte så lätt sönder, hästarna ser de mkt sämre.
Bild franskt elband i brunt. Finns undersökningar på att de ska vara de hästar ser bäst (alltså färg mässigt) och just de banden är väldigt hållbara och breda.
Rätt typsik eltråd (hööks) Leder ström oftast mkt bra, men hästarna ser det inte alls särskilt bra och skulle hästarna gå egenom det är risken för skador Stora…
Rätt typsik elband vanliga nackdelar är att det leder ström sämre och finns i Väldigt varierande sortiment med rätt många rejält dåliga sorter även…
Stål-tråd (börjes), syns inget bra, men går sönder bra och leder ström bra enligt vad jag har hört, har inte varit å provat på någon annans staket och har det inte själv ;)
Jag föredrar själv det franska elbanden, vi har dem på stallet där trav-fågel-hästen står och jag är total-såld på dem. Leder ström MKT bra, går sönder om hästen går egenom och hästarna ser dem.
Jag har själv vanliga vita elband på vårat bete, mest för att jag inte kände till de franska då och ansåg att de var de bästa jag kunde hitta. Tog rejält tjocka som ska synas så bra som möjligt. Stora nackdelar är att de leder mindre bra, går de sönder är det ofantligt viktigt att laga jätte nogrant för annars försvinner snabbt mkt ström, de mår inte så bra av att sitta uppe året runt, utan isåfall måste jag nästan köpa nya varje/vartannat år eller plocka ner dem efter varje sommar/höst vilket är ett rätt stort arbete ju…
På betena till där ponnyn står så har vi oranga eltrådar. Är nog bland de sämsta man kan ha… Går inte sönder, utan ger rejäla köttskador (har faktiskt varit med om det) och hästarna ser det dåligt. Är som gjort för olyckor. Som tur är får ponnyn inte gå på bete, så hon slipper de stängslerna…
Undrar som tidigare som skrivit, vad är varg-stängsel?
#8 Det är nog så bra det kan vara tror jag.. Har inte pratat med henne något idag :P

en tjej sa till mig att elband var dåligt för hästarna skar sig på den….i stallet har vi iaf tråd runt hagen och trägrindar till öppning. över grinden så finns en eltråd också. men för insläpp och utsläpp spänner vi upp rep och släpper hästarna och då öppnar man mellan hagarna. först springer ponnyerna in och där är det bara två "brädor" man öppnar med. tillnästa hage är det två brädor och två linor och sista hagen två linor och planka överst.

Jaha, så eltråd är de som jag lagt undan för nödfall, dvs jag gillar dem inte alls, svåra att få syn på med.
Använder själv vanligt elband, de går sönder tillräckligt lätt av min erfarenhet. Men brister de pga att en häst sprängt tråden får man byta fleeera meter för trådarna brustit överallt och leder inga ström, inte så bra. Dessutom sticker jag mig alltid på de sylvassa små trådarna.
Min erfarenhet av ståltråd är att de inte går sönder alls, har själv fått brännskador av att de. Skulle inte använda det till hästarna, dessutom är de ju så gott som osynliga om man inte hänger något i tråden. Men det finns ju lika sorters ståltrådar också och ström leder de ofantligt bra.

Hur är det tänkt att hästen ska kunna skäras sxig på ett elband..?

#21 Ja, exakt… undrar jag oxå… då måste ju eltråd vara mkt,mkt,mkt farligare…är ju sååå himla lätt att dom fastnar :/

#21 hon sa det iaf. för hon lånade ut sin häst och där hade de elband och ahn avr dum nog att gå emot det, inte en gång utan flera och kanterna på bandet var vassa så han hade sår över hela bogen, inte djupa men många och långa…

Hmm, så ståltråd går av lätt, då har man lärt sig något nytt. Trodde att de var värst!

Jag har som sagt inga egna erfarenhter utav hur lätt ståltråd går av, utan är bara vad jag har hört, men det värkar som fler här har den uppfattningen…
Jag trodde också att ståltråd var värst--

Trodde också att det skulle en av de värre trådarna :/

Jag anser att de är bland de sämre eftersom det är så liten chans att se dem, men om de nu går sönder så pass lätt som jag hört så borde skaderisken inte vara alltför stor.
Och att det leder bra kan man ju själv räkna ut…
hmm, jag som just har köpt en massa elrep.. man kanske skulle ha köpt elband istället då?

#29 ja, det tycker jag absolut… mkt farliga saker kan hända med elrep… :( tyvärr läs #3

Det är ju som med allt, alla har ju olika syn på saker och ting.
Jag har ärligt talat inte läst någon egentlig forskninsrapport på ämnet, men läst kortare notiser och slutsatser utav forskning, och de säger detsamma som mina erfarenheter och vad jag kommit fram till logiskt, att elrep inte är att föredra.
Som sagt, hästar ser vitt dåligt som de flesta redan känner till, hur de ser blått har jag fått en minneslucka över, oranget ser de flesta djur inte alls i stort sett och är därför total-vansinne att ha, brunt och grönt Är att föredra om man vill att hästarna ska Se stängslet…
Och nästa gång jag köper nytt stänseltråd-material till mitt bete blir det elband i grönt eller brunt, eftersom jag är dålig på att ta hand om mitt stängsel ordentligt så kommer jag inte kosta på mig franska banden som jag är så kär i, eftersom inte ens de antagligen håller mitt vanvård ;) utan vanliga biliga fast i rätt bred och färg, man får leta lite mer å betala lite mer än för vanliga vita band antagligen, men jag anser absolut att det är värt det. Upplever att när hästarna ser stängslet ordentligt så går de mkt mer sällan egenom trådarna varken med flit eller i olyckshändelser, så det är rätt hög prio för mig, eftersom jag tror att det kan dra ner skade-risken rätt mkt.
tur att jag inte öppnat förpackningarna, utan jag kan ju byta 

Alla säger att de här elastiska grindarna är så praktiska, jag klarar inte av dem! Eftersom det inte finns någon ögla att sätta det understa handtaget i, måste man försöka hålla båda handtagen i en hand, om ni förstår hur jag menar. Och samtidigt ta ut en häst, det är för komplicerat för mig! 

Jag har också svårt för elastiska grindar :p Brukar bli att jag får hänga upp den undre tråden först och sedan bara hja kvar den övre. Är ju besvärligare, tar längre tid å säkerheten sjunker….

#34 vad menar du med att säkerheten sjunker? Nu är nog kanske jag lite dum men om man inte har typ shettisar i hagen så borde det ju inte göra nåt att man hänger bort undra tråden en stund för att ta ut en häst man tar bort undra tråden först när man står med sin häst vid gringen ju eller? & sen övra ut med hästen fast med övra & sen fast med undra… Förstår inte riktigt vad du menar med mingre säkerhet då? Tar kanske lite längre men det är det värt om risken e mindre att dom fastner & sen kan du alltid hålla grinden spänd när du tar ut hästen & det går inte lika smidigt med tråd/band då vill dom gärna bli slappa om inte på marken beroende på hur lång grind man har & då är det ju farligt om nåt…