ELD!!!
Är det en fördel eller nackdel om ens häst inte är nämnvärt rädd för eld?
Jag har vid 2 tillfällen varit tvungen att rida förbi där folk eldat och nisse har ba kolalt, inget mer!
Inga problem alls o ta sig förbi.
Ska hästen va rädd för eld eller kan jag va lycklig som har en så klok o orädd häst?:)
/Elin
jag tror du ska vara glad för det. :D

Be happy!
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

Svår fråga elin. Men det är väl bra. Då kan du ju rida förbi utan problem.
Hästarna jag rider reagerar inte heller så mycket, de tittar lite på den, undrar vad det är och varför det kommer rök därifrån, men inte så mycket mer med det.. :P

Det är nog för det mesta positivt. Ja gick med fyra hästar samtidigt förbi en hage där det hade brunnit, bara glödde när vi gick förbi, men var flera meter ifrån oss, men de va livrädda, så finns nog både positiva o negativa saker med det.
Det är väl bra vid sådana tillfällen. Sedan tror jag att om hästen är instängd t.ex i ett stall i sin box/spilta och hela stallet fylls med svart rök och massor av eld, då blir den nog rädd/panikslagen även om den inte är det utomhus där den kan springa ifrån det. Sedan går den väl knappast fram och tittar närmare på en stor eldsvåda eller liknande.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Maggan reagerar inte heller nått för eld. -Jag tycker att de e possitivt! =)

Var glad för det :o)
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Jag kan inte komma på någon nackdel med att hästen inte är skrämd på håll..?
Och om det är på nära håll, som att stallet börjar brinna är det väll bra att hästen behåller sig lugn och inte hamnar i panik så att den fortfarande går att hantera och få ut.. Jag har läst om hästar som är så panikslagna att de inte vågar eller stänger av så pass mkt att de inte går att få ur stallet…
Enda jag kan tänka mig är att hästen skulle vara så korkad att den stoppar mulen i elden å det är väll knappast ngn större risk?
#9 Jag håller med dig!
// SandraM

Hästar känner ju trygghet i stallet så dom vill ju inte gärna springa ut om dom känner rök. En del hästar har ju tex slitit sig och sprungit in igen och brunnit inne.
det KAN ju va att Nisse anser dig en ledare, och du är inte redd varför skulle HON va redd då? Vet du nåt om hon reagerar på eld om du inte är där?
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.