Alternativmedicin på häst
finns det någon här inne som använder sig av såndant när er häst är halt/på väg att bli eller känns lite så där små konstig.
Är väldigt inne på att använda Djävulsko i geleform på min ponny istället för att stoppa in främmande föremål i leden (sprutan)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag skulle rekommendera örter, har aldrig prova djävulsklo men använder andra saker dagligen som fungerar super :)
men djävulsko är ju en slags "ört" det med. fast en rot :d Vad har du använt för örter för att hålla din häst "fin i lederna" vid misstanke på hälta?
skule råda dej att ta kontakt med en homopat (natur medisin)
min mamma håller på med och vi hade en häst här hemma som varta allt men så behandlade hon honnom och han blev bra :).
Har du mistanke på att hästen är halt så gå till någon som kan naturmedisin som kan gör en redig utredning på din häst för bästa resultat :)
En riktig utredning av en bra veterinär måste alltid vara grunden, sedan kan man välja hur man vill gå vidare. Först måste man ta reda på orsaken till problemet. Det är meningslöst att trixa med örter om hästen har en lös benbit eller en fraktur, till exempel, eller om sadeln ligger fel.
Lösa benbitar och sånt det vet jag att hon inte har :)
Men jag är i valet och kvalet om jag ska ringa till en Veterinär eller till en Equiteraput som kan kolla igenom ryggen först o främst där jag vet att de flesta problemen på henne bruka att ligga.. :)
Vad för problem har hästen som du vill komma till rätta med?
Skulle nog vilja att den kollades upp först om det var min häst, halt skulle jag välja vet. allmänt att något inte är okej, ET.
Har själv använt dk örten vid behandlig av fång vilket hjälpte bra på den hästen men vet andra som inte fått något resultat.
Homeopati är jag inte så insatt i men tycker att man skall följa samma uppläg med vet. ET även där.
Kolla runt på priser, finns många som säljer åtminstone örten, har inte provat gelen.
hon springer otroligt konstigt med bakbenen (kör trav)
och vi ska till en Equiteraput snart som kan känna igenom ryggen och kolla så hon inte har fått sig en rejäl låsning där om det är de som är problemet.
när man kör startvolten och man släpper iväg så springer hon hejdundrans bra första biten men när man kommer till första sväng så tappar hon fart och bakbenen hänger inte med i samma tempo som frambenen och tar sedan galopp bak och travar fram vissa steg.
Tänkte pröva smörja in djävulsko massage gele på knäna bak om det kan göra någon verkan eller bara av rent förebyggande syfte.
och när hon springer så kan du tänka dig att hon springer "linjegångare" med bakbenen.. när hon lyfter upp bakbenen så drar hon ihop bakbenen väldigt lång in under sig och lyfter högt upp.. är nästan som att hon springer så här ^ bak eller så X typ så svårt att förklara med de är lättare att se när hon springer
Jag skulle ta en sådan häst till undersökning med röntgen av ben och rygg pronto, Kan ju vara vad som helst, inklusive pålagring/fraktur i SI-leder, bäckenfraktur eller artros. Det verkar ju som om den använder knäna för att skona länden och eventuellt höfterna- Jag skulle definitivt inte begära arbete av den förrän den var ordentligt genomgången av någon sakkunnig.
#10 Instämmer!
Jag förstår faktiskt inte varför så många undviker att ta sina djur till veterinären och famlar istället efter grässtrån hos naturskojare med massa örter. En häst som uppenbart beter sig konstigt har inget behov av att smöras med örter utan behöver en sakkunnig veterinär som första hjälp. Därefter när veterinären gjort sitt utlåtande kan man testa alternativa saker om veterinären inte hittade något fel.
Det blir veterinär undersökning om equiteraputen inte hittar några fel.. om min teori inte stämmer dvs låsning i ryggen :)
har ringt och bokat en tid nu den 30e så får vi se vad hon får för dom
#11 jag är en liten sån där "örtnisse" jag använder mig hellre av naturliga produkter än att stoppa in främmande föremål i leder osv. Men nog kan jag använda mig av vet. men det gör jag bara i nödfall om det blir saker som en equiteraput inte kan "bota" eller homeopat
En seriös equiterapeut behandlar inte hästen om inte en veterinär tittat på den innan. Därför är det bra att göra en genomgång av hästen hos veterinär innan man åker till en equieterapeut för kotknäckning. Ponera att hästen dragit på sig en spricka i bäckenet eller har allvarlig kissing spine i ländryggen, då löser inte lite kotknäckning problemet, snarare tvärt om.
#8 Det du beskriver är ett typiskt tecken på en överforserad häst. Den tar liksom hjälpsteg med bakbenen och försöker skutta ifatt frambenen. Träna hästen i lugnare tempon så kommer hon säkert hitta rytmen igen.
#15 tränar oftast bara i lugnare tempo.. speciellt vintern och när vi inte har tävlingar på ett tag.. endast 3v före start så bruka det bli "hårda" intervaller :)
#16 Men då du ökar tempot, kollar du att tempot inte är högre än att hon hinner med , med sina bakben? Alltså att du inte kör fortare än att hon kan trava rent, utan dessa skutt. Hon vill säkert mer än hon kanske klarar av just nu. 
hmm får kolla det nästa gång jag ska köra då kan hon få gå en liten intervall :)
Man måste inte låta veterinären injicera saker i lederna bara för att man låter dem ta en röntgenbild.
#17 körde henne igår och då sprang hon som aldrig förr =/ blir inte klok på den där ponnyn :O
Hetare än tåget och jag släppte efter på tömmarna när vi kom ut på "gamla järnvägen" som är i ordning gjord.. 6km lång raksträcka och den sprang hon fullt ös utan att ens springa så där konstigt med bakbenen… Misstänker att det kan va Si - leden som krånglar eftersom de bruka man märka av i kurvor och på gamla järnvägen finns de knappt nå kurvor :) men återstår att se vad equiteraputen kommer så får vi se vad hon finner för intressant på henne
Nu har vi fått en "diagnos"
Sned het i höger bäckenbenet, låsning i vä knä, låsning i hals och stelhet i nacke :) och lite stel i musklerna i korsryggen och fick lite nålar i ryggen, laserbehandlig och lite till knycklig och draging i benen ;) så nu ska hon vara helt återställd och lite mera sportmassage så ska hon bli helt bra igen :)
Tänkte bara berätta att hon är fortfarande dålig :(
tråkigt! Kanske dags att åka till veterinär för en ordentlig genomgång?
japp har ringt och försökt att få tag i han men utan större framgång.. Håller tummarna att han hör av sig på måndag :)
Du kan inte ringa direkt till klinik då? Skulle röntgen behövas så finns allt på plats, hemmaveterinärer kan oftast inte göra ordentliga hältutredningar då de saknar utrustning för detta.
har över 20mil till klinik, men vi tänker prova att ta ut den veterinär som finns här och är det ett "allvarligare problem" som han inte kan fixa så ska jag få skjuts till kliniken av min sambo.