Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: beteende
Läst 1269 ggr
brandie
0

Stressar upp sig vid longering

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Som rubriken säger… Dom flesta säger att genom longering lugnar hästen sig/blir av med överskottsenergi, men de känns som om min häst blir mer pigg vid varje varvObestämd de första varven travar/galopperar han jättefint men sen vill han springa alldeleles för fort eller slita sig. Hur ska jag hålla honom lugn?

Gronstedt
0

Vad händer om du låter honom hållas? Bara lugnar med rösten, bannar när han bråkar och berömmer när han går fram åt rätt håll och på rätt sätt? Lugnar han inte ned sig så småningom?

brandie
0

Jo de gör han nog:) jag tror att han tröttnar efter en stund (ca 5-7 minuter) och därför bråkar! Hur länge kan jag longera honom utan att de blir för jobbigt?

Gronstedt
0

#2: Longering sliter på hästen. Tumregeln jag fått lära mig är att man ska longera högst 1/3 så länge som man rider. Om ett normalt ridpass för hästen är 1 timme ska man alltså inte longera längre än högst 20 minuter.

Zadeira
0

Jag hade provat att bryta longeringen innan han började stressa upp sig, alltså bara att longera i ett par minuter. Nu vet jag ju inte om han stressar upp sig pga att han tycker det är jobbigt, tråkigt eller för att det helt enkelt är svårt för honom. Men ofta är det bättre att bryta innan man "tvingat" fram en onödig konflikt.

Longering sliter mycket och kan dessutom vara jobbigt för hästen om den inte går i rätt form. Då är det bättre att tämköra tex, som inte sliter lika mycket.

KKajsa
0

Kanske om du byter varv ofta (efter 2-4 varv) o är noga med att han håller den gångarten som du bad om från början? Om inte stopp igen & prova igen.

WornOut
0

Håller du rätt position?

Du kanske helt enkelt står i ett drivande läge?! Då är det inte så konstigt :)

brandie
0

Tack för tipsen, de blir nog bättre:)

#6: Nejdå jag står i rätt position;) men bra tanke!