Lite tips?
Jag har ett lite irriterande problem med min ponny. Det är så att han gärna trycker ut höger bog i vänster varv, speciellt vid hoppning när vi ska svänga upp mot ett hinder.
Det mest extrema är när jag ska svänga upp mot ett hinder, och när jag dessutom måste svänga vänster, då trycker han hela bogen ut mot höger och han tappar liksom farten och det blir inget bra språng, även om han klarar hindret.
Jag har prövat att ställa honom utåt för att liksom få mer kontakt med den sidan, och det funkar väl hyfsat, borde jag fortsätta med det?
Vad kan det bero på, är det för att han är svag i den sidan?
Jag vill också tillägga att han inte fattar vänster galopp lika lätt som höger. Det är som att jag varsom helst, närsomhelst och hursomhelst kan fatta höger galopp, men när jag ska fatta vänstergalopp så känns det lite fel på något sätt, som att något fattas. Det har säkert att göra med högerbogsproblemet.
Var noga med att inte förböja honom i halsen, det trycker ut bogen.
Öva på att flytta bogarna.
Hur gör du när du svänger? Svänger du från midjan och uppåt men glömmer benen? Dina lår och knän (vrid om hela benet från höften, genom knät och ner till foten så att tårn pekar inåt, ha lätt men stadig kontakt på den sidans tygel (ytter) )kan putta in bogen i svängarna.
Om du daremot viker dig i midjan och lutar inåt, kommer din tyngdpukt flytta ut hans bog. Det är mycket möjligt och mycket vanligt att vi ryttare är sneda, och detta låter som ett typiskt ryttarproblem. Det kan vara väldigt svårt att känna om man sitter rakt över hästen, jg vet själv att i vänster varv känns det som att jag lutar utåt när jag sitter rakt, och känns det rakt lutar jag inåt. :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har samma problem med min ridtravare. Fast han skjuter in bogen mot ridbanan istället för ut. Väldigt jobbigt och irriterande problem. och lägger man om skänklarna och försöker räta upp honom så stressar han bara. :/ Problemet ligger nog som sagt mycket i ryttaren. MAn tror att man ger rätt hjälp men hästen uppfattar det som något helt annat än vad man tänkt sej.
Never judge someone. You don't know their history.
Seriously, you don't!

Tillägger bara att det mycket väl kan bero på att han är stel i vänstersidan! Så att han inte vill jobba böjd åt det hållet.. iof då konstigt att han har problem med vänstergaloppen då det är höger bakben som jobbar mest i den gångarten.
Skulle vara väldigt konsekvent och rida nästan enbart med ytterhjälperna, om du inte redan gör det? springer han ifrån dig och bara "flyter ut" åt höger hade jag stoppat upp på båda tyglarna och sagt "stopp", jag bestämmer hur och vart vi går!
Men, huvudsakligen, YTTERHJÄLPER :)
(jag förutsätter att hästen inte har ont någonstans)