Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 735 ggr
ciss
0

Elastiska benlindor

I det stallet där jag hade Colan förrut stod två nordisston, ett som just fyllt nitton och ett som ska fylla fyra (mor & dotter). Ägarna är lite .. vad ska jag säga, udda? vå tvillingtjejer som går i femman nu. De började rida in dottern när hon var två år gammal och hon ser verkligen inte färdig ut i kroppen ännu. Orkar inte skriva allt konstigt de har gjort men som exempel. ;P

Hur som helst brukade de rida med vita elastiska benlindor för att det var snyggt. De hade ingen padd eller något under. Jag har en fråga: bränner inte lindorna mot benen då? Har för mig det.

Visst ska man alltid ha padd under? Eller gäller det bara på fleecelindor? Är inte så insatt i sådant. Vilka lindor ska man egentligen ha padd under? Gjorde de fel som red utan padd?

1000 frågor - hoppas på lika många svar! ^__^

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

ciss
0

_Förenklar det lite;
_Ska man alltid ha padd under - oavsett om det är fleece eller elastiska? Har iaf lärt mig att man alltid ska ha det. Vilka lindor ska man annars ha padd under?

Gjorde de fel som red utan padd?

www.frihetenskaniner.se

fridak
0

vad jag lärt mig så ska man helst ha padd under alla lindor men att det går att vara utan när det är fleece. sen så finnsdet ju många lindor där hälften är av elastikst material och hälften av paddliknande(ngt som iaf ska kunna ersätta padd)

Snuttan2
0

Man ska ha padd inunder utav flera anledningar.

Bla så kan lindorna bränna om de är utav vissa material och är åtspända. Men de främsta problemet som kommer är att de ger ett för kraftigt tryck rakt på senorna.

50/50 lindorna är inte mkt bättre än resår rakt på senorna…

ciss
0

Tycker ni att man ska ha paddar under elastiska? Hur är det med fleece då?

www.frihetenskaniner.se

Snuttan2
0

Man ska ha paddar under elastiska, ja.

Fleece bör man ha paddar under även om man vill få ut ngt utav det, men det är klart mindre skaderisk utan paddar än med resår utan paddar. Fleece går desutom oftare sönder om de kommer lösa och hästen trampar på dem, men risk för brännskador utav fleece även. Stadigare resår/bomull/akryl och vissa andra går däremot inte sönder särskilt lätt…

ciss
0

Okej! :)
Tack för ditt svar, jättesnällt.

Skriv gärna fler svar! :)

www.frihetenskaniner.se

Thorsson
0

Jag tycker de gjorde fel som red utan, och som red in henne redan som 2åring. Man ska helst vänta till de är 3.5 har jag lärt mig. då de nästan är helt färdigvuxna :) Elastiska- de skaver väl rätt mycket va ?  Det finns de lindor som man inte behöve rha padd under. En del har padd i sig, men en del behöver ma inte ha padd under helt enkelt. Me alla har ju förstårs sin egen åsikt. Tror dock att det är sökrast att ha padd under oavsett :)

joytick
0

#7 Hästar växer väl ändå längre?

Tycker också att dom red in henne för tidigt. Vid 3-4 skulle jag börja, beroende på hur hästen är i kroppen.

Thorsson
0

De växer väl till 4års åldern ?

SandraM
0

Olika raser växer färdigt olika fort. Miranda börjades rida in när hon var 3 och de gick väldigt sakta fram. Köpte henne när hon var 4 och då var hon nästan helt färdiginriden, resten har jag utbildat henne själv.

Endel raser växer till de är 5 år, men det är olika. Det är bättre att ta det långsamt än att skynda!

Thorsson
0

Jag håller med :)

joytick
0

Nu kanske vi tänker på olika saker, men jag har hört att en häst, (beroende på ras) har vuxit klar på höjden när den är ca 5-6. Har jag hört fel då? xD

jn84
0

jo, men det finns väl en anledning till att tex ponnyer slutmäts när det är åtta?

fridak
0

alla hästar växer olika fort. men anledningen till att många börjar inridning vid 3-4 års ålder är väl att man räknar med att hästen har utvecklats/växt såpass mkt att det inte ska vara skadligt att börja sitta upp och så…

Snuttan2
0

Eller att alla test är på hästar i den åldern…

Jag tror ärligt talat inte särskilt många hästar är färdig vuxna i 3-4års åldern, varken i kroppen eller mentalt, jag har då inte träffat någon som värkar ha varit det ännu…