hovböld
igår så hade vi ut en hovslagare till emma.hon hade fått en hovböld på framhoven.nu står hon inlindad med jodopax.bomull och en linda om hoven.när kan hon gå ut i hagen igen?
Aldrig haft en häst med hovböld. Men de hästar jag har träffat på med hovböld har fått stått inne i boxen tills det har läkt. En del har stått i sjukhage (torr sådan) med rejäla bandage om hoven (gips mm).
Hovis brukar lägga på sko med sula när bölden har läkt.
vad lång tid tar det innan det läkt ut?
Beroende på hur djup bölden var och var den satt. 1-3 veckor.
hon kan ju inte stå inne i tre veckor.då får det väl bli sjukhage.

Har du bara lindat hoven ordentligt så det inte går upp så har Jag alltid hört att det bästa är om hästen kan vara ute iaf en sjukhage så den går lite på hoven. Står hästen bara stilla så finns risken för att hovbölden börjar läka utifrån och in och kapslar in var etc. Det vat exakt det som hände med unghästen i mitt stall och det blev 4 veckor med dropp på klinik.
Om hästen belastar hoven lite genom att gå på den så hålls bölden öppen och genom belastningen pressas var etc ut ur såret och det blir liksom en självdränerande effekt och såret kan läka från insidan och ut.
Jag skulle minst ha hästen i en lite större sjukhage om den abslout inte kan gå med andra hästar sen skulle jag ta flera promenader varje dag tills bölden är torr.
Sätt ett ordentligt bandage och förstärk sulan på bandaget med massor av silvertejp så håller det att gå på :o)
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
#5 Beror ju lite hur stor bölden, hur djup den är och var den satt. Men det brukar ju hovis eller vet säga hur man ska göra med boxvila, sjukhage och bandage.

Håller just på att sätta igång min häst efter vila pga hovböld. Han fick stå inne på boxvila i ca två veckor med endast promenader eftersom det var så blött o lerigt ute i hagen. Sen den sista veckan kunde vi fixa en lite större sjukhage åt honom som han fick gå i.
Vi fick åka in till klinik o röntga för att hitta bölden, hittade till slut två stycken små bölder som satt långt upp o långt in. Han fick gips om hoven som vi bytte var tredje dag ungefär. Veterinären på kliniken sa att han skulle stå på boxvila i ca två veckor - alltså inte gå ut alls.
När vi gick med honom och släppte ut honom virade vi in gipset ordentligt i silvertejp så att det inte skulle blötas upp.
Kan inte direkt svara på din fråga, men det det var så här vi gjorde. Sen är det nog precis som #6 säger :)

#6 och 7 - Jag utgick i från det @nn@ skrev att hästen har bandage med jodomslag under då borde inte bölden vara för aggressiv…alltså inget gips :o)
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
nu har vi jämt nyss lgt om det och det är som en mjuk bula.har inte kommit ut nått var als under natten……
nu har hovslagarn varit här igen och grävt i hoven……kommer blod med lite,lite slem i typ.inte lika varm som igår men lika halt.

#10# Hästen är nog ohalt i morgon. Har hovslagaren fått ut det mesta så går det fort tills hästen är ok igen.
vilken otur du har haft med dina kusar Anna!
hoppas hon snart blir bra!

Skumt att hovslagaren som var ut och hjälpte dig med bölden inte gav vidare instruktioner(?)
Hästen kan ju va rejält öm i hoven och just därför kan det nog va skönt att slippa stå stilla och väga på hoven. detta speciellt om det gäller ett framben eftersom att hästen i normalt tillstånd bär upp 60% av sin vikt på framdelen..
¤ jag skulle föreslå en ordentlig bandagering med jodopax, som du förklarade(våtbandage) och sedan att ha elastisk och självhäftande linda runt hoven, låt hästen va i en hage/del av en hage där det inte finns mycket vass sten eller lera. Du får nog räkna med att byta bandaget ofta, 2 ggr per dag iaf- Men jag tror att det är bättre än att hästen står mest stilla även på grund av risken för mag och tarmproblem hos stillastående hästar.
Om du är osäker så ring en pling till veterinären o hör efter om en rimlig behandling.
hon är halt idag med.men idag sa ägaren att hon kanske skulle få gå ut..hon är lindad med mobul,jodopax och en självhäftande linda.hoppas detta går över snart.