Blåsigt.......
Hej alla goa hästmänniskor!!!!
Jag sitter här kluven och kan inte bestämma vilket som är bäst….
Ute blåser det bra, inte storm givetvis. Min fråga till er är….är det smart att rida ut när det blåser? Många anser att det är lätt att det händer olyckor då för hästen lättare kan bli rädd och det är givetvis sant, min häst är lite löjlig många gånger och blir tittig för ingenting.
Är jag oansvarig om jag rider ändå? Ni tycker säkert detta är en dum fråga och att var och en måste bestämma det efter hur sin häst är. Hur gör ni? Rider ni oavsett väder??? Vill rida, men är det dumt………..
Det är väl främst det att hästen varken hör eller kan känna vittring när det blåser som gör att den är på helspänn hela tiden. Min finnhäst blir också jätte tittig och nervös när det blåser ute men om jag har lust far jag ändå och rida. Jag kommer ihåg en gång som det var storm ute, träden nästan låg i marken och just den dagen bestämmde jag mig för att idag vill jag rida på henne, så jag for. Hon stegrade sig ett antal gånger den gången men när vi kom hem var hon hur lungn som helst fast det blåste så jag tog det som att hon hade blivit lite kaksigare efter den ridturen. (Min mamma kom efter mig under ridturen med bil för att se om jag ännu levde den gången)
Jag tycker inte du skulle vara oansvarig om du for ut o rida, bara du själv känner att du har kontroll över hästen. Om du vill rida så tycker jag att du ska göra det
Jag kan bara säga att jag rider ut oavsett väder om jag känner mig för det. Jag kan ocskå tillägga att jag hör till dem som gärna far ut när vädret är som värst många gånger. Men för att kunna göra det så måste man ju först vara säker på sin häst.
Äh, klart att du ska rida ut. I alla mina år har jag klarat mig utan ridhus, i blåst, snöstorm och ösregn. visst är de lite mer spända pga alla lukter som sprids med vinden, men det vet du ju om.

Tack för era svar…. jag har heller aldrig haft tillgång till ridhus så jag är "härdad" så sett. Jag kunde tyvärr inte rida idag än då, då min häst var svullen i vänster fram…. Men nu vet jag hur ni gör! TACK!

Jag tror du svarade på din fråga själv 
Det är bara du själv som bäst kan känna om du "vågar" rida när det är halv storm ute !
Vissa hästar bryr sig inte mycket medans andra blir nervösa och stirriga….jag tror nog du med gott samvete kan låta hästen vara de gånger som blåsten ryter runt husknutarna, ta det som extra tillfällen att ge hästen den där lilla extra uppmärksamheten med pyssel och kärlek 
Mvh CBA
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.