Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utrustningtillbehör
Läst 1117 ggr
Anna
0

Stübben dressyrsadlar

Vill höra allt om dessa sadlar, både gott och ont.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Emelie-G
0

Har ingen större erfarenhet av dem, mer än att en av stallets lektionshästar har en sådan. Den är gudomligt skön att sitta i och ger ett näst intill perfekt skänkelläge :) Lätt att komma ner och sitta djupt i, wonderful ^^

Anna
0

#1 Haha och jag som tycker precis tvärtemot. ;) Windy har nämligen en sådan som jag tänkt rida lite mer i nu, men jag flänger omkring som en vante. Den är dock inte smörjd på länge och dessutom har jag aldrig ridit i en "riktig" dressyrsadel förut så jag kanske vänjer mig? Oskyldig Annars får du komma ner hit och ge mig en lektion vettja x) <3

annaattlid.se

Snuttan2
0

Stübben sadlar är ju kända för att vara hååååååååårda i stoppningen, ha hårt halt läder och nästan alla som inte är utav mkt nya modeller är långt ifrån bygda efter att passa oss kvinnor och gör därför ONT att sitta ner i, vilket gör att rätt många antinge får ont eller börjar sitta felaktigt…

Bra med dem är att de är rätt lättinpassade, biliga, mkt bra kvalité på lädret, håller värkligen i en evighet och är skapta för att sätta män i bra sitsar (om man inte bortser ifrån några/någon få nyare model…).

Anna
0

#3 Jo det är så jag upplever det också. Den är väldigt hård vilket gör att jag inte sitter så bekvämt i den utan studsar runt och edan känns den "liten" i sätet också.

annaattlid.se

Thorsson
0

Något jjag skulle vilja rida i är en syntets sadel ( kanske inte hör till ämnet (A) ) Man sitter ju fast i den så chansen att flyga omkring i den är inte så stor :) Oskyldig

Snuttan2
0

Menar du att sadeln/sadlarna varit snåla i måtten i sätet så att du inte får plats med baken? Eller menar du att de varit för smala i sätet framtill (alltså mer mans-bygd ;)) så att du får ont mellan benen?

Snuttan2
0

Thorsson, vilken syntetsadel/syntetmaterial är det du tycker du sitter fast bra i? Eller menar du på någon särskilds märkes model som ger bra med stöd så att du sitter bra?

Wintec Isabell är ju kända för att ha bra material och bra med stöd för att ryttarna ska sitta kvar lätt med rumpan :p

Emelie-G
0

#1 Smaken är som baken ;)  Lektionen skippar jag nog helst, men komma ner skulle inte vara fel :] <3

#5 Har ridit i syntetsadel en gång, sitter fast vill jag inte påstå att man gör. Kändes som en vanlig sadel bortsett från att den knappt vägde något och var såå mycket mjukare.  Men det kan ju vara olika utifrån märke.

Anna
0

#6 Jag menar att de varit lite mer mans-byggda. ;)

annaattlid.se

Thorsson
0

Snuttan2. Jag vet inte, jag red i en kompis sadel (: Kolla inte vad det var förnågon :)

Snuttan2
0

För det finns ju massor med olika syntetmaterial som man har på sadlar ;)

[slo]
0

#3 Snuttan, stämmer säkert bra det där, förklarar en hel del :) Sitter som gjuten i pålles Tristan-sadel, var lite hårt och halt i början, men det är en vanesak, tror mina sittben är bedövade… Eller så är det gropar i sadeln numera :P

MiaMaria
0

Håller med Snuttan i #3

Scandi
0

hm.. jag tycker dem är frutkansvärt hårda! En häst på ridskolan hade en sådan o jag hade väldigt väldigt ont i ändan efteråt. Inte alls bekävämma!!

Anna
0

Ja precis, jag känner också att den är väldigt hård och verkar inte alls vara gjord för kvinnor/tjejer. ;) Däremot tycker jag skänkeln får ett bra läge nästan direkt.

annaattlid.se

[slo]
0

Men… Va ni är veka då ;)

Snuttan2
0

Jag är van att rida i ett sadelmärke som har problem med att sadlarna stoppas FÖR mjukt ;) Så jag är klen som f*n :p

De är desutom utformade speciellt för kvinnor i sätet på vissa modeler :p