Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettavel
Läst 10484 ggr
LillyB
0

Färggenetik? Isabell hingst?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Glad

Jag har ridit ett riktigt fint isabellsärgat sto, 10 årigt Polskt halvblod, en tid nu. Hon har haft föl tidigare och fick ett friskt mörkt hingstföl. Hon har stått en tid pga olika skador då hon varit väldigt olycksdrabbad. Bitar från tävlingsboxar blåste på henne under ett oväder, hon fick en pinne i sitt knä, hon blev påkörd av en bil och hon blev skadad av en annan häst. Hon har nu läkt ihop alla skador och jag har börjat få henne i fin kondition. Jag är helt såld på hästen, hon är verkligen fantastisk! Mycket fart, tycker det är roligt att få komma ut och göra allt möjligt, klok, gosig, har mycket egen vilja och är helt enkelt en typisk häst för mig. Jag och hennes ägare har nu småpratat lite om att eventuellt betäcka henne i framtiden då hon kommit i bättre kondition och att jag då skulle få köpa hennes föl.
Än så länge är det bara prat, men det ligger allvar bakom det också så jag är nu lite nyfiken på att börja planera lite smått i förväg.

Jag har läst att om man betäcker isabell + isabell så blir det 50% isabell, 25% fux och 25% cremello. Stämmer det?
Beror det på vad hästen har för "basfärg"? Kan denna tjej vara svart i grunden? Vad blir det isåfall med en svart hingst?

Känner ni till några stora (160-175+ cm) isabell/cremello färgade hingstar? Halvblod/fullblod eller i den typen, med eller utan vita tecken/skäck/mm.

Har ni några övriga tips ang avel med ett isabellsto? Kan man korsa med någon annan färg för att få något intressant färgutfall? Är det något man ska akta sig för?

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Sehvrin
0

Jag har läst att om man betäcker isabell + isabell så blir det 50% isabell, 25% fux och 25% cremello. Stämmer det?

Det stämmer, det är chansen för att fölen ska bli nån av de färgerna.

Beror det på vad hästen har för "basfärg"? Kan denna tjej vara svart i grunden? Vad blir det isåfall med en svart hingst?

En isabell är alltid röd i grunden. Vilken färg fölet blir beror på om hingsten har en eller två uppsättningar av genen för svart (heterozygot eller homozygot)

Med en svart heterozygot hingst blir det (förutsatt att stoet inte bär på något brunt anlag, vilket inte syns när hästen har röd grundfärg):

Svart 25%
Gulsvart 25%
Fux 25%
Isabell 25%

(Är dock inte helt säker på att jag räknade rätt på procenttalen)

Med en svart homozygothingst kan man få:

Svart 50%
Gulsvart 50%

Bär stoet på genen för brunt kan man även få färgerna:

Brun
Gulbrun

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Lorita
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#1 svart är inte domenant.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Peppe
0

#2 svart är dominant jo, rött är recessivt.

Dominant innebär att: bär hästen på genen så syns den. en fux är fux på grund av avsaknaden av svart anlag. en häst som bär på rött och svart anlag är svart, aldrig fux.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Sehvrin
0

#2 Svart är den domminanta grundfärgen, medan fux är recessiv. Däremot så är brun också domminant, men det är en gen som bleker den svarta färgen. Så i botten är en brun häst svart.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Lorita
0

Nu tänkte jag svart mot brunt alltså en isabell kan få brunt med en svart beroende på om isabellen har begränsning av det svartas utberening (brun och vanligast) eller saknar begränsningsgen, den ser man ju inte på en röd häst då den sakna anlag för svart.

LillyB
0

Okej, stort tack för förklaringen allihop! :)

Måste bara fråga.. Hon har nämligen en stor svart prick (med isabellfärgat stickelhår i) samt en mindre svart prick nedanför. Betyder det något ang hennes gener osv?

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Lorita
0

#6 hon har en trivsel fläck {#emotions_dlg.laughing}

FridaMariedahl
0

#7 Ser inte dom mer ut såhär? Dålig bild men man ser att hon har trivselfläckar över hela kroppen, som ringar :)

#6 Min häst har också en sån där fläck på låret och den har funnits där sedan han föddes. Är ju så på vissa :) Han är stickelhårig fux med en vit fläck på låret, underfär lika som som på sin häst.

AnnaLundin
0

Vad gäller hingstval så finns det idag ingen godkänd halvblodshingst som är isabell. Det finns en mörkgulbrun; Ravell plus att han s gulbruna far Bernstein fortfarande finns tillgänglig via fryst semin.

Isabell finns inte hos fullbloden.

Det finns några hingstar som tar emot ston för betäckning, som inte är visade och godkända i sverige. De kan möjligen vara godkända i dansk palominoförening, men det säger inte så mycket om deras kvalité.

Jag skulle nog generellt vilja säga att eftersom det är 50% chans att få en isabell oavsett om du använder isabellhingst eller hingst utan gult anlag, så skulle jag hellre rekommendera dig att betäcka henne med en riktigt bra fuxhingst.

(Det kostar lika mycket att föda upp en dålig som en bra avkomma, så varför inte välja det senare?)

LillyB
0

#6: Hahah, aw! :D Säkert för alla äpplen och bananer! ;) Hehe, skämt åsido och off topic, varför uppstår dessa fläckar? Hormoner? Hon har ju haft den i flera år så :)

Efterlyser fortfarande någon som känner till några isabell hingstar! :) 

\\\\\\\\\\\\\\\\_

AnnaLundin
0

#10 - som jag skrev ovan så finns det ingen godkänd isabellhingst i svensk avel. (som inte är ponny eller kallblod)

LillyB
0

#9: Tack så mycket för infon! :)
Tråkigt att det inte finns några godkända isabellhingstar :(

Vad kan man då få om man betäcker isabell med gulbrun eller mörkgulbrun? Vill att betäckningen sker naturligt då jag vill träffa hingsten personligen så inget fryst. :)

Har funderat på att välja en fuxhingst om jag inte hittar någon fin isabellhingst, men jag är nämligen mycket intresserad av cremello därav mitt intresse för en isabellhingst. Med en fuxhingst ökar ju chansen för fux också, och jag är inget större fan av fux. Då fölet kommer till världen så kommer jag ju älska den även om den är grön, men vill iallafall planera så att chansen för isabell eller cremello ökar. Men hittar vi ingen fin, frisk och trevlig isabellhingst så blir det nog en fux ja. Eller svart, hehe! :)

\\\\\\\\\\\\\\\\_

LillyB
0

#11: Ja, jag såg det, men det tar en stund att svara o så. :)

\\\\\\\\\\\\\\\\_

AnnaLundin
0

isabell + gulbrun kan teoretiskt ge fux, brun, svart, isabell, gulbrun, gulsvart och "blåögd krämvit" med alla grundfärger.

Blåögd krämvit är den svenska benämningen som ska användas på "dubbelgula", dvs cremello/perlino/smokey cream

Ravell, som finns i livet, hittar du här: http://blup.se/horses/5148

Han tävlas fortfarande med framgång och brukar vara tillgänglig via semin, vilket inte nödvändigtvis behöver betyda att den är fryst. Och det går alldeles säkert att få träffa honom på hans hemmastation.

LillyB
0

#14: Okej, stort tack! :)
Det är så svårt det här med färggenetik, mycket att hålla reda på! 

Ravell var ju mycket vacker! :) Inte helt omöjligt att jag kikar närmare på honom! Är dock helst ute efter en ännu större hingst (med undantag för isabellor) eftersom stoet är en aning liten. :)

Så, känner ni till några stora fina fuxar/svarta då, om jag skulle ge dom en chans? :) Helst 170 eller lite större.

\\\\\\\\\\\\\\\\_

mallan-nog
0

De där fläckarna har jag hört ska motsvara typ födelsemärken. Trivselfläckar blir mer som ringar i hela pälsen, ingen färgskillnad, utan mer olika nyanser av grundfärger. Många misstar detta för apelkastad. Skillnaden är att apelkastade hästar har dessa ringar jämt, trivselfläckarna kommer och går beroende på hur hästen mår.

Aribigga
0

#15 Ett litet tips om hingstval. Jag vet att många säger att fölet anpassar sig efter stoet men enligt min efrarenhet (eller snarare min mosters som har fött upp halvblod i 20 år) så blir fölningarna mycket lättare när hingsten inte är mycket större än stoet. 

Sedan funderade jag på det, borde det inte finnas godkända fina quarter hingstar som är isabella? Vet inte om du är intresserad av en sådan korsning men tänkte bara säga det.

lurvponnyn.vimeddjur.se

[slo]
0

#17 Mr Gentle Deduction är "dun" iaf, vet inte vad det motsvarar jämfört med isabell, gulbrun osv… Men gul är han iaf :) Visserligen inte i närheten av 170, men trevlig i huvudet är han! www.quarterhingst.se

Lorita
0

varför skrev jag något, ringarna är apelakstad som man kastat äpplen på hästen.

Fläckarna som jag kallar trivsel fläckar hette trivselfäckar på miletärtiden, då kunde man borsta och borsta men fläckarna fanns ändå kvar = hästen trivdes. Det var på den tiden man ryckta tills det kom vitt stöv från hästen inte grått.

LillyB
0

#17: Tack för tipset! Jag ska kolla upp hur hög stoet är så får jag hitta någon vettig hingst efter det. :) Vad anser du är "mycket större än stoet"? Om vi säger att hon är 155 (vilket hon inte är men..), vad bör jag hålla mig under för gräns då det kommer till hingstens mkh?
Ang quarter hingstar så är jag nog inte intresserad tyvärr. De är superfina då de sköts och rids av westernfolk, men då jag är mer intresserad av hoppning och dressyr så känns det dumt att ta en hingst med sån annorlunda exteriör osv. Men tack ändå för att du tipsade om det! :) Snällt!

Nya frågor!

Eftersom fux skulle vara ett bra val, hur skulle det då vara med svettfux? Eller är de genetiskt likadana egentligen?

Sen funderar jag på skäck, är det dominant? Om stoet inte bär på skäck men har vita tecken, är det då stor chans att fölet blir skäck om hingsten är det?

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Lorita
0

skäck är domenant (och jag själv tycker inte om isadell skäckar)

Du kan ta vliken fux du vill och du kommer att ha 50% sanolikhet att det blir en isabell och 50% att det blir fux,

När det gäller mankhöjd på hingsten så kan han vara mycket större utan problem då fölet anpssar sig efter ditt sto och vad hon kan få plats med i magen. Lite jobbigt kan det bli för hingsten att betäcka om ett sto är litet men det brukar gå bra det också.

LillyB
0

#21: Okej! :) Själv tycker jag att isabell skäckar är otroligt vackra! Men det verkar vara många som ogillar kombinationen, tur det är jag som ev ska ha fölet isf! Hehe :)

Okej, börjar luta åt fux faktiskt! :) Men jag fortsätter mitt sökande efter en stor isabell hingst tills vidare.

Jag har också haft för mig att det inte spelar någon roll hur stor hingsten är, att shettis ston föla efter en halvblodshingst osv utan problem. Men då man hör olika så blir man osäker och jag tror absolut att #17s moster har endel rätt i det hon säger också. Men mycket beror kanske på stoets kondition osv.
Ska nog hålla mig på ungefär 170 på hingsten iallafall. :)

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Aribigga
0

#21 Som jag sa innan fölet anpassar sig men de får lättare fölningar och piggare fölungar om hingsten och stoet matchar lite i storlek. 

#20 Exakt mankhöjd vet jag inte det beror ju på kroppsbyggnaden på hingsten också. 

Hennes ston är inte så stora ett är 162 cm, när hon betäcktes av en hingst på 175 cm blev fölungen en stor kloss med en jobbig fölning, det tog två timmar för fölet att ställa sig upp. Hon betäckte ett par gånger med den hingsten samma sak båda gångerna. Hon betäckte senare med en hingst på 167 cm och fölningen var över på en kick, vi hann tänka "Nu fölar hon nog" sen var ungen ute. En halvtimme senare var ungen på benen. 

Efter det ser hon alltid på storleken på hingsten också innan hon betäcker.

Jag säger inte att det alltid är så men jag tror visst att hingstens storlek spelar roll för fölets storlek.

lurvponnyn.vimeddjur.se

LillyB
0

#23: Okej! :) Men det kan inte ha varit nåt annat fel med den stora hingsten då? Det kanske inte var storleken utan något annat problem som gav hans avkommor svårigheter? Eller hände det med fler stora hingstar?

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Aribigga
0

#24 Jag har för mig att han lämnar stort efter sig, flera ungar som varit stora klossar. Det fungerar väl om stoet är lite större men lite taskigt om det är lite mindre ston tycker jag. 

Nu vet jag inte om det är en regel utan undantag eftersom hon har hållit på med sin uppfödning sedan jag var ett år ungefär så jag har inte hört om alla fölningarna ;)

Men en annan hingst var 169 och stoet 160, fölet var väldigt stort där också och det slutade på en vistelse på djursjukhuset för att få upp honom på benen. 

Så jag tycker att man i alla fall kan kolla upp om hingsten lämnar stora avkommor eller inte innan man betäcker. Min moster har inte betäckt sitt sto på 160 efter den historien eftersom hon inte vill utsätta henne för den persen igen.

lurvponnyn.vimeddjur.se

LillyB
0

#25: Ah, okej! :)
Oj då :/ Men en mankhöjdsskillnad på 9 cm tycker jag inte borde vara nån fara? Låter konstigt tycker jag.. :/

Ja, det kan jag iaf kolla upp! Det skadar inte :)

\\\\\\\\\\\\\\\\_

AnnaLundin
0

#17 - det blir så krångligt för "vanligt folk" när westernfolket envisas med att använda de amerikanska färgbenämningarna… De är dessutom inte alltid korrekt angivna.

Den hingsten såg vid en första anblick ut att vara gulbrun (vilket heter buckskin på am. engelska) men vid en noggrannare titt tror jag att den är brunblack, vilket då alltså innebär att "dun" är rätt benämning men den borde heta "brown dun" eller nåt sånt för att tala om vilken av de blacka färgerna den har. Men märk väl, den hingsten har inget gulanlag, som är vad trådskaparen söker"

Vad gäller trådskaparens hingstval, om vi ska titta på fux - vad är målet med avkomman? Dressyr? Hoppning? Western? Körning? Annat? Och vilka egenskaper har stoet som du vill föra vidare och förstarka? Vilka är stoets brister som du skulle vilja kompensera? För även om färgen är viktig för dig så antar jag att det finns andra egenskaper du önskar att avkomman ska få också.
Det finns ganska många halvblodshingstar i avel som är fuxar, med olika egenskaper. Jag ger gärna tips, men behöver mer info då…

LillyB
0

#27: Egenskaperna som stoet har är främst hennes mentalitet. Hon är väldigt orädd och modig, även om vi fastnar i riktigt skrämmande och stressande situationer så håller hon sig alltid på jorden och litar på sin ryttare. Hon har tidigare gått väldigt fint i både dressyr och hoppning och är en väldigt bra allroundhäst då hon är i form. Nu är hon verkligen ur form fortfarande, men hon har verkligen kapacitet! Hennes exteriör är enligt många också mycket god, då hon inte är tjock såklart. ;)
Det är nog mest hennes personlighet jag vill åt, och den är svår att beskriva, hon är speciell helt enkelt. Som att hon ser rakt in i mig och jag ser rakt in i henne. :) Hon är helt enkelt precis en sån häst som faller mig i smaken. Hon kan nog inte tävla höga klasser i varken hoppning eller dressyr och det har jag heller inga planer på att göra utan det jag vill ha min blivande häst till är både hoppning och dressyr på medelsvåra nivåer. Men är nog mest intresserad av en hopphingst faktiskt, då jag främst är intresserad av det och jag tycker att hopphästar är sådär härligt sportiga. :)
Saker som är negativa med henne är som sagt att hon är ganska liten, jag har inget mått men jag skulle vilja ha min häst lite större. Hon har lite korta ben också enligt mig, då jag föredrar något högställda hästar.
Hingsten får gärna ha bläs, lykta, strumpor, osv, då jag gillar vita tecken. Men det är absolut inget krav. :)

Ja, färgen är ganska viktig för mig, men då fölungen väl kommit till världen så kommer jag älska den lika mycket oavsett vilken färg den har. Men man vill ju gärna göra vad man kan för att få sin drömhäst på alla sätt och vis, både då det gäller hälsa, mentalitet och utseende. Jag ska ju ändå leva med hästen i 20-30 år och pyssla med den dagligen, så jag gör vad jag kan för att hitta den perfekta hingsten. :)

Vore väldigt tacksam om du har några hingst tips! 

Sen undrar jag hur ni ser på avel med icke godkända hingstar? Jag personligen skulle nog kunna gå med på en icke godkänd hingst om den var allt jag sökte i färg, storlek, hälsa, lynne, osv. Men då är ju frågan hur stora riskerna och nackdelarna är isåfall? Bör jag hålla mig undan det helt?

\\\\\\\\\\\\\\\\_

AnnaLundin
0

en hopphingst som jag kommer på spontant - kika på Balougraf. Fux med mycket tecken, som verkar lämna det också…

PaulineH
0

#6 Det är en Bend Or-spot - en koncentration av mörka hår. Kommer troligtvis alltid sitta där och kan - i viss grad - liknas vid ett födelsemärke;)

And gulanlaget i fullbloden så finns det faktiskt bland dem. Dock har vi inga sådana fullblod i sverige, men det existerar onekligen.

Tyvärr är jag inte jätteinsatt i halvblodsaveln och kan inte komma med några hingsttips, men är det en isabell med mycket tecken som du vill åt så kan jag bara hålla med de andra - kanske bättre att satsa på en fux än en isabell då du procentmässigt har lika stor chans att få en isabell i båda fallen.

Angående Svettfux så är det bara en nyans av fus, så det är varken större eller mindre chans på isabell om du väljer en sådan.

Gällande skäck så är det dominant - dvs finns det så syns det. Dock kan även skäckar vara så minimalt tecknade att du inte kan se att det är en skäck, och det kan sålunda ligga gömt. Detta gäller bara någon generation, eftersom skäck - oavsett om det gäller frame eller tobiano - betydligt oftare syns än ligger gömt. Däremot kan du tex få en väldigt kraftigt tecknad häst som bär på någon form av sabino eller splash från generationer av måttligt tecknade föräldrar.

Men summan av kardemumman - är det en bra stammad och korrekt isabell med mycket tecken du vill åt så är det bästa alternativet att ta en fux hingst med mycket tecken och som också bevisat sig nedärva dessa du bör välja. Där har du mycket mer att välja på än om du letar isabell-hingst. Två hinstar som jag kommer på som nedärver mycker vitt är ju Briar och Ceylon, men hur det ligger till med deras mentalitet (eller pris) har jag ingen aning om. Som sagt, halvblod är inte riktigt min grej…:P

Oavsett om du väljer isabell eller fux kan du också räkna med att få en helt teckenlös fuxavkomma, så det får man ju räkna med. Avel är lite som lotto i det läget.

AnnaLundin
0

#30 - Briar kan vara ett alternativ, han har förvisso varit världens högst rankade dressyrhingst i några år men såväl han själv, pappa (Magini, tävlat svår H) och morfar (Maraton, tävlat svår H) har lämnat avkommor på hög nivå i både hoppning och dressyr. Dock finns aningen "skrarpt" temperament i denna hingstlinje, kan vara värt att minnas.

Ceylon är död sen bortåt 15 år tillbaka… Tungan ute

Aribigga
0

# 31 Jag tänkte också på Birar igår när jag var ute och red på en av hans tidiga döttrar. Hon är hur go som hellst och på henne märks inget av det skarpa tempramentet men jag har också hört att det kan finnas efter honom. Fast Briar är väl inte precis billig att betäcka med.

Om jag får tipsa om en hingst som visserligen är brun men som har lämnat avkommor med otroligt härligt temprament så är det Carte dór. Såklart är det min moster som har betäckt med honom det är därför jag gillar honom. Avkommorna blev så härliga så hon betäckte faktist om med honom fyra gånger.

lurvponnyn.vimeddjur.se

LillyB
0

#29: Så roligt, har nämligen fått upp ögonen för Balougraph innan du nämnde honom! :) Vet du hur han är i huvudet?

#30: Stort tack för det långa svaret! :) Jag är inte ute efter en isabell med mycket tecken utan jag är ute efter en isabell eller en fux med mycket tecken. :) Hittar jag en isabell utan tecken så är den ju självklart högst intressant, men hittar jag ingen sådan så vill jag iallafall ha lite tecken på den eventuella fuxhingsten.
Briar skulle jag absolut kunna tänka mig, men det känns som att han är lite för överklass. Jag kommer inte vilja tävla på hög nivå och då känns det lite dumt att kosta på en hingst som Briar, för han lär nog inte vara billig. :/

Jag är absolut helt beredd på att det kan bli en teckenlös fux :) Det skulle inte alls vara någon fara för mig, kommer älska hästen lika mycket för det. Men jag vill iallafall göra vad jag kan för att få en isabell, cremello eller fux med tecken :) Innan fölet kommit till världen så kan man planera ganska fritt, för den finns ju inte än. Men då den väl blivit född, då är den ens lilla bebis, då är man känslomessigt fast oavsett om den mot all förmodan skulle bli brun eller skimmel. Då ser man ju inte objektivt på fölet längre, utan då blir fölet vackert hur den än ser ut för då vet man att det är ens lilla älskling för 20-30 år framåt. :)

#31: Okej, tack för varningen! Hur är det här skarpa temperamentet lite mer exakt? 

#32: Tack för tipset! :) Men är tyvärr inte intresserad av en brun. Jag tror absolut att det finns jättetrevliga och mysiga fuxar där ute också så :) Men alltid kul med tips oavsett, kollade in honom och han ser fin ut!

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Aribigga
0

#33 Tänkte det men man kan ju alltid tipsa. Du har ju gott om tid på dig att leta fina fuxhingstar :)

lurvponnyn.vimeddjur.se

LillyB
0

#34: Ja men precis! :) Kommer ju som absolut tidigast betäcka nästa år, men troligen ännu senare :) Men Balougraph är jag väldigt intresserad av! :) Skulle bara vilja veta lite hur han är i temperament osv, om nån hört nåt om det? :)

\\\\\\\\\\\\\\\\_

PaulineH
0

31# Haha, jo förvisso, men tänkte att det kanske fanns någon nu levande grabb efter honom som bar vidare både fux och mycket vitt. Tänkte mest nämna honom som stor förärvare av tecken. Att Ceylon är död kunde jag tänka mej, men som sagt - har egentligen noll koll på halvblodsaveln så drog bara upp första bästa hingstar som jag kom på. Sen att jag är oförmögen att skriva allt så som jag tänker det i huvudet är en annan femma…XD

Jo, nu när du nämner det har jag nog hört något om Briar och skarpa temperament. Kanske inte det bästa valet då nä…:/

AnnaLundin
0

#36 - Ceylon har två söner kvar i avel, varav den ena (Master) dog i vintras och nu bara finns tillgänglig på fryst. Han har inte lämnat de där stora tecknen, har dem inte själv heller. Den andra som är kvar är också gammal numera (Chirlon) har förvisso anlag för ganska stora tecken, jag vet inte om han har nedärvt det.

Det är väl dock ett långskott att hoppas på en isabell eller fux med honom som pappa, även om han bevisligen har fuxanlag (lämnat fux)

Peppe
0

#37 Chirlon lämnar ofta mycket tecken vad jag har märkt :)

AnnaLundin
0

#38 - vad bra! Jag tror inte jag har sett några avkommor alls efter honom, så jag vågar ju inte uttala mig. Orkade inte söka efter bilder.

WinterPrince
0

Jag tycker det här med vita tecken är spännande!

I stallet fick vi ett fux föl med fyra vita strumpor och genomgående bläs. Pappan (Figaro R) har en mindre stjärn och två vita kotor, och mamman har en pytteliten stjärn och lite vitt på något ben. Båda föräldrarna är bruna.

Jag vet inte ens om Sabino finns hos halvblod, men vit underläpp brukar vara ett tecken på det.

LinneaG
0

Nu har jag inte läst igenom allt som alla skrivit..

Tänkte bara smyg in och säga att jag har en isabellhingst dock ej godkänd. Han är under inridning och ska "visas" som 4åring, så i sep nästa år kommer jag få veta lite mer om vad andra tycker om honom.

Har inte tagit något föl efter honom nu, men blir kanske ett i sommar.
Han är ca 160cm i manken idag och är 3år. Han är efter Highlight 874.

LillyB
0

#40: Oj, va intressant! :D Det kan alltså dyka upp stora tecken även fast inte föräldrarna har det.. Det här stoet har en liten stjärna och en vit liten krona o så det kanske kan dyka upp lite större ändå om jag har tur. :)

#41: Wow! Vilken underbart vacker kille! Jag skickar ett meddelande till dig! :)

\\\\\\\\\\\\\\\\_

WinterPrince
0

#42 Det gäller att titta tillbaka lite i leden. Inte bara på mamma och pappa.

Stirra dig dessutom inte blind på färgen, exteriören och framförallt benställ är a och o för en hållbar avkomma.

LillyB
0

#43: Haha jarå, så mkt bakom flötet är jag inte! :P

\\\\\\\\\\\\\\\\_

AnnaLundin
0

#42 - stora tecken kommer ofta av ett anlag som heter sabino, som kan ha väldigt olika utbredning. Det kan vara allt från en minimal sabino med en stjärn och en vit kota på ena bak, till en i princip helt vit häst (maximal sabino), oftast är det en stor bläs, höga vita strumpor som ofta "rinner uppåt" och inte sällan en vit fläck på magen.

Om anlaget finns kan det breda ut sig olika mycket.

Peppe
0

jag hade hästens färger som projektarbete på gymnasiet och hästens tecken finns det inte mycket forskning på!

det enda som man vet lite om är just sabino som kännetecknas av strumpor som "rinner uppåt", dvs dom är spetsiga, och oftast höga. sabinos har också ofta bukfläck samt som ni nämnt, vit underläpp. det finns även minimalsabinos som ser ut att ha helt vanliga tecken.

jag råkade stöta på just en minimalsabino här hos min granne. hennes sto fick ett föl förra sommaren som var solklar sabino med höga uppåtrinnande strumpor, stor bläs med vit underläpp samt bukfläck. eftersom jag visste att en av föräldrarna måste vara sabino för att fölet ska bli det (sabino är dominant) så började detektivarbetet. hingsten visade inga tecken på att vara sabino, varken själv eller sabinoavkommor (Leuns velds elegant). däremot hade stoet en normal smal bläs som gick till underläppen samt att hon hade halvhöga uppåtrinnande strumpor bak (inget man lade märke till innan vi såg fölet) samt knappt vitt upp till kotan ena fram och pyttevitt på andra fram. hon var en minimalsabino som fick ett föl som var solklart sabino.

angående tecken som inte är sabinoanlag så finns som sagt inte mycket forskning. vad jag fick fram så är tecknen egentligen inte direkt genetiska utan de uppkommer i livmodern pga yttre omständigheter. kan inte svära på just vilka de var just nu men kan ta reda på det om nån undrar. detta bevisas även vid kloning av hästar där klonen inte alls behöver ha samma tecken som den ursprungliga. detta tyder på att tecknen inte sitter i DNA:t.

mille-star
0

Varför köper du inte ett färdigt föl istället? Med dina krav på fölet så bör det vara lättare att hitta en färdigproducerad fölunge som uppfyller kraven än att chansa på att stoet lämnar något du vill ha. Risken är ju stor att det inte alls kommer ut ett föl som har några av de egenskaper du efterfrågar.

#41 Hingsten på bilden tycker jag ser ut som en vanlig fux.

LillyB
0

#45 & #46: Stort tack för de bra beskrivningarna! :D

#47: För då försvinner hela meningen med varför jag vill ha ett föl eftersom jag vill vara med och planera innan, se magen växa, vara med vid fölningen och få se den växa upp och vara hos den hela livet. Sen är det ju faktiskt efter just det här stoet jag vill ha föl eftersom hon betyder mycket för mig och är väldigt speciell i mina ögon. Visst försöker jag planera färg osv så gott jag kan men jag har skrivit flera gånger att även om fölet är fux, brun eller grön då den kommer ut så kommer jag vara lika glad för de, det är ju bara det att man försöker planera så gott man kan, det gör väll alla? Ju noggrannare man planerar desto närmre målet kommer man, även om man kanske inte kommer ända fram jämt. Skulle jag köpa ett random föl så vet jag ju inget om föräldrarnas lynne, egenskaper, osv, kan gå mer fel då.

\\\\\\\\\\\\\\\\_

LinneaG
0

#47 - Han är reggad isabell. Hur ofta har en fux ljus man och svans?

Lorita
0

#49 det är relativt vanligt, bild på min fd häst hon är fux och inget annat

Lorita
0

#49 i detta iFokus forum finns enbart fuxar med ljus man och svans LÄNK

LillyB
0

#51: Hur ser du att den hingsten är fux? Hur ser du skillnad på isabell och fux?

\\\\\\\\\\\\\\\\_

AnnaLundin
0

#52 - gulanlaget är ett "blekanlag" som koncentrerar färgen i hårstråna på något speciellt sätt. En fux är oftast "rödare" i sin nyans även om den är ljus, än vad en isabell är. Men det är inte alltid lätt att se med blotta ögat vilken färg det är.

Först och främst krävs det att minst en av föräldrarna är gul för att avkomman ska kunna bli det. (skimmel född gul går också bra) Och är man fortfarande osäker på färgen så kan man göra ett dna-test.

Den hingsten det talas om ovan är helt klart isabell och inget annat.

LinneaG
0

#53 - Annars hade jag blivit lurad av både uppfödaren, kontrollanten och mig själv om han inte var isabell :P

#51 - Har skickat ett mail till dig :)

LillyB
0

#53: Tack så mycket! :) Tyckte jag också att jag inte kunde se honom som nåt annat än en isabell. Intressant att höra hur Lorita kan få honom till fux dock.

#54: Jag såg det igårkväll! :) Har lagt till dig på fb och ska läsa igenom och svara på mailet så fort jag komit hem från stallet! :)

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Lorita
0

#55 jag får honom inte till fux, jag skrev att det finns många fuxar med vit man och svans det var #47 mille-star som fick honom till fux

jag svarade på #49 det är vanligt med ljus man och svans på fuxar

LillyB
0

#56: Ah ursäkta, kollade namnet lite hastigt bara :)

\\\\\\\\\\\\\\\\_