Hispig häst
Min pålle har fått diagnosen hovledsinflammation på båda fram och har behandlats två gånger. Hon ska stå i liten sjukhage och skrittas vid hand 40-60 minuter per dag och vi ska tillbaka till klinik om en vecka, 21/6. Problemet är bara att hon har fått nog av sjukhage och box, kastar, springer och hoppar som en idiot, både vid hand och i hagen - och i boxen vankar hon runt, runt. Så vad gör man?
Släpper i en något större hage med en lugn, känd kompis, så blir det i alla fall inte så skarpa kast och hopp? Ställer henne på 2 x 2 m hage så hon i alla fall inte kan göra mer än skutta på stället?
Hur skulle ni göra? Vad har ni gjort i liknande situationer?
Min förra häst var av det "energiska" slaget (läs: het och nervig) och när hon var skadad och skulle egentligen gå i sjukhage kom vi i samråd med veterinären fram till att det var bättre att ha henne i den stora hagen med de andra. Det blev lugnare så. En lugn flock som inte rejsar runt ger ju mer "stillhet" än att de går bärsärk i sjukhagen. Jag hade pratat med veterinären och hört hur de trodde att det skulle inverka på utläkningen att ha hästen med de andra -förutsatt då att det skulle vara lugnare så.
Vi har en häst med enorm energi som också egentligen skulle ha boxvila då hon hade dragit sönder ena böjsenar fram. Hon blev fullständigt vild då hon inte fick vara med sina kompisar.
Istället fick hon (på veterinärens inrådan) gå i en mindre hage med ett par av sina bästa kompisar. Allt blev mycket lugnare då. (Med mindre hage menar jag fortfarande en hage på c:a 600 kvm. Vill inte ha hästarna i mindre hagar än så)
Så en mindre hage med lugna hästkompisar är något jag verkligen rekomenderar.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tack för tips! Jag har pratat med kliniken och de säger också att det är bättre att hon går i en lite större hage med en kompis, för de tvära vändningarna som blir när hon kastar sig en meter hit och en meter dit är värre för hovlederna än om hon skulle springa lite på rakt spår. Så om hon är lika jobbig idag så får vi organisera om hästarna. Lyckligtvis står hon installad på ett ställe med många hästar och bra människor, så det går att "låna" sällskapshäst.