Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1304 ggr
fanta-stiskt
0

Får man ha det såhär?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har reagerat över ett "stall" här i närheten..
Hela stallbyggnaden är lika stort som 1 box, eller ja, lite större ändå, men inte stort så de skulle rymma 2 boxar till 2 hästar på mkh 160 cm.
(Har sett in genom ena dörren att det är två boxar därinne) 
Det är liksom som ett vanligt skjul som dom delat in i två delar, och två hel-dörrar. Endast små fönster på gavlarna som inte släpper in mycket ljus.
Har sett hästarna på tävlingar, så jag kan därav uppskatta mankhöjden till ca 160 cm.

Vill inte precis gå dit och snoka, knäppa kort och mäta, därför har jag ritat ihop lite hur stallet ser ut för att ge er en uppfattning om att dörrarna är hela och att hästarna är som i ett rum.
Inget galler mellan hästarna heller, är medveten om att man inte behöver ha det. Men jag personligen skulle vilja ha det eftersom att man inte kan se hästarna, mellanväggen är rätt låg, och att man inte kan kolla till dem utan att behöva öppna stalldörren, som även är boxdörr.
Hoppas ni förstår hur jag menar, fråga annars.

Tänkte som sagt bara höra om man får ha det såhär..

Alex
0

Så länge boxarna håller måtten är det lugnt. En byggnad ser ju oftast mindre ut utifrån än vad den faktiskt är på insidan…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Elshira
0

Stora hästar behöver enlig lag inte mer än 9 kvm, så om "skjulet" är 6 x 6 meter är det helt godkänt. 6 x 6 känns väldigt litet utifrån, prova att måtta upp i ditt rum t.ex så får du en uppfattning.

Att fönsterna inte år så stora är kanske för att de ska kunna sätta för dem om det blir kallt på vintern (eller så hade kanske inte hittat lämpligt gallet för stort fönster, osv osv).

Men stort fönster behövs inte, men en lampa är väll bra då. Att de är öppet emellan är nog bara bra om hästarna brukar gå tillsammans annars så de kan "prata" med varandra även inne.

Hästarna går kanske för övrigt ute mycket, lösdrift kanske? I sådana fall är ju boxarna mest "extra.

Hakuna matata!

Aviendha
0

Det enda jag kan se i din beskrivning som skulle vara felktigt ur lagstiftningens synvinkel skulle väl vara måtten då. Men som sagt s kan det vara svår att uppskatta mått (jag är totalt värdelös på det :P) och det är kanske inte läge att knata dit och mäta/stega upp det heller..

Om du är orolig för att det inte är okej så kan du alltid vända dig till din länsstyrelse så får de göra en bedömning av ärendet. Det är de som har ansvaret för djurskyddskontrollerna. Du måste inte ha bevis för att anmäla, det är inte privatpersoners skyldighet att bevisa brott, men om du har givna fakta så är det väl alltid till en fördel. Men det bör vara sådana fakta som faktiskt finns i lagtexterna. Att det saknas galler dem emellan kommer bara ses som positivt (såtillvida det inte är ärkerivaler/någon annan skaderisk) eftersom lagstiftningen säger att hästar ska ha social kontakt.

fanta-stiskt
0

Tack för alla svar, då behöver jag inte vara orolig Glad
Mellanväggen är rätt låg, så det jag menade med den var mest att dom kanske skulle försöka komma över och in till varandra, och kanske fastna eller så.. Var inget mer med det :)