Kontrollan/inspektör för travstall?
Hej !
Har en fråga:
Gubben som äger stallet där jag har min häst (en travgubbe) sa att det skulle komma någon "kontrollant/inspektör" hem till honom i veckan för att titta på stallet och så vidare. Kommer inte ihåg vad han sa att det var för kontrollant men det var iallafall en sån kontrollant som bara åker hem till folk som har travare/travstall.
Då undrar jag:
Finns det verkligen sådana trav-kontrollanter/inspektörer?
Vet att en veterinär som var här sa att hon skulle anmäla honom till djurskyddet(länsstyrelsen?) för vanvård av djur, kan det vara de som ska komma och kolla ? Har en känsla av att gubben skulle kunna ljuga om detta för mig eftersom han har såååå välskötta välmående djur… *hmm*
Jodå. Personal med särskild utbildning har rätt att inspektera travstall. Så det är inget konstigt med det. Så gör man på alla travbanor runt om i Sverige. Står man registrerad som tränare på någon häst så måste man säga var hästen står och detta innabär automatiskt att kontrollanter från travet kommer roch inspekterar. De har ett avtal med Jordbruksverket (?) om att de kan få besiktiga travstall.
Okej då vet jag ! Men det gäller alltså även i mindre stall hos "amatörtränare" som inte tävlat på 15 år ?
#2 Ja, det gäller alla.
Tränare behöver inte tävla alls.
Hur stora stallen har ingen betydelse. En häst i träning räcker för att de ska kollas. Dessutom kollar man nog amatörer mer än proffs.
Men om ingen häst tränas alls då, utan bara går i en hage och inte ens är inkörda?
#4 Om han står som tränare på hästen ÄR han en tränare oavsett om hästen tränas eller inte.
Om jag får namn på personen eller namn på hästarna kan jag kollla upp det. Men så länge man är tränare har travet skyldighet att kolla upp tränarens stall och hästar.
Han står som tränare på 2 hästar av 7. Men då vet jag hur det ligger till :) Tack för svar