tipps på box
Bygger nu stall här hemma och jag och gubben diskuterar nu vilken sorts box vi ska ha, jag vill ha vanlig standar med skjutdörr och öppningsbart galler. Man kan stänga in hästen helt om det skulle behövas och skjutdörrar tar minst platts.
Gybben vill ha lyxigare typ baryard box men då blir det slag dörr! Har bara hittat standard med skjutdörr…. Tipps,tankar,ideer motages tacksamt!
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
Just nu i stallet som vi har har vi egengjorda dörrar och väggar. Väggarna ligger i skenor så man kan ha det hela vägen upp till taket, bara en bit eller öppna helt (t.ex vid fölning) för att få en stor istället för två små boxar. Dörrarna är i en över och en underdel och stängs var och en för sig, då kan man precis som du säger stänga in helt, eller öppna upp om man vill.
Själv tror jag nog jag skulle haft skjutdörrar i mitt "nya stall", men det är nog mest för att vi har en ganska så smal gång där det hade varit mer praktiskt. Men förutom det så tycker jag inte det spelar någon roll om de öppnas utåt eller längst sidan.
Det enda jag inte riktigt gillar med baryardboxen är att den lilla luckan som går att öppna. Dels är den så liten, att om en häst skulle försöka ta sig utgenom den så kan det bli tokigt (bättre då med helt äppen så frambenen ev "bara" hamnar över grinden eller att de ramlar ut, snarare än att de ska bli fastkilade i "luckan". Men det jag gillar minst är nog metallskenan som går över trots att grinden är nere, just om hästen skulle få för sig att resa sig - de kan slå i huvudet! Men detta gäller väll då även för "standard boxen" som har en liten lucka.
Det är nog just därför vi har ett egenbyggt stall, då kan man plocka bort och sätta dit insatser allt efter som hästar kommer och går. Har t.ex nyligen öppnat upp ena delen så att alla hästar kan titta ut med huvudet mot gången och boxkompisarna - innan det stod hingstar och hade väggar/galler lite högre.
Bara lite tankar om boxar, men det beror ju som sagt helt på vad man ska ha för hästar, och om man eventuellt vill "gardera" sig för framtiden eller bygger för de hästar man har nu/kommer ha liknande hästar.
Hakuna matata!
Jag föredrar också skjutdörrar med nerfällningsbart galler. Tycker det är praktiskt att inte behöva öppna dörren ut i stallgången av många anledningar. Gillar också att kunna välja på öppet eller stängt galler, finns många tillfällen då det är praktiskt att kunna välja från en minut till nästa. I vårt ena stall har vi liknande såna på bilden i länken nedan. (Bilden ej från mitt stall)
http://www.systemstall.se/bilder/hast_stall.jpg
Nästa bild är en delad bild på sommarhagar och undre delen är taget i vårt ponny-stall där ridskolehästarna står. Det är mycket mindre praktiskt med dessa dörrar. Tar plats att öppna, och är ofta i vägen. Går inte heller att stänga något galler, så de mindre snälla hästarna ger gärna tjuvnyp på de andra hästarna när de går förbi.
http://cookiesenabled.blogg.se/images/2010/blogg1_111581841.jpg
just det att slagdörrar tar sådan platts.. Visst e det kul med snyga boxar men viktigare att det är praktiskt tycker jag, men gubben som inte ska använda det vill ju ha det snygga :)
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus