Huskurer
Har ni några bra huskurer? Eller kanske andra "magiska" tips?
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vallört och rölleka till sår för att underlätta läkning (naturligtvis i kombination med sårtvätt och desinficering).
Vid gallor vallörtsomslag utvärtes och vallört invärtes för lymfcirkulationen (naturligtvis i kombination med att orsaken till gallorna identifieras och undanröjs).
Nässlor och rölleka i maten vid inflammatoriska tillstånd för god blodcirkulation även i de minsta kärlen, vallört för att förbättra lymfcirkulationen (naturligtvis i kombination med att orsaken till inflammationen identifieras och undanröjs, eventuellt med antiinflammatoriska medel från veterinär).
Massage och stretching.
Det är väl de jag använder "till vardags".
vart köper man vallört och rölleka? :) Eller växer de vilt?
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)
Rölleka är lätt att hitta, den liknar hundäxin/hundkex men luktar annorlunda :)
(den är förresten nyttig som te vid menssmärtor och andra ''kvinno besvär'', har själv druckit det mycket förr med god nytta. Fast man måste ta den regelbundet lite innan den behövs)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Vallört finns vild på sina ställen i Sverige och i min trädgård finns det hur mycket som helst, eftersom den förökar sig som ogräs. Även rölleka växer vilt lite varstans. Annars kan man köpa torkad på många håll, till exempel på http://www.equiterapi.com/.
Gröt omslag med groblad och ringblomma vis sår. Groblad och ring blomma i oliv olja är bra mot små sår..

Måste bara påpeka att hundäxing och "hundkex" inte är samma sak ;)
Hundäxing är en grässort medans hundkex är en typ av blomma :)

Måste bara påpeka att hundäxing och "hundkex" inte är samma sak ;)
Hundäxing är en grässort medans hundkex är en typ av blomma :)
Om hästen har kolik så kan man ge helt vanlig bakjäst. De sätter fart på magen. Om jag haft hästar som jag är misstänksam om de är början till kolik har jag fått i de bakjäst och sedan har de blivit normala i sättet igen efter en liten stund.