Hingst.
Skulle vilja höra tips om vad man ska tänka på när man äger en hingst.
Skulle snällt vilja undanbe komentarer om varför man inte skulle skaffa hingst.
Vill endast höra vad ni har för erfarenheter och tips som hingstägare :)
Hantera dem med konsekvens och respekt och låt dem vara hästar.
Har man dem från föl och låter dem gå med valacker så går det oftast bra att ha dem tillsammans med andra hästar. Är man konsekvent och rättvis får man en stabil häst, öva på att leda förbi även brunstiga ston osv och var bestämd och konsekent helt enkelt. De behöver inte hårdare tag, möjligtvis lite mer list. (istället för att rycka och gorma i grimskaftet kan man tex leda runt på en volt och flytta med bakdelen med spö-pet om så behövs. Det gäller iofs alla hästar)
De flesta hingstar har inte ''tufft psyke'' av naturen, utan får det eftersom de behandlats tufft.
Kan du uppfostra en häst från grunden och lösa knepiga situationer utan våld? Har du möjlighet att låta även en hingst få gå i hage med andra hästar oh vara häst? Tänker du betäcka? Det kan bli krångligare om man låter hästen betäcka, men måste inte bli det.
Nu kastrerade vi Solon, men det var mest eftersom han ändå skulle säljas och inte var mycket att avla på. Men jag har viss erfarenhet av andra hingstar. Får de vara hästar så blir de hästar, behandlas de som livsfarliga monster så beter de sig också som det.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Hur är det med hästkompisar, vad ska man helst låta en hingst gå med?
Kan en hingst stå med ston i samma stall när de inte brunstar?
Det #1 skrev var mycket bra skrivet.
En hingst skall också ha kompisar. Oftast är de lugnare om de har en hagkompis, en valack eller ett äldre sto som inte längre kan bli dräktig. Vissa hingstar fungerar även bra med andra hingstar men det kan bli problem under betäckningssässongen.
En hingst SKA kunna stå med ston i samma stall oavsett om de brunstar eller inte. Det är naturligt. Sen kan det hända att de gnäggar då de går förbi någon häst, men något problem ska det inte vara, alls.
Vår egen hingst tävlar ju och är van att ha ston runt omkring sig. Han kan på sin höjd "mullra" lite men sen koncentrerar han sig på sin tävlingsuppgift. Och så ska de vara.
När grimman eller tränset är på är han som vilken annan häst som helst.
Det är bra tips du redan fått, sen har jag lite att tillägga, dels att man ska ha bra hagar med bra staket (det är ju självklart något man alltid ska ha, men en hingst på rymmen är ju något värre än ett sto/valack i många fall). Dessutom kan det vara svårt att hitta inackorderingsstall om man inte kan ha hingsten hemma, många tar inte emot hingstar. Och de som gör det brukar ta högre pris, eftersom det blir lite mer "pyssel" oftast.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Tack så jättemycket för era svar! Alla var bra:)
Då kanske jag kan ställa en följd fråga.
Anledningen till att jag frågar det här, är att jag ska få en hingst hem till mig.
Har haft häst i 20 år, så hästvana det har jag. Men dock ingen hingstvana alls.
Mina ston går i stora hagar(i har egen gård långt ut på landet)
Hade bestämmt mig för att betäcka dem i år. Den hingst vi tänkt gick och bröt bebet, så annonserade om en ny hingst.
Fick svar om en som jag även sen får behålla.
Det känns lite konstigt att någon vill ge bort en hingst, ägarens svar är att han inte har råd att behålla honom och vill att han hamnar på ett bra ställe då han inte vill avliva.
Vet att det lter konstigt. Vad tycker ni?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Om det är en godkänd hingst som skänks bort så låter det ganska konstigt, ja. Och är han inte godkänd som skulle i alla fall jag inte vilja ha honom till mina ston. Känner du inte ägaren alls, så du kan prata med vederbörande?
#5 Tycker också det verkar lite konstigt att skänka bort en hingst om den är godkänd. Kolla upp om den är godkänd och kolla även om den löst betäckningslicens. Utan betäckningslicens får den egentligen inte betäcka.
Om hingsten inte är godkänd så gör en avelsvärdering först så kan den användas i aveln även om den inte uppfyller rasföreningens övriga krav.
Låter konstigt ja, kolla upp det där. Och framför allt kolla upp hingsten! Dvs träffa den och hantera, så du vet vad det är för häst du får hem…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
ska kolla upp det!
Jag får ha han i fyra månader innan jag bestämmer mig. Funkar det inte så tar ägaren tillbaka honom.
Det är en varmblodshingst som inte kan gå trav längre, så där sjunker ju värdet rejält. Men jag har sett honom och det är en fin hingst.
Vet ungefär vem ägaren är då jag är bekant med hans dotter.
Om han inte är godkänd går de då inte få papper på fölen eller vad gäller?
#9 Nej! Hingsten måste avelsvärderas annars kan/får den inte registreras. En avelsvärdering måste göras men då det gäller varmblodshingstar finns inga rasvisa krav utan mer ett godkännnande att man får avla.Så där är det lite lättare.
Men om man använder en hingst som inte är avelsvärderad och sen vill ha stamtavla på den kostar det en massa extra, (och ibland straffavgiftetr) helt i onödan, egentligen . Det finns massor med fina hingstar som inte kostar särskilt mycket att betäcka med. Många utlånas dessutom. Jag, personligen, skulle hellre välja en sådan hingst.
Vad har du för sto? Vad heter hingsten? Kanske kan jag hjälpa dig med mer information.
#10 Tack. du får jättegärna hjälpa mig!
Han heter Lucifer, svart, importerad från Danmark, står i gbg.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har en hingst på 3år som jag haft sen han var 5mån.
Jag har hållt på med hästar i många år men aldrig hållt på med hingstar. Min plan var att kastrera honom tidigt, men han är så lugn och go, och uppför sig alltid bra! Så än så länge är han hingst.
Jag som hingstägare tänker ifall jag ska ha en hingst så ska han vara väluppfostrad, kunna uppföra sig när ston är i närheten och att de flesta ska kunna hantera honom. Vill att han ska kunna vara som vilken annan häst, bara att han inte kan gå med ston.
Om denna länk Lucifer är den hingst som du pratar om kan jag berätta att han tyvärr inte är avelsbesiktigad och därför inte har betäckningslicens.
Detta innebär att det föl du då skulle få inte kan registreras i avelsföreningen annat än som korsningsponny/-häst.
Lucifer (ovan) har heller inget pass vilket inte heller är bra.
Nu kan det ju vara så att detta är en annan Lucifer än "din" Lucifer.
Vet du när "din" Lucifer är född? Det ger en ännu bättre möjlighet att hitta rätt hingst.
Just detta med papperna och regler för att få en "godkänd avkomma" får man se till att kolla upp noga. Hingsten kan vara godkänd för avel genom veterinärbesiktning och på så vis kan lösa licens, men avkommorna kommer inte att bli "äkta" mer än om man kan lösa det med ev extra pappersarbete. Se till att han antingen är eller blir premierad enligt rasens bestämmelser.
Vad det gäller hingsthållningen så har jag mycker erfarenhet av det. Har haft flera arab och welsh mountain hingstar här hemma, och ett tag hade vi faktiskt fler hingstar (7) än ston (6). Ingen här har så mycket för vallacker, men alla har varit godkända för avel dock (även om vissa aldrig användes i avel).
Jag har alltid tyckt att vi hade otroligt snälla hingstar, såväl de som gick i avel eller inte kunde stå bredvid/mitt emot varandra i stallet utan att bry sig, de kan gå i hagarna bredvid varandra (dock med en liten fålla emellan så de inte kan lukta på varandra, mest "bara för att") även med högbrunstiga ston mitt emot.
Några av våra (avels) hingstar var till och med så snälla att de kunde gå ihop, eller åtminstonne kunde stå med en övergrind öppen och hälsa på varandra över grinden utan problem och kivas lite, eller ibland klia varandra.
Jag som då är uppväxt med dessa hingstar sedan barnsben kunde ta arabhingstarna in och ut i bara grimma förbi alla andra hästar utan en tanke på att de skulle bråka. De var gudomligt snälla mot en liten 10-årig tjej!
Är hingstar så, så tycker jag absolut de kan få vara hingstar oavsett om de går i avel eller inte (men det behövs ju givetvis några vallacker som kompisar till hingstarna med ;). Men snäll och lyhörd är något som givetvis är a och o vad det gäller hingstar.
Sedan får var och en säga vad de vill givetvis, men jag har haft både hingstar, vallacker och ston, och tycker hingstar är det abolut bästa att hålla på med. Men det förutsätter att de hanteras på ett för vissa lite speciellt vis (eller så som alla hästar borde bli hanterade egentligen, men som inte alla blir).
Hingstarna är lite mer lyhörda efter som de oftast är lite piggare av sig (givetvis kan alla vara det oavsett kön) och är därför ofta lätta att arbeta och träna med. Men man jag tror man får tänka lite som med lite "svårare" hundraser. Sköter man dem ordentligt, och hanteringen "sitter" då har man väldens bästa häst. Falljerar man däremot på det så är det ju inte bara en bråkig häst utan en bråkig hingst som naturligt kommer vara "hingstiga och kollar bara efter ston".
Ett exempel på detta är min nuvarande ena hingst som mamma min behandlade som hästar "ska" behandlas (enligt henne) - dvs hårt mot hårt. Det slutade med att hon (med 40 år med hästar) inte kunde hantera honom alls. Jag snubblade in på NH-träning och lärde mig "tålamod är en dygd", och nu har jag en hingst som jag ställer mitt framför brunstiga ston och säger "aja baja" så tittar han på mig och frågar "jaha så vad ska vi göra nu istlllet då?" Fokuset ligger på mig helt enkelt och lyder minsta vink, och han lyssnar till och med på den 6-åriga lilla ryttaren om vad man får och inte får göra.
Var lugn och vändlig, men bestämd och konsekvens - då får man en riktigt härlig hingst (och det gäller givetvis alla hästar!) Men är hingsten inte så lugn att de går, eller att det brister i ens kunskaper, då är det alltid snällast mot alla att det är en vallack.
Hakuna matata!