Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutbildningträning
Läst 3222 ggr
Wiggo313
0

HÄSTGYMNASIUM!!

Jag letar efter ett hästgymnasium som liger i södermanland/uppland…Där man inte behöver ha en egen häst och det är inriktat på både skötsel och ridning.

Skullle också vilja veta om det finns något gymnasium som inte bara inriktar sig på hästar utan stora djur i ihuvudtaget så man har en chans att utbilda sig till veterinär i kategorin stora djur(tex hästar, kor stora, hundar mm)??

Vill gärna ha svar snabbt om det går och om ni svara tack för hjälpen!!

ha det gôt :)

Fridaaaa
0

Naturbruksgymnasiet i Blekinge har dessa utbildningar: Skog, jord, häst (hopp/dressyr eller trav, vilket man vill), och smådjur/hund, dock måste man läsa på ett anant gymnasie i samma kommun: Matte C och högre, kemi, fysik mm :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

NettanLindholm
0

Vretagymnasiet (dock i sötergötland med riksintag) har hästinriktning. Du kan välja att läsa naturvetenskapligt, så du kan söka vidare mot veterinär och högre utbildningar sedan :)

jn84
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#2 Är du säker på det? Jag arbetar på naturbruksgymnasium och i och med den nya gymnasieförordningen som kommer i höst så blir det svårare för naturbruksgymnasier att ha naturvetenskaplig inriktning på sina program… 

#0 Jag rekommenderar såklart gymnasiet där jag jobbar - www.sabyholm.se Flört Fantastiskt fin miljö med naturbruksprogram med inriktning häst, hund, djurvård eller trädgård. Möjlighet att bo på internat finns också.

NettanLindholm
0

#3 jaa, helt säker. går där själv nu (tar studenten nästa vecka) och valde att INTE gå i den naturvetenskapliga pga att jag inte känner att jag behöver eller vill läsa de högre kurserna. finns matte C (möjligtvis högre också, inte säker), fysik, Kemi och de ämnena, så det finns :)

nello4ever
0

Berga Naturbruksgymnasium strax söder om stockholm ;)

Wiggo313
0

Tack hörrni jag ska kolla upp de och se ifall jag är intresserad!!Skrattande

monsterblom
0

tänk bara på att man inte längre får högskolebehörighet när man går praktiska gymnasium. så de som söker nu får ingen behörighet… kan vara bra och veta om du vill bli veterinär.

Taktur
0

Ösby naturbruksgymn. i Sala

Hamre hästsportgymnas, i Västerås

Wiggo313
0

Så om man går på ett praktiskt gymsaium så får man inte gå på högskola elr??

Fridaaaa
0

bästa är att du pratar med en syv på din skola

Klasselover
0

#7 - Det är väl från nya systemet? Jag blir nämligen högskolebehörig och går Vretagymnasiets hästlinje, ej NV. Finns förresten upp till matte D här.

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

jn84
0

#9. Du blir inte automatiskt behörig till högskola. Däremot har du rätt att läsa kurser de kurser som krävs för att du ska bli behörig till högskola.

Alltså får du en yrkesexamen men är ändå behörig för att läsa vidare efter gymnasiet.

Wiggo313
0

så alltså får man gå högslolanom man tar några extra kurser??

jn84
0

#13 Ja. Man har ju något som kallas för det individuella valet som är 200 poäng och där man själv väljer vilka kurser man vill läsa. Om man väljer att utöka dessa 200 poäng till 300 poäng och väljer kurserna Engelska 6, Svenska 2 och Svenska 3 så blir man behörig till högskolan :)

Wiggo313
0

:) braaaaaaaaaaaaaaaaa…

tack allihopa

Fridaaaa
0

#14 Vadå Engelska 6 osv? när jag läste gymnasiet för 2 år sedan och nu när syrran läste så fanns det inget som hette s¨å, utan det var engska A, engelska B osv, svenska A, b och C

Klasselover
0

#16 Helt nytt system från hösten.

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Fridaaaa
0

#17 Okej.

Wiggo313
0

mmmmmmmmmm….