När man reser bort
För första gången sedan vi flyttade till egen gård ska jag resa med resten av familjen på semester (var 10 år sen sist)! Mina föräldrar ska bo här och passa djuren och jag blir borta en vecka, man och barn är borta längre.
Problem! Mina föräldrar är inte hästvana! Hästarna står utanför huset, strömmen är på i staketet och vi har tre trådar. Hästarna får använda stallet som lösdrift för att de inte ska behöva bli insmorda under veckan ifall att det skulle vara mycket insekter (vi brukar vara ganska förskonade). Föräldrarna fixar färskt vatten och de kan ju se så om hästarna ser ut att må bra eller ej. Hagen är bra, hästarna är lugna och snälla och de är bra kompisar så bråk förekommer aldrig.
Vi känner en enda "hästmänniska" i närområdet och hon är självklart på semester just den veckan vi är borta. Har f.ö. inga hästintresserade kompisar.
Vad skulle ni göra? Vågar man åka ändå? Kanske är jag bara en hönsmamma? Vår veterinär är i tjänst när jag är borta och han känner hästarna… Eller ska jag försöka leta upp nån hästvan som vi inte känner för att ha någon utifall att? Vad ger man isf i ersättning och hur vet man att personen i fråga är att lita på och kan sin grej?
Vad gör ni, som har eget stall, när ni reser bort?
Jag hade om det fanns möjlighet visat föräldrarna de mest basgrundade som är lätt och lära ut i fall nått händer. Så att de är så förberedda som möjligt. Och att veterinärens nummer är lätt till gängligt. Så åk iväg och njut. :)
Jag lade ut en medryttar-annons en sommar, och fick svar av en som ville ha extra tillsyn av sina hästar bara under just semester-veckan. Då kollade jag genom hästarna dagligen, skötte om småsår, bytte vatten och såg till så att hästarna mådde bra. Jag fick rese-ersättning och en liten symbolisk summa, men ställde upp just för att jag vet hur svårt det kan vara för häst-ägare att åka bort. Hur man vet att det är pålitliga personer kan jag inte svara på, de träffade mig och efter att vi pratat om min erfarenhet så valde de att lita på mig helt enkelt.
Jag tycker egentligen inte det ska behövas i ditt fall. Visa föräldrarna det mest grundläggande, hur man sköter små-sår och liknande. Säg till dem att de hellre ringer veterinären en gång för mycket om de är osäkra på hur en häst beter sig. Då tror jag du kan känna dig lugnare och njuta mer av din semester.
Och glöm inte att de även får rådfråga veterinären om det är något de är osäkra på, han/hon måste ju inte åka ut :)
Visa det grundläggande så går det säkert bra.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
när jag åker bort kollar grannen så hästarna står går har vatten och e innanför staketet. Ser något fel ut ringer han mig så jag kan skicka dit en kompis som kan hästar sen får hon i sin tur kolla om det är något sen ringa mig om vi ska ta ut vet eller inte. Jag säger ÅK! och ha en trevlig semester!
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
Jag brukar få hjälp av min svärfar, nu är han mer van men i början var han helt ny på hästar. Dock hade han haft andra djur i många år, tjurar och grisar bla. så "djurögat" hade han redan. Det tror jag är det viktigaste, att man ser skillnad på ett djur som mår bra och ett som inte gör det, sen kan ju vet. tillkallas och reda ut vad felet är.
Ångrar inte en sekund att jag vågade åka bort och låta svärfar passa hästarna, nu 6 år senare har jag en perfekt hästvakt som känner sig trygg med hästarna och ställer upp om han kan, så jag kan åka på semester