Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 8179 ggr
jn84
0

Sälja häst med spatt?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tidigare tråd

Vid dagens klinikbesök konstaterades att min häst har spatt i den översta leden i ena hasen. Förändringen är minimal och syntes inte på de vanliga bilderna, utan det krävdes en annan vinkel för att se pålagringen. Förändringen sedan senaste klinikbesöket för två år sedan är knappt någon alls.

Veterinären tror inte att hästen har ont i vanlig ridning, men avrådde från hård träning och hoppning men tyckte att han kunde ridas så länge han inte visar något i ridning.

Han är nu kortisonbehandlad och ska stå i sjukhage i några dagar för att sedan gå ut på bete under sommaren.

Så långt är det inga problem, men vad gör jag sen?

Tanken från början var ju att sälja honom och jag vill fortfarande inte ha kvar honom. Men det känns grymt att avliva honom när han kanske kan luffsa i skogen i resten av sitt liv. Men frågan är om det finns någon som vill köpa en häst med spatt?  Vad säger ni?

Vill bara förtydliga att en försäljning inte handlar om att jag är girig och vill få ut så mycket pengar för honom som möjligt, utan att jag bara vill vara hästfri och se till att han får det så bra som möjligt.

Lorita
0

Till rätt pris är det säkert inga problem om hästen igrunden är välriden, det tar nog bara lite längre tid att få en köpare på honom.

OCH gå inte ner för lågt i pris så någon annan avslutar hans liv i ett annat land, en svår avvägning det där Obestämd

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Tusen
0

Klart du kan sälja din häst. Berättabara om spatten och skriv in det i kontraktet. Enhäst med spatt kan fungera länge utan problem. Viktigt är dock att de får röra på sig regelbundet. Därför kan en lösdrift vara betydligt bättre för en sådan häst än att ha den på stall.

Alex
0

Visst kan det gå, om hästen inte har problem med det. Mitt råd är ju dock att triangelmärka hästen först, så det verkligen inte blir annat än promenadridning sen…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Tusen
0

#3 Det är inte alltid det går. Vet inte om spatt tillhör den typ av sjukdom/skada som kan få en försäkring att utfalla.

En häst med spatt som får ett för hårt jobb blir halt i vilket fall, så hästens sjukdom garanterar sig självt att det inte går att tävla och träna hårt.

LillyB
0

Klart du kan sälja hästen :) Var bara noga med att köparen är riktig i huvudet och vet vad han/hon köper!

OT fråga: Hur triangelmärker man en skimmel?

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Lorita
0

Skulle han bli triangelmärkt skulle jag inte köpa honom för då blir det reservation i försäkringen och på det han är mest känslig för nämligen benen

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

LinneaG
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag tror att du kan sälja en häst med spatt. Sett många annonser med såna hästar. Är många som vill ha en promenad häst!

Mitt sto är ju triangelmärkt och hon kan inte tävlas, men jag bryr mig ingenting om det! Hon är lika värd som alla andra för mig!

Elshira
0

Spatt beter sig väldigt olika, vissa hästar har ibland problem med "vardagen", medan andra kan träna fullt ut (inte elitnivå kanske men tränas ordetligt).

Har själv haft en häst med spatt men hon gick finfint att ha i tävlingskondition samt gå på hoppträning med 1 gång/vecka (med ordentliga hinder då hon var duktig tävlingshäst tidigare). Hon visade aldrig några symptom, utan det var vid en annan hältas uppkomst (tillfällig) som spatten upptäcktes.

Men ja, rörelse är a och o, det är bara att rida på som vanligt och försöka träna lite hårdare med. Först efter det vet man om hästen håller eller inte.

Men jag tror absolut inte du ska behöva dumpa iväg hästen i.af. Men har ni möjlighet att börja rida henne ordentligt så gör det gärna så man vet lite mera =) Men sälj annars för en någorlunda anständig summa som "preomenadhäst" men att du betingar att hästen troligtvis kan gå i lite mer arbete också, men inga garantier helt enkelt.

Hakuna matata!

Alex
0

#4 Jag är visserligen inte så haj på just triangelmärkning, men gör man inte det på hästar som inte kan tävla/tränas hårt? Det är ju just vad det är i det här fallet…

#6 Reservation i försäkringen lär det bli ändå om man köper en häst med konstaterad spatt? Eller spelar det ingen roll vad hästen har för problem om nya ägaren bara tar över befintliga försäkringen?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

mazze
0

Jag skulle misstänka att det finns en stor risk att om man använder försäkringen i samband med detta så är det mycket möjligt att det blir en reservation i försäkringen.