Värre efter tandläkarbesök.. :(
Hejsan, jag har ett problem med min gamling.
Det hade slarvats med att kolla tänderna under 5 år på mitt 20 åriga sto.
För ungefär en månad sedan tog vi ut en hästtandläkare då min häst var tjafsig i ridningen, tuggade konstigt, satte ofta i halsen osv. Så jag var väldigt säker på att det var något med tänderna.
Vi tog som sagt ut en hästtandläkare som lugnade henne och kollade tänderna, han sa att det var en del kanter som var lätta att fila ner. Så vi litade ju på honom.
Efteråt blödde hon ur munnen, men han sa att det inte var någon fara, att han möjligtvis råkat slå i tandköttet, tungan, kinden eller någonting annat.
Men efter den gången har min häst varit ännu värre, har ännu svårare för att tugga, går knappt att rida med bett längre, dessutom vägrar hon låta sig tränsas med bett, förut tackade hon ja till bettet i alla fall. Hon sätter i halsen betydligt oftare nu.
Så jag har en stark känsla av att hästtandläkaren inte skötte sitt jobb, och jag är jätte orolig för att han gjort någon skada som inte går att återställa :(
Så jag skulle vilja ha hjälp av er nu, jag letar efter hästtandläkare i halland som faktiskt är seriös och kan sitt jobb. Priset har ingen betydelse, kosta vad det kosta vill.
Jag är verkligen tacksam för svar.
Har du ringt och pratat med hästtandläkaren som var ute och berättat att det blivit värre och frånag vad det kan bero på?
Skulle göra det först, om inte annat för att få en förklaring från honom.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
TS är det inte bättre att åka in till en klenik och få hene undersökt ricktgt i stället, det kan ju vara vad som hällst, behöver inte just vara tänderna. Hon kan ju fått en böld eller något.. vad somhällst, det kan sitta i halsen med..
#1 Nej det har jag inte gjort, jag får nog göra det. Men skadan är ju redan skedd och jag vill inte ha honom att rota i munnen på min häst igen.
#2 Jo, men jag vill kolla upp tänderna först då min häst fick problem direkt efter.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Se till att få hästen veterinärundersökt för att få eventuella skador dokumenterade! Både för hästens skull och för att kunna få skadestånd och få tandläkaren att betala veterinärräkningarna, om det visar sig att h*n orsakat hästen skada och lidande.
Gav tandläkaren lugnande medel och behandlade hästen när den var sederad? Det är inte tillåtet om h*n inte är legitimerad veterinär.
#4 Vi har beställt veterinärtid nu då hela min häst ska bli undersökt från topp till tå.
Ja, min häst fick lugnande och veterinären var legitimerad..