Hösilage -> hö?
Stämmer det att man kan gå direkt från hösilage till hö, men att man måste ta det försiktigt tvärt om?
Direkt skulle jag nog aldrig reagera, utan blanda upp det ett litet tag. Men ja, det går bättre att gå hösilage -> hö än hö -> hösilage.
Fick hem en häst i tisdags som har gått på hösilage. Vi lägger in både det och hö (blandat) i hagen några dagar. Hösilaget var så torrt så det var nästan som hö. ;)

När jag köpte min bytte jag rakt av, hans mage klarar inte hösilage så jag tänkte inte dra ut på det i onödan. Efter två dagar var det ordning på magen.
Men generellt tycker jag inte att man bör byta så tvärt utan fasa in fodret, men det stämmer annars att hösilage -> hö brukar gå lättare.
Det beror lite på omständigheterna skulle jag vilja tro. Vi har en häst som fick byta rakt av då hans mage slog bakut av hösilaget när vi fick nytt hösilage med andra värden. Dagen efter mådde hans mage bra igen.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Nej det stämmer inte. ALL byte av foder ska ske under en minst 3 veckors period. Detta gäller även byte av ett höparti till ett annat. Inte bara ensilage-hö, hö-ensilage.
Köper man inte från samma parti så man vet att näringsvärdet är densamma i prinsip bör övergången med all foder ske successivt. Det har att göra med att för hastigt foderbyte faktiskt kan orsaka fång. Men visst, ibland går det bra att bara byta från ena dagen till den andra, men är inget att rekommendera.
Ojdå! Vi har haft hästar i 15 år oh bytit fam och tilbaka mellan alla möjliga olika foder och beten. Aldrig råkat ut för någonting.
Våra hästar måste ha järnmagar. 
#4: Oj säger jag också. Alla dessa hästar som åker ut på sommarbete direkt från stall och rasthage … För att inte tala om alla dessa hösilagebalar, där den ena inte är den andra lik. Övergångstid på några dagar kan jag förstå, men tre veckor? Det verkar omöjligt att åstadkomma i praktiken.
Oj säger jag också! I stallet får de ut ca 3-4 balar hösilage/åker (många småplättar) och det går åt ca 1bal/dag. Funkar helt enkelt inte att ha en övergångsperiod alls mellan de olika partierna…
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

#4 jag försöker också om det går göra en overgång mellan alla foderbyten, bete blir ju naturligt så jag har hästarna på gården och hö köper jag alltid för ett år från samma vall.
Ofta går det bra men tarmfloran kan bli störd om man har otur så varför inte göra mjuka övergångar när/om det går.

När vi bytt stall så har vi bytt foder rakt av, och sen juli 2010 så har vi stått i 4 olika stall, dvs 3 byten under mindre än ett år och hästen lever ännu.

#9 det är klart att hästen lever det är bara det att mjuka byten är bättre för hästen och tramfloran.

#10 jo självklart men har man inget val så fungerar det fint. sen finns det väl olika känsliga hästar också. roger har inte reagerat på något av bytena men andra hästar kan ju matvägra för att det är annorlunda än det tidigare fodret och magen kan balla ur.
Är det inte mest högpresterande tävlingshästar som kan reagera negativt på snabbt foderbyte genom att prestera sämre. Allt de andra ni pratat om har jag varken varit med om eller hört talas om. Men som #10 skriver så är väl olika hästar olika känsliga. Ridhästar verkar vara mer känsliga för allt.
Men hallå…så himla typiskt att skriva: har aldrig hänt våra hästar på si eller så många år, att det aldrig skulle funka då en del balar går åt så fort. Men hallå, först och främst bör man sträva efter att köpa ALLT från ett och samma parti, villket jag faktiskt poängterat. Att hästarna klarat sig i si eller så många år har väl inget med saken att göra..grattis till den som hade det så. MEN faktum kvarstår faktiskt…för snabb övergång kan leda till fång. MEN åter igen, har man ingen lust att angagera sig, så visst…upp till dig, kan man inte göra en mjuk övergång, ja..då kan man inte. Så vad är problemet ?
Att jag påtalade att man BÖR göra mjuka övergångar om man byter parti ständigt och jämt ? Att hästar faktiskt kan få störd tarmflora som kan leda till fång ? JAg bara undrar…
De flesta har väl hört talas om fång kan jag tänka mig ?? Så varför vill en del utmana ödet ?
#13 Jag förstår bara inte varför det skulle leda till fång? Fång har väl med socker intaget att göra.
Jag utmanar inte ödet utan jag tycker alltför många behandlar sina hästar som porslinsvarelser.
Tror inte ens på att snabbt foderbyte kan leda till något annat än ev. lös mage. Vad grundar du dina fakta på?

#14 nej men en tarmbalans ack så viktig för att hålla hästar friska.
#14 Vaddå nej?
Om mina hästar inte reagerar med lös mage så anser jag att de klarar av desa byten utan problem.
Detta innebär INTE att jag byter fram och tilbaka varje vecka men eftersom vi har hösilage på vintern, har vi rent hö på höst och vår, på sommaren går de på bete, men då vi åker och tävlar får de hö. Finns inte en chans att man kan hålla på och dutta med det ena eller andra. Då skulle vi aldrig komma iväg på tävlingar under sommarmånaderna eller så skulle de aldrig få gå på bete.
(Vi tävlar över hela Sveige under april-oktober i snitt en gång i veckan, på vintern blir det på närmare platser och inte lika ofta.)
Visst är tarmfloran viktig och jag hör till dem som tror att fång orsakas av att tarmfloran inte klarar att hantera de snabba kolhydraterna i fodret. MEN det är också ett faktum att hösilage innehåller restprodukter från ensileringsprocessen (bakterier och jästsvampar), vilka har stark inverkan på tarmfloran, medan hö, som bara torkat, inte innehåller dessa - eller i alla fall mycket mindre av det.
Alla foderbyten har inte identiska konsekvenser och man kan dessutom göra mycket för att lindra eventuella konsekvenser genom att ge tarmbakterietillskott före och under övergången.