Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: hoppning
Läst 1869 ggr
Bulba
0

Vilket bett ska jag ha?

Jag har fått ta över min kusins gamla hopphäst som är hur snäll som helst! Han är lydig och lugn men han älskar att hoppa! Han har tidigare tävlat SM i 1.45 hoppning så ställer man upp ett 50 hinder hoppar han ändå 1 m över hindret.

Han blir så taggad att han ibland tjuter till om man håller in honom innan hindret. Men eftersom han tycker att det är så kul tänkte jag att jag kanske skulle ställa upp i en clear round på typ 50 - 70 cm men jag är orolig för hur han kommer vara när han inser att det är tävling för när han tävlade med min kusin var det ju meningen att han ska ge allt därför tror jag att det kommer bli svårt att kontrollera honom på ett vanligt tränsbett som jag normalt rider med så vilket bett tror ni skulle kunna passa honom bättre just på tävling? Glad

Rafflan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Prova bygga en bana hemma och hoppa, klarar du honom på vanligt tränsbett så kör på det, men ha med pelham med delta eller kimbelwick för du borde känna på framhoppningen om det inte går att hålla honom ;)

Dock tror jag att är han snäll hemma är han snäll på tävlingen :)

[Lina89]
0

jag håller med #1. och de jag fått lära mej är att man ska inte byta bett till tävling utan att man ska ha samma som man har när man tränar. jag själv tycker inte om att sätta skarpa bett på hästar om de inte varkligen behövs.

Rafflan
0

#2 grejen är ju att endel blir starkare och heta på tävling och därför kan behöva starkare bett, därför jag tänkte TS kunde ha med det ifall hon var orolig ;)

[Lina89]
0

#3 jo de är klsrt :), men tycker att man ska tänka till en extra gång först, blir hästen så pass stark så man varkligenbehöverett skarpare bett eller blir den bara lite men så man ändå kan hålla den på de vanliga bette

En ska jag tänkt på som man borde använda på ridsidan med om hästen blir pigg på grund av mycket ljud och så på tävling, är bommul.

På trav sidan sätter vi i bummul i öronen för att få ljudkänsliga och pigga hästar att bli lite lugnare

[slo]
0

#4 Jag har ju hellre ett skarpare bett och kan vara mjuk och försiktig i händerna, än ett milt bett och drar som en idiot… Samma effekt, fast utan känsla i alternativ två. Men jag kan vara ensam om att resonera så…

Rafflan
0

#4 dock hör dem trots bomull, så det beror på om dem verkligen behöver den hemma lugna tystnaden räcker inte bomull :P

[Lina89]
0

#5 Givet vis så ska man byta bett om man måste slita och dra i munen på hästen, sejer bara tt man inte ska sätta på ett skarpare bett om de varkligen inte behövs. Vissa hästar spelar de kvitta på om också på om man har ett skarpt eller millt bett på

#6 nä de är klart dom hör ändån men de dämpar :). vissa hästtar blir de jätte efelt på och vissa så kvittar de på :)

TheSWEmma
0

Jag hade kört på pelham bett. Då kan duändå reglera styrkan :) Ju hårdare du drar åt kedjan ju skarpare blir bettet. Funkar jätte bra på min häst och hon kan vara rätt känslig.

/Emma och Enya

www.alltgar.bloggo.nu

[Angel88]
0

TS hadde jag varit som dig så hadde jag kört med ett Kimbelwick/ jacktkandar framför ett pelham, det är mindre skarpt och lättare att rida på är pelhamet.. ge bara lite mer eftergift i handen när du hoppar..

Bulba
0

Tack för era tips jag lutar lite åt ett pelham faktiskt men jag tänkte höra lite om tvådelade pelham, har hört att de raka gummibetten är skarpare än  de delade och vill inte ha ngt jättetjockt bett heller men böjs inte bara det delade bettet och trycker i gommen på hästen? vilken pelhamtyp är mildast fast ändå skarpt? :)

[Angel88]
0

2-delade pelhan är jätte dåliga. Har man hävstång ska bettet vara rakt eller 3 delat. Har du otur med ett 2-delat pelhan så slår det upp i gommen och skadar hästens mun.. är du oerfaren på bett med hävstång så ta häldre ett kimbelwick. Det finns även raka pelham med korta skänklar och utan gummi, dom är bra… Hävstång= aldrig 2-delat, och man ska alltid ha på kedjan på ett pelham och kimbelvick/ jacktkandar, vissa kör utan, men det är inte bra..

Bulba
0

#11 Jo då stämmer det jag hört, funderar på ett rakt utan gummi men är svårt att få tag på tycker jag.. "/ men ska åka till hööks och kolla vad dom har där också :)

niare
0

jag rekomenderar också kimbelwick red tidigare på pelham i hoppning men råkade man ta lite för mkt om man tex hamnade fel å det blev ett ryck i munnen så tvärnitade min häst då det är starkt bett. bytte ner mig till kimbelwick bett och det funkade jättebra, men som sagt behöver du inte starkare ska du absolut inte ta det.

[Angel88]
0

#12 dom flästa ställen säljer rakt utan gummi, hööks har bra bett.. vad e det för stl du söker, ibland kan man behöva köpa en til större på kimbelwicken och pellham betten för att fästena där man fäster sidostyckena brukar luta innåt lite grann, tex mitt sto har 10,5 på bett men måste ha 11,5 på kimbelwick och Pellham. Jag köpte detta till mitt sto

http://www.hippson.se/shop/hast/trans/jaktkandar-ky-rotary-bit-3-delat.htm 

Hon tycker jätte mycket om det bettet. Det är ledat istället för delat, det följer hästens mun mer naturligt och varige sida påverkas mer individuellt. Fungerar toppen bra…