Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutbildningträning
Läst 8212 ggr
CelsiusT
0

Unghästträning

Jag undrar hur ni lägger upp er träning av era unghästar. Berätta gärna ålder, vad ni gjort innan, vad ni jobbar med just nu, hur långt ni kommit och kondition på hästen. Sedan undrar jag ju hur ni lägger upp träningen där ni är idag. Hur ofta, hur mkt, vad osv. Har ni fast tränings-schema som ni följer eller hur gör ni?

Medarbetare på westernridning.ifokus

AnnaLundin
0

Vilken ålder på unghästar syftar du på`?

För mig är unghästar de som är 1-2 år, möjligen kan jag peta med treåringarna i det facket också.

För andra är unghästar = halvblod (företrädesvis) 4-6 år som tävlar unghästklasser.

SÅ, specificera gärna lite till så ska jag svara sen…

CelsiusT
0

#1 Ja mig spelar det ingen roll, det är upp till dig.. Jag är intresserad av dom hästar som tränas och är unga, eller iaf i början av sin träning. Det kan ju egentligen lika gärna vara gamla/vuxna hästar som aldrig gjort något i sitt liv tidigare som börjar utbildas.Vad man själv tycker passar in i kategorin.

Min unghäst är 4 år, har haft henne 1 år och innan hon kom till mig hade hon bara gått på lösdrift och det gick inte sätta på henne grimma, inte ta i eller än mindre lyfta på benen. Hon förstog sig inte på att stå uppbunden och hon hade absolut inte tränats till något.

Jag har tränat henne långsamt under den här tiden då jag anser att hästar är väldigt unga när dom är 3 år. Vi har mest lagt energi på att få vardagen att fungera men en hel del förberedande träning inför inridningen har skett, + att vi har tagit korta uteritter i skritt då och då och hon har även gått med som handhäst en del under året. Men i sommar/höst har jag kommit igång med henne lite mer då jag märkte att hon mognade enormt i somras. Så nu rids hon lite mer och jag har nu börjat utbilda henne.

Jag rider henne nu ca 2-4 dagar/vecka, och hon vilar ca 1-3 dagar/vecka. Longerar/tömkör ca 2ggr/vecka. Promenerar med henne ca 2 gånger per vecka. Jag gör inte alltid bara en sak utan mina träningspass kombineras ofta av olika aktiviteter. Försöker variera min ridning med ridbanan och uteritter. Ibland blir det en vecka helt utan ridning, men då tränar vi andra saker. Tränar ännu lugnt och inte för länge åt gången då hon inte är särskilt välmusklad + lite överviktig (hon går på fri tillgång och äter just nu på kapp med den nya hagkompisen som tidigare inte haft fri tillgång).

Tusen
0

Vi har ju Gotlandsruss som gör det mesta. Därför börjar vi tidigt med dem.

De vi inte fött upp köper vi unga, gärna som 1-åringar. Vi jobbar direkt med att de ska klara vardaglig hantering.

Föl: Grimma på , lyfta fötter, kunna verkas, ledas och åka en kortare bit i transport.
1-åring: Promenader i grimma och lite senare promenader i träns. Sele på i slutet av året och promenader med allt på. Längre resa i transport.
2-åring.: Tömkörninig, längre promenader och längre resor ii transport och oftare. Mot slutet av året början till inkörning med vagn mot slutet av året. Ingen direkt träning men ibland får de följa med på släp efter rockard eller som handhäst vid ridning av äldre. Besök på travbana.
3- åring: Ordentlig inkörning med dressyrmoment, lättare träning, mycket jobb på släp efter rockard. Transportåkning, besök på ridhus, paddock, travbana och travoval. Ett fåtal travstarter. Lite löshoppning inför 3-årstest.
4-åringar: Mer långsam konditionsträning, inridning, fler tävlingar i både trav, monté och lite hoppträning. Högre krav på samling i kördressyren. Början på galoppfattningar.
5-åringar och äldre. Konditions- och snabbhetsträning. Mer hoppträning och dressyrträning för tränare. Mer dressyrträning med galoppfattningar och byten. Hoppträning på lite högre höjder.

MEN!!!!! Allt beror på individen!!!!! Ibland tar vi det lugnare men aldrig snabbare. Ibland får man bromsa de som vill mer än de är mogna att klara av.

[Moollan]
0

puttar upp

CelsiusT
0

Vad roligt att denna tråden kom upp igen. Kan ju uppdatera med vad som hänt sedan jag startade tråden/skrev i tråden.

Bara några dagar efter jag skrivit i tråden så blev min häst halt. Det blev veterinärbesök och hältutredning. Friskförklarades efter 2 v men 1v efter det halt igen. Så höll det på fram till mitten på mars i år. Då friskförklarades hon och hon höll för igångsättningen. Sedan dess har hon varit frisk.

Har regelbundet men i lugn framfart ridit och utbildat henne sedan dess.

Nu ska vi på vår första tävling till helgen =) Hon är inte klar för det egentligen då hon inte kan bära sig i galoppen än och inte heller längre sträckor i traven. Men vi ska ändå ut och träna på tävlingssituation hade jag tänkt. Så vi får se hur det går =P

WinterPrince
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har en 3 åring och laddar för 3-årstest för ponny (dvs endast löshoppning).

Vi har kontinuerligt gått på promenader och framförallt tränat på att han ska våga gå först.

Hösten som två-åring började jag med tömkörning. Olika omständigheter gjorde sen att vi inte körde under vintern utan tog upp träningen igen på våren.

Nu i vår har vi då tränat främst på lösgalopp eftersom han behövde få upp balansen i den för att kunna löshoppa med gott resultat. Nu har vi lagt löshoppningen på hyllan fram till ett par veckor innan 3-årstestet i september.

Vi har också tömkört en hel del nu i vår, men har fått gå tillbaka till promenader då vi haft lite bakslag. Just nu går vi promenader med träns för att få honom att söka sig framåt neråt och få en mer harmonisk och avslappnad häst.

LinneaG
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har en treåring som jag håller på med. Så här har det sett ut hittills:

1-1,5år: Promenader och sadel/träns träning.

2-2,5år: Longering. Är nu väldigt van med sadel och träns. Börjat hänga på honom och sitta i sadeln.

2,5-3år: Nu alltså. Aktiverar honom ca 5 dagar i veckan, ibland mer. De dagar vi tar det lugnt går vi eller tömkör en kortare sväng, max 30min. De dagar det blir lite "hårdare" rider vi i 30min eller tömkör i 50-60min. Dock är det endast skritt hittills.

Vårt mål denna månad är att börja trava i ridningen och kunna reglera traven när vi tömkör. Även gå en sväng till ridhuset och löshoppa. Har endast löshoppat honom i hagen än så länge.