Föl -11
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Första fölet har kommit!!! 11 dagar för tidigt fick vi en liten palominoflicka med bläs och fyra lika höga strumpor! Kunde inte bli bättre! Hon är bedorande!!!
Fyll på tråden med alla föl som föds. Det finns inget bättre än små fyrbenta bäbisar!!!
Fler bilder på Sol finns på www.qalm.se

#1 Så liten och så söt!! Vad klumpig grimman ser ut på ett så litet huvud, charmigt!!! =)

Tack! jaa hon är bedårande
oj vilka söta fölisar !! hälsa bebisarna från mig hahaha
Mvh/Ellen<3
aw vad gulligt:D
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)
Om några månader lägger jag upp en bild här också :)

#1 varför har det lilla fölet en grimma på sig?

#8 jag har alltid grimma på mina från dag ett, det är en del av utbildingen som börjar då.

#8 jaa utbildfningen hemma hos oss börja samma dag som dom föds.. Grimma är som #9 säger en del av grundutb
#8 Som träning är det jätttebra att börja tidigt med att fölet får bära grimma, men den måste ju inte vara på hela tiden. Träningen ligger ju också i att ta av och på grimman.
Vi börjar med grimma på en gång så de vänjer sig snabbt. Dock har vi ihopsydda hundgrimmor som blir lite nättare och är mjuka ^^ Dock använder vi inte grimman till att leda i de första 1-2 veckorna, då är det grimmskaft runt halsen och en arm bakom så man kan styra.
Har en relativt trafikerad väg bredvid oss, och våra föl har redan efter drygt 3 veckor kunnat gå både 50, 100 och 150 meter helt utan en tanke på mamma. Så att ha dem gå lösa efter mamma finns inte på världskartan xD I hagen får de dock vara utan grimma :) Förstår inte hur andra kan ha sina föl gå som hundar efter mamma, våra bryr sig minimalt om mamma (och mammorna inte allt för mycket om fölen mer än när de inte ser dem då).
Vi får tyvärr själva inga föl i år, men hoppas på att se fler sötnosar i denna tråd! *dregglar* 
Hakuna matata!

Jag skulle aldrig sätta grimma på en så liten fölunge! Den ska följa sin mamma inte oss människor. När den blivit lite äldre ca 6 mån kan man sätta på grimma men naturligtvis ta av den när fölet går i hagen. Men visst finns det undantag som tex #12 tar upp.
Eftersom jag får så många föl så gjorde jag en liten undersökning för några år sedan, om just hur viktigt det var att sätta på grimma tidigt. Jag satte på 6 föl grimma tidigt och 6 föl fick på sig grimma vid 6 mån. Dom som lärt sig gå i grimma tidigt blev fräckare än dom fölen som fick bara vara hästar. Alla föl var lika duktiga att gå i grimma efter några dagar.
Här kommer en bild på Quarterfröken Sol 3 dagar
Grattis till fölen! 
#13 Intressant att du gjort ett sånt test själv. Är ju så de flesta islandshästmänniskor alltid gjort (låtit hästarna vara hästar tills det blir dags för inridning). Just för att de blir så mycket trevligare att hantera… Mitt föl har enbart haft grimma på sig när hon verkats, vaccinerats samt när hon åkte transport (lastbil) ner till Skåne för att gå i unghästflock. Det var aldrig några problem med nåt. Bara man är lugn, försiktig och tydlig med vad man vill så fungerar det hur bra som helst för det mesta. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

#14 Innan jag började föda upp Quarter födde jag upp Islandshästar i en massa år. Jag hade Krummi frá Vidvik och 16 avelston. Så jag har alltid låtit mina hästar vara hästar =) Undersökningen jag gjorde var på Quarterföl för att se om dom fungerade som Islänningar. Vilket dom naturligtvis gjorde.
#14 Ah, då förstår jag! Kul ändå att höra att det fungerade likadant där.
Hur många föl väntar ni i år?
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Vi väntar på 13 Quarterföl till och två miniShettisföl. Mammorna är 78cm och 82cm så jag undrar hur pyttesmå deras föl är?
Spännande! Haha nä, de kan ju inte vara stora… 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
föder upp shettisar o sätter också på mina hästar grimma de första dagarna för att träna dem, men så åker de rätt så tidigt på utställningar så då krävs det ju.
Lägger nog upp en bild vid midsommar då är "stallets" föl beräknat :P
Dock är det bästa vännens sto som ska föla men vi säger att det är stallets :D

Jag har också grimma på tidigt då vi åker på utställningar med dom.
Snart kommer mitt första föl för iår fröken har lurat mig ett bra tag nu, men har nu gått över tiden med några dagar! Återkommer snart..

*Fotavtryck* 
Nr 3 hos Qalm blev en till palomino-flicka, troligtvis med champagne genen. Tindra kommer hon att kallas, heter Qalms Sparkling Rose. =)

#39 Grattis vilken liten sötnos!! =)
#39, Vilken sötnos. Bra dag hon föddes på ;) jag fyller år då ;)
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

#39 Grattis vilken liten goding !
#46 Vad blir det för färg på Angel tror du? =)
#47 Hon kommer att bli svart. =)
#48 Söt liten en!!