Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutbildningträning
Läst 4932 ggr
LinaN
0

Trafiksäker i vagn?

Jag satt och funderade litet här. Harry är litet ambivalent vad gäller trafiken. Vissa gånger bryr han sig varken om bilar, lastbilar eller bussar, ibland blir han "rädd" för småbilar men inte bussar och tvärtom.

Det finns ingen direkt anknytning till om de kommer framifrån eller bakifrån, snabbt eller långsamt. Det är väldigt random. Vilket är litet irriterande vid ridningen för då blir det litet krumbuktande och sådär. vi kan rida i trafik 3 dar i rad utan at than bryr sig, sen dag 4 så reagerar han på allt, och dagen efter inte på något alls igen…

Men hur gör man när man kör häst och vagn? eller kör man inte i närheten av trafik om hästen inte är 100% trafiksäker? För min del blir det ju stora bekymmer då jag inte kommer kunna köra någonstans framöver isf, för antingen måste jag korsa eller köra längsmed vägar en bit för att komma till fler rid/körvägar.

Kör ni som kör i trafik med skygglappar eller utan?

tips? tankar? funderingar?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Tusen
0

Vi kör våra överallt. Jag skulle INTE ha skygglappar på en häst som ibland reagerar på trafiken. Däremot kan du sätta upp en varningsskylt på vagnen eller en övningskörningsskylt. Det brukar fungera. Framifrån är det värrre.

Vad vi gör för att träna våra på trafiken är att vi brukar köra en rutinerad och lugn häst och ha den orutinerade på släp. Vi gör det ofta och ju bättre det går desstå större vägar ger vi oss ut på. Tillslut är de helt trafiksäkra. (Fast 100% kan man väl inte säga om någon häst inom något område egentligen)

OBS! Kör aldrig ensam med en häst som du inte uppfattar som 100% säker. Egentligen ska man aldrig köra ensam då en medhjälpare kan behövas i alla möjliga sammanhang.

LinaN
0

#1 får montera en saftblandare på nackstycket av tränset ^^

Tusen
0

#2 Vi funderar på att hänga upp en övningskörningsskylt i bröstan. Då syns det ju framifrån också.

lisette
0

har inga skygglappar på brago, men han bryr sig inte om trafiken heller.

jag har faktiskt för mig att man ska ha en LGF skylt på sin vagn.

LinaN
0

#4 man bör nog ha det, jag tänker ha det sen när vagnen är renoverad. hellre för mkt än för litet.

ska köpa den lgf-varianten som är reflexig och reagerar på ljus. samt ordna med belysning framåt och bakåt också.

fridak
0

#4 jag har också hört det med LGF-skylt på vagnen men jag hittar inget om det på transportstyrelsens hemsida, där står bara vilken sorts belysning man ska ha och vad man itne får ha.

lisette
0

#6 undrar var man kan ta reda på det

Tusen
0
lisette
0

långsamt gående fordon

har du inte körkort? ;)

det är en sådan triangel som ska finnas på alla fordon som går under 30 (?)

Tusen
0

Jo, men viste inte att det fanns en speciell skylt för det. Fast jag tror att dessa skyltar gäller för motordrivna fordon. I annat fall skulle varenda cyklist behöva en skylt.

Dessutom kör vi sällan långsammare äm 30 km/hGlad

lisette
0

kan vara så. googlade och hittade detta:

Du behöver inte ha LGF-skylt på hästvagn men det är inte felaktigt.

är ni ute och kör på vägar, eller ni har bana att träna på?

Elshira
0

Jag vet inte vad som gäller för dessa skyltar egentligen, men jag har en uppfattning om att det är fordon som ser ut att kunna gå snabbt men inte gör det som ska ha dessa. EU-mopeder i form av bil och epatraktorer (som ofta är en fixad gammal volvo t.ex).

För cyklar, "30-moppar" och liknande behöver ju ingen sådan skylt då man vet att en cykel aldrig kommer upp i någon hög hastighet (om man inte är tävlingscyklist då) och mopeder ska max få gå 45 km/h.

Men lgf skylten tycker jag är bra och "övningskörning" är ju något som kanske ger dem en lite hint. Något som jag annars sett en gång är att de har reflexvästar med texten "KÖR SAKTA" ^^

Hakuna matata!

Denna kommentar har tagits bort.
lisette
0

epa, traktorer och släpar som inte får gå mer än 30 måste ha LGF skyltar.

ej reggade släpar utan broms och fjädring

lisette
0

#13 jag har skrivit "UNGHÄST" på min väst med stora bokstäver.

vet inte om det hjälper, men det är ivf en varning till de som kommer bakifrån.

Elshira
0

#16 Bilister fattar nog inte vad det menas med (i.af inte "vanliga dårar"). Kör saka är något som i.af ingår i deras ordförråd ;)

Vad det gäller lfg skylten tänkte jag på de röda man brukar se, men det kanske inte är samma? De kanske bara är varningsskylt? =) Har aldrig tänkte på det!

Hakuna matata!

lisette
0

en skylt där det står

UNG
HÄST

borde de flesta fatta tycker man. =) men det är klart, den sista idioten är ju inte född. =)

LGF skylt hittar du på sidan jag länkat till tidigare. men man ska ha reflextrianglar bak på vagnan som visar att det är en vagn. =)

Elshira
0

#18 De röda skyltarna brukar man ju se på traktorer? :o Aja jag är inte insatt i det så ska vara tyst xD

En vanlig "stadsmänniska" tror jag inte hade brytt sig som det står unghäst eller inte, i deras värld existerar nog mest "föl - häst" :P Jag hade i.af satsat på så enkelt språk som möjligt så det bara inte går att missa. Med unghäst måste de ju "tänka" själva xD

Hakuna matata!

LinaN
0

I England har de refelxvästar som det står "Pass wide and slow" dvs "passera brett och långsamt" vilket är bra, men på svenska blir det jäkligt långt.

"Under utbildning" kan man ju skriva bakpå vagnen egentligen…

Tusen
0

#12 Både och. Tränar på grusvägar och skogsslingor, travbanans träningsslingor men då och då måste vi ju köra på asfaltsvägar också.

[Grabbarna-A]
0

#20 Kanske en text med: Kör om sakta. Vissa tror att ju fortare dom kör om desto bättre Oskyldig.

[Moollan]
0

Rita själv! 
Varningstriangel med häst som sparkar mot en bil, tydligare kan det inte bli. Då är bilisterna lite rädda om bilen också-

LinaN
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#23 där sa du något! O jag som ändå kan rita nåttsånär borde ju kunna slänga ihopa en vettig skylt till bak på vagnen :D

Aribigga
0

Annars tycker jag att de flesta bilister saktar ner otroligt mycket så fort man har en vagn, värre när man rider då kan de ju susa förbi i vilken fart som hellst.

KÖR SAKTA tycker jag är ett tydligt och bra förslag.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Zaphix
0

Tycker också det verkar som bililster kör mycket långsammare när man har vagn än när man rider. Har en känsla av att de ser hur stor skada vagnen kan göra om den kommer åt bilen, stora repor i lacken.. :)

Min häst är inte helt trafiksäker, reagerar på traktorer och lastbilar, när man rider. När man kör är han mycket stabilare och reagerar inte mer än att han bli spänd, rider man kan han kasta sig för sånt, men inte med vagn bakom. Inte lika lätt att kasta sig med vagn som vid ridning..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

LinaN
0

Fast nått som stör mig är också de bilister som kör så långsamt att hästen hinner börja bli spänd och orolig över den saken istället. Vet inte hurmånga gånger folk saktat av så mycket att det hade gått fortare för dem att ta sig förbi om de hade parkerat istället.

sänk hastigheten, passera med mycket utrymme och gasa ifrån mjukt…. men krypkör inte på en 50-väg, det blir bara värre då….

[Angel88]
0

Jag har altid sjygglappar på gramda om jag kör, hon är mycket tryggare då… vist kan hon reagera, men det kan alla hästar göra ingen häst är 100% trafiksäker dom kan altid reagera på något.

Ts jag tycker mer det låter som om han är uttråkad, han letar efter "spöken" att bli rädd för. Att rida på samma väg i flera dagar kan leda till att hästen kan börja hitta på saker… Det gjorde granda ett tag

Kör sakta e en bra skyllt och under utbildning under…