Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: körning
Läst 5476 ggr
Ardennerryttaren
0

Vad för sele ska jag välja?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har börjat fundera på om jag ska börja köra och jobba lite med min ardenner. Men frågan är, vad ska jag köpa för sele?

Tanken är att jag ska börja köra (fritidsköra) honom (han är redan inkörd och otroligt duktig) för att motivera och aktivera honom mer. Jag funderar också på att börja harva paddocken med honom, för det passar ju honom perfekt!

Har tittat runt lite och jag förstår ingenting av "selevärlden" då det finns massor av olika selar till olika aktiviteter. Så behöver verkligen hjälp att hitta en sele som passar till enklare körning och harvning?

Och jag undrar också vart jag kan hitta en sele till honom då han är ca 170 i mkh och väldigt kraftig, så det behövs en stoor sele, några tips vart jag kan hitta en prisvärd sådan? Det smartaste kanske är att köpa en begagnad?

Jag kommer ju absolut börja träna från marken, för att jag ska lära mig hantera tyglar/tömmar, körord, styra mf. och känna mig säker (eftersom jag inte är så kunnig), men vill redan nu börja titta på selar.

Kamilla

Zaphix
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Beror väl på vad för vagn du vill köra med..

Jag har en bröstsele när jag kör med min rockard, alltså en tredelad sele med draglinor till bröstan och med en baksele.

Det är väl det ultimata när man ska köra en vagn som inte har rekade skaklar, vanlig rockard till exempel.
Har satt fast en svängel på rockarden då det inte fanns någon innan, draglinorna sitter fast i den.

Den köpte jag ny för strax under 3k, inte världens bästa kvalitet, men den fungerar bra. Har fått laga bakselen en gång, men i övrigt så håller den bra.

Har för mig att den var den här jag köpte, minns inte riktigt..

Min häst är en grov kallblodstravare (ser ut som en nordsvensk) på ca 160, och han kan ha den selen gott och väl. Jag har den på dom innersta hålen på många ställen.

Har också köpt en begagnad loksele, en gammal armésele, att ha till att harva paddocken med, dra tunga saker som träning och dra släde på vintern. Lite sugen på att hitta en flakvagn som han ska få dra med den också.

En loksele bör du kunna få tag på i stora storlekar, är väl ändå för arbetshästar dom är designade.
Men en loksele är inte bra till att dra vanliga rockarder och sånt, utan draglinor eller rekade skaklar.

Här är en bild på min bröstsele.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Rafflan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Beror som sagt på vagn, själv föredrar jag "klicket-sele" då man bara klickar fast vagnen i selen och sen spänner, dock gäller det att ha en vagn för det syftet också ;)

Zabbio
0

En bröstsele fungerar för det mesta, men akta dig så att du köper en bra modell! Inte någon där bröstan sitter fast i däckeln, det ska  vara separata delar för att inte såga över bogen. Dessutom behövs en baksele. Så de  billigare ''kompletta'' bröstselarna är inget att ha. Dock är de på drive out (som Zaphix länkade till) bra och prosvärda. Köpte till min fd isänning när vi körde in honom, och den höll super. Något korta draglinor och lite stor baksele, men annars perfekt (köpte ponny, den var i största laget när han var mindre, men i minsta när han närmat sig 135cm i mankhöjd och  grovat på sig..)

Loksele är bra att dra harven med och man kan använda samma baksele till lokan och bröstan. Tyngre grejjer sa man väl ha en rejäl loka med bågdäckel osv, men sånt smått som att harva lite räcker det nog med vilken som. Använd inte loka till sulky dock, vi gjorde det med vår nordsvensk och trots att vi försökte anpassa och checkade inspänningar så  fick han skavsår vid armbågarna. Sulkyn behöver sitta i en däckel där remmen man fäster den i  kan löpa genom däckeln (det kan den på bra bröstselar, men inte på de med fast brösta).

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.