tappat lusten.....
hej,jag har ett problem.jag har tappat lusten att rida och vara i boxarna hos hästarna……allt detta beror på att jag har uteboxar,blir jätte kallt att vara där..förut när jag hade stall så red jag mellan 4-5 dagar i veckan,bodde nästan i stallet.hur ska jag göra för att komma igång igen.är jätte sugen på att hoppa upp på mina hästar igen,men känner ingen lust…..detta är verkligen hemskt!!
mvh anna
så där kan jag känna också ibland… nu när vädret varit såhär och brist på solljus blir man ju lite trött, men man får inte ha dåligt samvete, utan ta nya tag nu framåt våren istället, Det ska jag göra iallafall.
hoppas att du också kommer igång
det har varit såhär sen dom kom hem ifrån sommarbetet….

Jag känner lite så där när dom där jäkla vildsvinen kom hit i höstas och gjorde så att min häst har blivit livrädd att rida ut.
Jag hade också kallstall åt honom förut eller har fortfarande om jag vill. Men nu står dom i stallet alla hästarna. Jag vet hur du känner dig. Men finns det inget stall som du kan gå in i när du pysslar med hästarna?
nej vi har bara uteboxarna här brevid vårat hus………vi frågade en tant där vi har hästarna på sommarbete om vi fick ha hästarna i hennes ladugård,men tyvärr så är det för lågt i taket….letar ju efter ett nytt ställe att hyra,håller på att bli tokig snart.det är heller inte så roligt när folk frågar mig vad jag har hästarna till eftersom jag inte rider dom…

Men det har väl inte folk med att göra. Huvudsaken är att du sköter dom och dom får bra mat.
ja det tycker jag med,men det finns ju alltid folk som vill lägga näsan i blöt…..
oj, det är ett problem, som jag tillochfrån tror drabbar alla..
det du skulle kunna göra är ju att ta lite timeout från hästarna, lämna dom på foder kanske ?
och se ifall längtan kommer tillbaka…?
men det är nått jag aldrig skulle klara av,inte den ena hästen heller eftersom hon blivit missshandlad,och har svårt att axeptera nya människor.när jag jobbade kvällen så var det en killkompis som släppte in hästarna åt mig under veckan,sen när jag skulle ta in henne så rusade hon in i boxen och trodde hon skulle få smäll…dom mår ju självklart inte dåligt av att gå i hagen varje dag,och ha vintervila.det är jag själv som måste ta och rycka upp mig men jag vet inte hur,jag tror inte att det hjälper att låna ut dom.
mvh anna
Jag vet hur det känns. Jag har ett pyttelitet stall, ett fd vedlider. Den ena boxen kan man nästan säga att är en utebox vilket iofs är bra nu med tanke på min finnhäst. Det skulle vara mycket mysigare med ett lagom stort stall där allt man behöver finns. Man tappar lite lusten då när det är så kallt ute. Men på sommaren brukar den nog alltid komma tillbaka.
Sku jag ha ett lagomstort stall skulle jag säkert bo där, allt blir mycket trevligare o mysigare då. Men jag tänker att det bara är tillfälligt och när jag har fått ett jobb ska jag bygga mitt drömmstall!
Nog hittar du snar ett nytt stall till dem. Dessutom knackar våren snart på dörren och då är det bara skönt med uteboxar.

Anna, jag tror att värsta skuldkänslorna kommer från de i din omgivning som ger dig dåligt samvete. Försök att strunta i dem, och se fram emot våren.
Kram Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

kan du inte försöka ha hjälp då samtidigt som du själv är i stallet? det är ju alltid roligare att vara två!
8# aah, det blir ju ett problem om hon varit misshandlad ja. hemskt. men det kanske blir lättare om du gör som lisette sa ? ha sällskap av någon ?
tack så mycket för alla era svar!!
mvh anna

Hej @nn@!!!
Ja du, detta är inget problem jag stött på innan, då jag endast ägt häst snart 1 och ett halvt år……… har fler hästår innan men inte så här.
Jag tappade lusten en gång då det var att jag fick vara själv i stallet hela tiden, men då försökte jag hela tiden hitta någon som ville följa med mig till stallet…….en kompis, mamma vem som……då blev man tvungen..
Inte för jag vet om detta hjälper något men…. att läsa hästtidningar och vara på olika forum tycker jag sporra oxå litegrann…..
vi hörs sen..ska luska vidare här
// Pimmen
Kansk kan det vara så enkelt att du bara behöver ha någon med dig till stallet så att du inte är ensam jämt ? den sociala biten är ju som vi alla vet guld värd, så även när vi umgås med våra älskade vänner,
När jag var yngre kunde vintrarna kännas som evigheter. Oftast var det så mkt snö att det inte gick att rida i skogen, jag fick hålla till på plogade vägar vilket blev rätt trist i längden. Men sen när snön smälte blev jag och min häst lika glada över att rida omkring på backiga, mysiga små stigar. Och snart är våren här, tjihooo! Och din ridlust också säkert. Varför inte åka på tävlingar och kolla, eller olika hästkurser och clinics? Det kan vara en bra inspirationskälla. Och varför inte fundera över varför just du håller på med hästar? Och vill göra det? Du kanske skulle prova på lite nya ridstilar och/eller börja köra hästarna? Skulle hemskt gärna köra häst men tyvärr är min häst inte körbar eftersom hon ska ha blivit skrämd i smaband med körning så jag har aldrig provat. Men låt dina hästar ha vintervila och se fr5am emot våren under tiden. Lycka till!

känner samma sak jag.. har noll ork o lust att rida.. fast nu har min häst skadat sej o måste stå på boxvila o då fick jag nästan lite skuldkänslor för att jag inte orkat/velat rida…

Har också tröttan rejält. Vi har ju vildsvin som har gjort att Gobban som jag rider är som förbytt. Blir rädd för minsta lilla. Om han fortsätter så här kan jag inte ens behålla honom. Inte roligt att rida ut just nu. Kan tvärnita för ingenting i galoppen tex. Han skrämmer ju Gejsa som är med och rider också. Törs inte rida ut själv just nu heller. Kommer inte att kunna rida in mina två unghästar med honom som jag hade tänkt. För förut var han lugnet själv för några månader sedan bara.