Grenar och kvistar i hagen?
Hej alla!
Min häst har skadat sig (troligtvis på någon gren eller vass kvist) i hagen. Hon har ett stort sår precis i armhålan. En annan gång hade hon en 15 cm lång "reva" på benet, också efter att hon hade gått i den hagen.
De andra hästarna som går där (5 st) skadar sig ALDRIG. (kanske beror på att de är nordsvenskar och min är ett varmblod ;) )
Iallafall, idag var veterinären här och fixade såret, och hon kunde inte förstå hur man kunde låta hästar gå i den hagen som dom gör, eftersom det är så mycket nedfallna träd, grenar, kvistar och pinnar där. . Vet tyckte att jag antingen skulle röja upp i hela hagen och ta bort detta, eller fixa en ny hage till min häst (de andra hästarna är inte mina).
Då undrar jag, har ni grenar, kvistar och pinnar i era hagar ? Jag har alltid trott att det har varit bra att ha det eftersom hästarna får lära sig att lyfta på benen (vilket min häst inte verkar vara så bra på) samt att de har nått att pilla med osv. Jag menar, hur rolig är en platt gräshage egentligen ?
Kom med era åsikter och synpunkter ! :)
I vår sommarhagar (jag äger inte stallet) finns det massor med träd och därmed grenar, kvistar osv. Jag har inte varit med om att någon av hästarna ha skadat sig, förutom en förra sommaren som stod i hagen som har minst sånt och fick ett stort sår, men han hade nog bara otur eftersom det finns mycket mer att skada sig på i andra hagar.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag brukar känna på grenarna hur hårda de är. Plockar bort de hårdaste/vassaste som inte går av vid tryck. Mindre och torra grenar får ligga kvar..
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

Det ar ju för guds skull hästar! Inga Prydnadssaker :)
min mammas häst kliar sig me på grenar o har fått ett litet sår vi näsan(trodde det va näsblod)och ett litet sår på benet.
Mvh/Ellen<3
Vi har träd i alla våra hagar och därmed också grenar och kvistar. Vi t.o.m. släpar in extra grenar och kvistar för att hästarna ska ha något att vässa tänderna mot, plocka med och få i sig annat smått och gott som är nyttigt för små pållar. Visst har det hänt att de har skadat sig lite ibland men det hör till. Säger som #3 De är ju inga prydnadssaker heller
Jag tycker hästar ska ha lite "terräng" i form av grenar, träd, stenar osv, det är ovanligt att dem skadar sig på det ;)
Det kan även ta tid för dem att lära sig röra sig där om dem inte är vana.
Tyckte vet att vi ska linda in dem i bomull också?
Vi har träd i alla hagar och då blir det ju automatiskt pinnar också, har aldrig haft en häst som har skadat sig på en pinne, känns väldigt ovanligt.
Fast er hage kanske är extrem med nedfallna träd och pinnar överallt?
lurvponnyn.vimeddjur.se
TAck för alla svar! Håller med er, grenar och sånt är ju liksom "naturligt". Tyckte det va skumt att veterinären var SÅ anti mot pinnar och träd.
# 7 Hagen är inte extrem med massa träd och pinnar, det är ett område med lite skog och små stigar, sedan är det mycket gräs, slänter, en lerig bäck osv. Kan ju ha vart något annat min häst har skadat sig på också, man vet ju aldrig..
Bror väl på hur mycket det är, finns ju måtta också,
I måmnga har jag sett har det legat stora högar med gammalt sly, och det kan jag tycka är onödigt,
Man behöver ju heller inte en massa gamla torra granar liggandes, dom kan bli rejält vassa om kvistarna går av.
Terräng i hagar är jättebra, men det ska ju vara bra framkömlighet för hästarna så det inte behöver gå där det är en massa grenar på marken eller snårig sly typ..
Lite tjockare avbrutna torra grenar kan bli vassa som knivar och kan tränga in djupt om hästen går emot eller kliar sig mot dem. Jag tycker som de flesta här, träd och buskar och ojämnheter är bara bra i en hage, men man bör nog ta en sväng i hagen och kolla att det inte finns några sådana "spjut" som kan ställa till något allvarligt.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#11 Vi har precis som du fast vi har t.o.m. ek ien av hagarna. Men det är inte heller något problem eftersom så länge det finns gräs i hagen så äter de hellre det. Dessutom behöver de äta rätt mycket ekollon för att dö av det.
Vi har bara råkat ut för en enda olycka ett år, men det var ett klumpigt halvblod som jag ägde en gång i tiden.