Passform?!

Jag tycker den sitter helt ok i höjd uppåt.
Det är väll lite personligt med hur hårt man spänner kindkedjor. Jag spänner hackamore-kindkedjor hårdare än på hävstångsbett och jag spänner de kindkedjorna hårdare än vad folk normalt gör med 
Hackamoret får iallafall inte röra på sig och skänklarna ska inte särskilt lätt ändra vinkel heller om inte hästen börjar stoppa in nosen ngt förfärligt, då är det på tok för löst spänt. Kan lägga ut en exempel bild på vad jag menar där det är alldeles för löst spänt, ryttaren tar i tygeln och skänkeln pekar vart jämfört med utgångsläget som de borde ligga i när hästen håller huvudet i den här vinkeln…
Jag har en bra baktanke med det hela, men är lite lat just nu å orkar inte förklara om inte någon är väldigt intresserad :p
håller med tycker att det sitter där det ska, jag personligen brukar inte sätta kedjan under särskildt hårt men jag har en kedja under och inte en vanlig rem, remmen kan man sätta hårdare, men det e vad min häst fungerar bäst på, och han har mycket åsikter om saker och ting. Prova dig fram till vad som e bäst för dig ….

Louise80, vad tänker du när du menar att du inte kan/bör spänna en kedja lika hårt som en läder-rem?
kedjan e betydligt skarpare än en rem och min häst kan inte ha kedjan så hårt konstigare en så va det inte.

Men vilket material du har kedjan i kan du ju välja själv eller om du vill vaddera den på något vis. Det har inget med inspäningen utav hur hårt bettet ska fungera sedan att göra ändå….
En ren kedja ger skarpare tryck än de flesta läderremmar, ja.
Om din häst är känslig för kedjan skulle jag föreslå att INTE spänna hackamoret löst utan att köpa en vaddering och ha på kedjan eller köpa annan inspäning…
han fungerar inte med bara rem så e det bara och jag har prövat att spänna kedjan på olika sätt och detta är det som fungerar, men däremot har jag en rem extra precis framför ganashen för att det ska sitta stabilt och jag behöver inte sitta och dra i min häst men däremot fungerar det inte med rem på honom.

"bara rem"..? Vad är det? Du menar alltså en vanlig läderkedja?
Jag skulle nog fundera mkt på om hackamore värkligen är det rätta valet för din häst om du inte kan spänna in det ordentligt och han har svårt för alla kedjor.
för det första rider jag inte varje dag på hackamore varje dag, och vad min häst fungerar med e väl inte sagt att alla fungerar med, precis som med oss människor i vanliga fall går han på ett vanligt tredelat bett vilket e helt normalt. och med vanlig läder rem menar jag den remmen under hakan som de flesta hackamore leveraras med. jag har en kedja från sprenger som är ca 3 cm lång med elastiskt terylene band på båda sidorna

Du har inte provat att ha fårskinn eller något på den då så att du kan spänna åt den?
han vill inte ha det så e det bara http://www.sprenger.de/hs/abt_reit/katalog_reit_06/S033_Reit_06.pdf
här e en bild på kedjan. Varför måste jag dra den hårt när han fungerar på detta och jag dessutom har en extra rem baom som stabiliserar upp, fungerar det så fungerar det
jag har haft en del hästar i mitt liv och tävlat upp till nat nivå men tro mig jag har aldrig haft en häst som denna, ………han är mycket udda

För att en hackamore som rör sig innebär skaderisk, inte ger en korrekt inverkan och försvårar er kontakt och chansen till korrekt ridning ngt otroligt.
Men är man inte intresserad utav sådana tribiala saker så 
hackamoret rör sig inte med tanke på den extra remmen,ett hackamore e inte till för att hålla på att dra i eller ? har du aldrig sett att vissa av ryttarna till och med på tv har en extar rem på sitt hackamore?
Bara en fråga hur spänner du kedjan på ett pelham ? hårt eller löst

Men det kommer ju fortfarande komma rörelse-energie ifrån att hackamoret kommer vilja röra på sig eftersom det inte hålls stilla utav kedjan och därför kommer du få att tygeltagen inte känns särskilt bra och du måste ta till rätt störa tygelhjälper innan hästen kan känna det och genom att det inte direkt tar så kommer hästens känslighet trubbas av och hjälperna kommer inte komma direkt när du ger dem, utan hela tiden ha en fördröjning, något som gör att du inte tex kan skola ihop att ett uppbromsande tygeltag sitter ihop med uppfåning utav bakbenen och på så vis få ett korrekt uppbromsande/uppfångande tygeltag…
Du får även problem med att eftersom din kedja inte kommer ta så får hästen i stort sett nästan bara tryck över nosryggen och du får inte effekten på underkäcken, vilket de flesta brukar vilja ha…
Remmen framtill håller bara stilla det så att det inte kan glida iväg en del på det större, uppåt, nedåt och i sidled. Och ja, jag har sett folk som har det. Och att ryttare som tävlar på världsnivå gör något motiverar inte det som korrekt, finns personer som tävlar och placerar sig på världsnivå som slår sina hästar, det argumentet gör det knappast mer rätt, eller rida hyperflexion osv osv. Bara för att någon annan är en idoit eller inte vet vad den håller på med förklarar inte någon annans handlning.
Jag spänner in ett vanligt hävstångsbett efter behov, jag skulle inte formulera det på det viset du gör, de svar du vill få mig att välja på säger ingenting.
ok det va så du ville formelera dig, du har inte ens frågat mig vad jag menar med lös kedja men det e ok, har jobbat med ridsport artiklar i 6 år och har mycket kunnigt folk runt omkring mig, jag spänner inte kedjan så att den stramar åt får in ca ett finger mellen kedjan och käken det e ju inte så att det är flera cm. Men det e ju klart drar du den hårdare får du ju en snabbare effekt, den där remmen vi pratar om är ju också just till för att hackamoret inte ska glida åt sidan osv, håller det liksom på plats

Ok, då har vi missförsått varandra lite. Jag har förstått det som att du spänt din kedja löst.
Att du får upp ett finger är rätt normalt/tajt när du spänner med keja, alltså rätt hårt, iofs, det beror på hur tjocka fingrar man har ;)
Jag har egentligen inte sagt något om hur hårt jag egentligen spänner, mer än att jag spänner de hårdare än vad jag spänner kedjor till hävstångsbett, vilket inte säger mkt eftersom ni inte vet hur hårt jag spänner dem och vad jag anser är hårdare än normalt, vilket heller inte säger mkt eftersom det först är en uppfattning utav snitten ifrån min sida och sedan en uppfattning utav dig på hur hårt det blir ;)
Kolla på bilden jag lagt in över vad jag ofta ser på hur hårt/löst normalt folk spänner som jag ser och så kanske du ser min uppskattning utav att jag helt klart spänner lösare än det…
ja jag fattar vad du menar men du förstår nog inte var jag menar att jag sätter min extra rem? jag sätter den precis framför ganashen mot mulen till av den enkla anledning att jag tycker att hackamore rör sig hur man än spänner kedjan, e du med mig ?