Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 5468 ggr
CoralReefs
0

Svartbrun?

Är svartbrun och mörkbrun samma färg eller skiljer sig dessa åt?

Hur brun får en svart unghäst vara för att kallas svart dvs var går gränsen mellan svart och mörkbrun eller svartbrun?

Är en unghäst blaskigare i färgen? dvs kommer färgen bli bättre/förstärkas när den blir äldre?

AnnaLundin
0

gränsen är lite flytande, det finns ingen klar definition.

Svartbrun häst är svart med bruna partier runt nosen och i ljumsken ( enkelt beskrivet ) och en mörkbrun är ju egentligen inte svart.

jag har för mig att jag har läst att svartbrun egentligen är en mörkt mörkbrun, jag tror att de har DNA-testat ett gäng och de har visat sig ha samma färganlag (mbr resp svbr).

CoralReefs
0

så den svartbruna är enklast att urskilja då dennes partier ex mule är brun.

Den svarta och mörkbruna är då svårast? En solblekt svart borde s ut som en mörkt brun?

Gronstedt
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Förr så var "svartbrun" en egen så kallat primitiv färg som inte hade med "brun" att göra. En svartbrun häst hade bruna täckhår och svarta ben och var ljus i ljumskar och armhålor samt kring ögon och mule. Den hade ål och zebratecken, eventuellt även grepp eller skulderkors.

Samtidigt ansågs (i mina gamla hästböcker) att en svart häst, en rapp, aldrig solblektes och det var så man såg skillnad på svart och brun - kom den hem brun i stället för svart från sommarbetet så var den inte svart utan mörkt brun. Förut fanns i stallet där jag står två svarta hästar på vintern, men efter sommarbetet var den ena lika svart och den andra tydligt brun.

CoralReefs
0

ok..

är färgen beroende på ålder?

Min häst är två år. Han är reggad svart och han är svart på mulen, innerlåren osv, har inga ljusa täcken någonstans däremot är han jämt mörk chokladbrun över hela kroppen. Nu ska han vara sommarblekt och på de bilder jag har sett är han svart på vintern…funderar över om han kan vara mörkbrun?

En del säger att just araber föds med blaskig färg och förstärker det sedan..samma sak med frieser. Är det en arab som skall bli skimmel föds den med en stark färg och skimlar av sedan…någon som vet?

niare
0

Min ponny är reggad svart och är svart på sommaren men mer brunlik under vinterhalvåret han har som du säger inga partier med ljust.

AnnaLundin
0

#3 - egentligen är det bara dumt att dra upp hur man benämnde saker "förr" eftersom vi numera benämner färg på hästarna efter dess genetik och inte efter hur de ser ut.

En häst som är svart är precis lika svart genetiskt även om den blir ordentligt solblekt på sommaren.

Problemet är att man tidigare varit så kategorisk att man ansett att svart är så sällsynt så det nästan inte finns, bara för att man vägrat acceptera att svarta hästar kan blekas i solen. Därför är det många som inte vågar benämna hästarna svarta trots att de är det och kanske trots att det är den enda genetiskt möjliga färgen…

#2 - ja, den svartbruna urskiljer du just på att den är svart på kroppen och brun runt nosen, i ljumsken och ev vid armhålorna.

Man kan ofta ha god hjälp av hästens härstamning när man ska färgbestämma, då vet man vilka färger som är genetiskt möjliga. (t.ex kan två svarta föräldrar aldrig lämna brun eller svartbrun avkomma tillsammans, utan de enda genetiska möjligheterna är svart eller fux)

Lorita
0

#4 det är mer beroende på vilken ID kontrolant man använder vilken färg hästen får i passet.

Svart/svartbrun/mörkbrun är inte helt genetiskt uträtt än, bara du känner igen hästen i hagen spelar det inte så stor roll om han går som svart eller mörkbrun eller brunsvart, det är fortfarande samma häst.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

CoralReefs
0

Jo men det vore skoj att veta vad hästen har för färg egentligen.

Pappan är skimmel men tydligen svart under. Mamman är brun. Nu kan jag inte så mycket om färggenitik så jag vet inte alls vilka utfall det kan bli och inte bli.

Pappan är Kulak och så vitt jag kan se så har han inte lämat några svarta avkommor, bara mörkbruna..men det beror ju även på stoet…

Lorita
1

En svart häst kan altid lämna en svart häst och den andra föräldern måste också ha anlag för svart (behöver inte synas) för att fölet ska bli svart.

Det funkar som fux, men man tror att svartbrun är ett eget anlag det med men det är inte riktigt säkerställt hur det är än. Svartbrun och svart kan nämligen också vara samma grundanlag.

Jag tror att din är svart för man är mycket mer generös idag, på att låta hästar blekas för det gör även vissa svarta på sommaren.

AnnaLundin
0

#9 - det finns ett antal svartbruna som DNA-testats och alla visade sig ha agutianlaget och därmed varit genetiskt bruna (mörkbruna)

Det skulle betyda att agutianlaget inte lyckats särskilt bra med att begränsa den svarta färgens utbredning i de här fallen. För mig är det en rimlig förklaring, som dessutom förklarar varför det egentligen inte finns någon exakt gräns för vad som är svartbrunt och vad som är mörkbrunt. (vi hade just den frågan specifikt uppe till diskussion när jag gick min ID-kontrollantkurs, för en halv evighet sedan…)

[Potatisbulle]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

*snor tråden lite*

Min häst är reggad som svartbrun, och det sägs ju att svartbruna hästar har ljusare mule och runt ljumsken, men inte min häst.

Kan hon ändå "klassas" som svartbrun trots att hon egentligen är "helsvart" ?

Lägger upp en bild så kan ni få se hur hon ser ut

Learnmore
0

I min hästs pass står det att hon är svartbrun. Hon är kolsvart på vintern med ljusbrunt vid mulen. På sommaren är hela hon ljusbrun (Dock är benen fortfarande svarta) ^^

Tusen
0

De som är ljusa runt mulen, i öronen och i ljumskarna kallas bleksvarta. Vi har en bleksvart hingst och har tidigare lånat ett bleksvart sto.

LillyB
0

#11: Din häst ser ut att vara svart i mina ögon.

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Gronstedt
0

#5: Det är förstås lika dumt, annars hade jag gärna frågat hur det kommer sig att vissa svarta (liksom vissa bruna i olika nyanser) solbleks och andra inte, fast de går i samma väder i samma hage. Men det är förstås så att en och samma gen eller genuppsättning kodar för två helt olika funktioner?

AnnaLundin
0

#11 - din häst har råkat ut fö en feg ID-kontrollant som inte vågat skriva svart - den är INTE svartbrun utan den ÄR svart.

#13 - nej det där var inte korrekt. Svart häst med brunt runt nosen och i ljumsken är svartbrun. Bleksvart är en "ljus-svart" häst, dvs den är inte riktigt kolsvart utan lite mer åt det gråa hållet. Den har fortfarande inga bruna partier (så länge den inte är solblekt). Det finns nyanser av svart på samma sätt som det finns nyanser av brun och fux (ljusbrun, ljusfux etc).

#15 - varför vissa bleks och andra inte vet man nog inte. Och varför vissa bleks på sommaren och andra på vintern är en annan gåta. Jag har också en shettis som varit rödbrun i topparna på vinterpälsen något år.

Tusen
0

#13 Bleksvart skall ha ljusa öron, mule och ljumske annars är de inte bleksvarta. De kan vara lika svarta som svarta hästar förövrigt i pälsen. (Beronde av årstid) Så har de 4 olika ID- kontrollanterna jag pratat med sagt i alla fall.

Däremot är de inte bruna runt nosen eller ljumsken, men det skrev jag inte heller.

Lorita
0

Men men….bleksvart är väll inget man skriver i passet?

Tusen
0

#18 Jodå! Det gör man visst. Precis som det även står ljusbrun i passet.

Våra är ljusa allihopa men med olika grundfärger. Så förmodligen (inte forskat kring detta vad jag vet) så är det ett speciellt anlag för ljust oavsett grundfärg.

Du vet, ljusfux, ljusbrun och ljussvart (bleksvart kallas det då).Skrattande

[Potatisbulle]
0

# 16 Är det så alltså, att det finns id-kontrollanter som inte vågar skriva sanningen ? Min häst är visserligen lite mörkbrunaktig i solen, men jag tycker ändå att hon klassas som svart.. det kan inte ha vart så att hon var svartbrun när hon var föl och har blivit svartare med åren eller hur funkar det ?

AnnaLundin
0

#17 - i så fall har både Bo Furugren (författare till boken HÄstens färger, som är källa till ID-kontrollanternas utbildning) och ID-kontrollantutbildaren Kurt Larsson fel, för DE säger att bleksvart är en ljusare nyans av svart och en bleksvart HAR INTE några ljusare partier runt nosen och i ljumsken, för då är den svartbrun.

Jag vidhåller att din version inte stämmer, jag litar mer på ovan nämnda personer eftersom det är deras uppgifter som lärs ut när man utbildar sig till ID-kontrollant. Vilket jag själv är sedan typ 10 år tillbaka.

#20 - O JA, det finns massor av ID-kontrollanter som inte vågar skriva svart om det inte är kolsvart framför dem. Och nej en häst kan inte byta från svartbrun till svart, utan det är bara en feltolkning av vad de har sett som har gjort att de skrivit svartbrun i stället för svart.

Tusen
0

#21 Du får väl tro vad du vill men detta med att bleksvarta är ljusare på vissa ställen är ett typiskt tecken på att de är just bleksvarta. Kan det vara så att detta har omärderats precis som svart färg? Även gamla uvar får ibland ändra åsikter. (Ex. Blåögdagräddvita som numera inte längre räknas som albino, vilket de gjorde tidigare)

På bilden har du en typisk bleksvart. Där kan du se hennes ljusa partier på nos och i öronen. Hon är då rakt inte svartbrun.

AnnaLundin
0

DEN är bleksvart, ja. Och de ljusare partier den har beror på SOLBLEKNING av svart färg, inte att den är brun där. Det behöver inte vara ljusare där för att vara bleksvart.

Du krånglar bara till saker när du rör ihop det!

CoralReefs
0

MEN hur ser man enklast skillnaden mellan mörkbrun och bleksvart eller solblekt svart?

Tusen
0

#23 Läs nu ordentligt vad jag skriver. Flört Jag har aldrig sagt att de ska vara bruna där. Bara ljusare. Och hon är INTE solblekt där. Hon ser ut så året runt. Det gör vår hingst också.

AnnaLundin
0

#25 - och det finns ingen sol på vintern? Flört Och i vilket fall som helst så krånglar du till det när du blandar in det där i diskussionen om svartbrunt.

#24 - en bleksvart är "ljusare" svart, dvs mer åt det grå hållet än en svart, som är kolsvart. (notera dock att det aldrig är fel att ange "svart" som färg om man tvekar mellan bleksvart och svart. det är bara nyansen som skiljer lite - jämför mattsvart och blanksvart på en bil…) Bleksvart finns nästan bara hos russ och islänningar, jag har sett det på enstaka shettisar men tror inte jag sett det på nåt halvblod.

Svartbrun beskrivs ganska bra i den här artikeln på shetlandsponny ifokus
http://shetlandsponny.ifokus.se/articles/4d717861b9cb462244085c3c-farger-svartbrun#4d712488b9cb462141046bd7-1

En solblekt svart kan vara ganska ljust brun på kroppen och ändå vara svart. Jag ska försöka putta in några bilder som beskriver vad jag menar:

lånad från shettis iFokus, bilden visar min egen ponny som är svart men solblekt, här i solblekt vinterskrud. Titta noga så ser man att hon är svart på huvudet och runt nosen. Ljumsken är svår att se. Lägger in en bild på henne i oblekt sommarskrud också (något ur-diad på bilden):

Här är en annan som är solblekt i sommarskrud, även här ser man att hon är svart runt nosen och även om mn lyfter på manen…

Åsså avslutar jag med en bild på min vackra svarta (numera såld)…

CoralReefs
0

men mörkbun? vad är skillnaden på en mörkbrun och en solblekt svart som med andra ord ser ut som en mörkbrun?

AnnaLundin
0

den mörkbruna har inget svart i botten, den blir aldrig svart heller.

Här är en mörkbrun, för övrigt dotterdotter till ponnyn på tredje bilden ovan:

TItta hur tydligt brun hon är i ljumske, huvid, runt nosen, bakom ögat etc. Och inte en antydan till svart i nyansen…

CoralReefs
0

Detta innebär att mörkbrun är mer lik svartbrun dvs som är bruna på mulen osv…

AnnaLundin
0

#29 - det kan man väl säga, fast den mörkbruna är betydligt mer brun (ljusare) än den svartbruna, som ska vara svart på kroppen.

CoralReefs
0

Ok, då förstår jag=) Blir färgen mörkare med åren?

Jag har en liten grabb på 2 år som jag nyligen fått hem. En arabkille som är reggad som svart men han ser mörkbrun i mina ögon…han är dock mörkare under manen och svart om mulen. Vet inte hur mörk han var i vintras men ser svart ut på fotona..bifogar nyatagen bild. Är han svart?

AnnaLundin
0

svårt att säga på den bilden, men jag tror att han är svart - möjligen bleksvart