Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettdressyr
Läst 1070 ggr
Linda
0

Dressyr dommare

-Jag blir galen, en unghäst min kompis äger jag känner mig lite delaktig i (ridit honom en del åt henne.) var igår på sin första större dressyr tävling och i mitten av pogrammet fick hon avbryta eftersom hästen vilade mer på vä bak påstod dommaren.

Hela ritten är video filmad och inget kan påpekas därimot har hästen en ful men ofarlig piphas han blivit veterinär besiktad för kort innan på samma bakben vi misstänker att dommaren stirrat sig "blind" på den.

-Händelsen funderas på att anmälas till svenska ridsports förbundet för att anmärka händelsen.

Vad anser ni om detta dommar slarv??

-Vill skriva slarv eftersom hästen inte är halt utan som dommaren sa den vilade på steget ovilket vi dock inte kan se..

-Har gått igenom att dommaren om hon inte är säker på en hälta så får hon bara medela sina misstankar först efter avslutad ritt och ev kontakta veterinär för klarhet i en ev. plasering.

MVH Linda

CBA
0

Jag tycker ni ska gå vidare med det och få uppgörelse för det lät galet det du skrev ju !

Mvh CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Wanilj
0

Gå vidare! Personen ifråga bör inse att man bör ha goda skäl till att göra som hon gjorde. Samtidigt så blir man ju lite bekymrad då man tänker på hennes möjligheter att bedömma hästarnas gångarter???

Mvh Wanilj

Linda
0

Eftersom jag känner många bra dommare på lokal nivå och känner att jag har rätt bra inblick hur de ska dömma tycker jag att det är tragiskt att utesluta en unghästs pogram i annat fall om hon bara ville anmärka på oren gång tycker jag att hon borde tagit upp det med ryttaren efteråt eller rådfrågat annan tävlingspersonal om hästens gångarter skulle vara orena.

Ja som sagt tycker jag att allt för många dommare i dag bara tittar på stl allt under 170cm verkar ha för korta steg enligt dem samt att ryttaren ska dra ihop sina hästar även i LC klasser,tyvärr har jag tidigare påpekat detta för srf men inget händer på fortutbildnings sidan för dommare osv..

I detta fall var det en mkt trevlig valack (tom över 170cm, men tyvärr en piphas jag tror dommaren stirrade ut sig på..)

mvh Linda

...P...
0

jag skulle ha gjort en vet.undersökning för att vara på den säkra sidan och sedan anmält domaren + kräva ersättning för vet.kostnaderna om hästen visat sig vara fräsch. Om vet. anser att domaren hade rätt så skulle det ju vara bra för er att få veta att det var ngt fel på hästen - alltså skulle ni inte förlorat på detta i vilket fall.

emsems
0

hm, jag tycker dels som alla andra här, men vet att det faktiskt kan vara så.. en vän till mig köpte en riktigt fin häst, men hon kan inte tävla dressyr på den då den går lite ojämnt. den är inte skadad, eller halt eller nåt, men den har ett lite ojämnt steg. hon kan ej tävla dressyr..

gejsa
0

Men något fel måste det väl vara om hästen går ojämnt?

Wanilj
0

hur har det gått?

Linda
0

Ryttaren struntade i det hela och lät saken bero men enl. vet är det inga fel på hästen.

mvh Linda

Johanna
0

ja, det var ju jag som var den här ryttaren o kan bara säga att vi har kollat upp honom.. en gång till.. (söndag12/2) o det är absolut inget fel på min häst!… piphasen är bara "gegga" o helt ofarlig.. bara som sagt tidigare.. väldigt ful, men dom vill inte tömma ut den.. risken finns att den kommer igen…