Pris på 12-årigt halvblod?
Jag funderar på att sälja min häst, men har inte en susning om vilket pris jag borde sätta?
Han är ett halvblod, f 1999. e: Lasandos, ue: Maraton.
Han är i toppform just nu och redo för tävlingsbanorna i hoppning. Dock har han inte varit ute mer än på någon enstaka lokal tävling pga att mitt ointresse.
Snäll att klippa, sko, lasta, duscha och snäll med andra hästar. Är lugn och harmonisk i tävlingssammanhang och hoppar i princip allt man styr honom på.
Jag kan inte garantera att han är helt ren vid böjprov. Det senaste för ca ett år sedan fick han en halv grads hälta på på ena bakbenet om jag inte minns fel, men det är inget som verkar påverka honom i ridning.
Jag kommer att vara extremt noga med vart han hamnar och hemmet är definitivt viktigare än priset, men samtidigt skulle det kännas skönt med ett hum om pris.
20 000 kanske?
http://emmaskaninselar.blogg.se/
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Gör en veterinärbesiktning innan du lägger ut annons så vet du ju om hästen är halt eller inte. På så vis slipper du allt jobb med spekulanter och som sedan hoppar av efter veterinärbesiktningen. För inte säljer man väl en halt häst?
#3: Icke en chans att man får ut 45000 för en halt häst, och dessutom en valack. Hältan har en orsak, även om det går att rida bort den, och kommer att ge försäkringsreservation för köparen.
Jag säger som #2, få hältan utredd fullständigt, annars kommer potentiella köpare att hoppa av när de besiktigar hästen.
har du haft ut en Equiteraput?
30 000-40 000 kanske då :)
http://emmaskaninselar.blogg.se/
Hur högt utbildad är han?
Jag hade ett sto efter Ampere. Hon var då 9 år (2005)och tävlade 1.10 i hoppning och utbildad till Lätt A i dressyr. Hon var 160 cm hög och jag begärde 35 000 kr för henne. Jag blev fullkomligt nedringd av folk som ville köpa henne. Hon gick igenom besiktningen men den nya köparen gjorde ytterligare en besiktning av henne ett par veckor efter att hon kommit dit och hon visade då en halv grads hälta. Vet inte varför den visade olika men kan hända att olika veterinärer är olika petiga eller så kanske hästen bara har en dålig dag. Jag vet inte.

Han är inte halt, och som någon skrivit i trådar här tidigare så är ett böjprov en extrem påfrestning av benen och ibland har hästen en halv grads hälta utan är något fel.
Han har varit halt på båda bak pga inflammation i haserna, men det är utrett och enligt veterinärerna är det inget som kommer att påverka honom i framtiden. Och den veterinär som böjde honom senast menade att han kunde ses som ren, trots den halva graden.
Han är alltså utredd för hältan och det finns inget som är fel…
#7 Hur räknar man hur högt utbildad han är?

#4 en ½ grads hälta om hästen är ren idag och går igenom en större koll skulle inte jag tveka om hästen förövrigt är vad jag vill ha.
#9 jag har fått en häst förkladra halt just en ½ grad av än av landets främsta häst vetrinärer, när jag till sist tröttnade och målade hennes vita stumpa svart så blev hon friskföklarad av samma veterinär.
en ½ grad det är så lite så det kan bara vara dagsform.
När min ponny hade en halv grads hälta så hade hon låsningar i ryggen.. har du haft en Equíteraput som har tittat på din häst=

#12 Ja, han är kollad av equiterapeut regelbundet :)
ok :)
40.000 om han går igenom en vet-besiktning och om han håller för håradre träning/tävling så det inte är något som kommer och spökar sen.skulle ju helst för det priset se han tävlad L:B- L:B, en häst kan gå bra på hemmaplan men dom flesta i den prisklassen söker en häst att tävla så en högre utbildning ser jag ofta som L:B och uppåt då han är 12 år redan.
Hade de vart ett sto hade jag sett priset något högre då avel finns med.
men alla anser pris är så olika :)
Och en halv grad kan vara en ledinflammation. Det spelar liksom ingen roll om han hade en halv grad som inte visade på skada för ett år sedan, han måste kollas NU och bedömas ren.
min häst är oxå halt vid böjprov men inte annars, jag köpte honom ändå och ja har inga reservationer hos försäkringsbolaget, sån tgår att komma undan om man vet hur man ska göra ;P
Min häst reagerar mkt mindre på böjprov nu efter två år träning då jag har byggt upp muskler mm på honom
om man säger sååå här, skulle någon göra ett sådant böjprov på mig såå skulle iaf inte jag kunna springa rent heller !!! ja skulle nog ramla ihop istället såå det där med böjprov tycker ja man ska ta med en nypa salt enligt mig iaf!!
såå runt iaf 25 000 tycker jag nog du kan sätta som pris det är ju bara att förklara för spekulanter hur det ligger tillså dom iaf vet om det!!
tar man över ägarens försäkring får man inga reservationer,
#18: Under förutsättning att man vill ha samma försäkringsvärden som ägaren haft. Om man vill höja kan det bli reservationer.
#17: Om jag tittade på en häst som visade hälta och säljaren sade att jamen det kollade vi för ett år sedan, det är ingenting, så skulle jag dra öronen åt mig och kräva fulltständig utredning. En markering nu kanske inte har samma orsak som för ett år sedan! Sedan kanske jag skulle köpa den ändå, beroende på vad utredningen visade.
Skulle tänka mig att denna häst kunde hamna mellan 30 000 och 60 000, då den är i sina bästa år och "sparsamt" tävlad osv :) (i övrigt verkar vara en väldigt snäll och trevlig häst) men kanske 45 000 eller något :)
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
*19 jag kände ju min häst i tre år innan jag köpte honom så samanlagt har jag ju haft kontakt med hästen i över 5 år, så jag vet ju vad jag köpte om man säger såå :P
han har aldrig vart halt i hela sitt liv, dock var han med om en ganska allvarlig olycka när han var unghäst som nästan tog hans liv såå kanske är något sedan den tiden kvar men som sagt aldrig varit halt bara så där eller hur man ska förklara det ;D
Men visst jag skulle nog inte köpt en häst om den var halt vid böjprov om jag inte kände hästen sen innan och vet dens historia så att säga, dåå skule nog jag oxå kräva en vidare utredningen eller leta efter någon annan!
Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att köpa en häst som är halt på böjprovet. Dels beroende på åldern på hästen men jag skulle absolut komma tillbaka några veckor senare och göra ett nytt böjprov innan jag avfärdade hästen. Den kan ju varit tillfälligt halt bara.

Jag stötte av en slump ihop med en häst med i princip samma stam som min häst (e: Landlord, ue: Maraton). Den hästen är 17 och var till salu för ett halvår sedan för 50 000. Han såldes som läromästare i hoppning på lägre höjder och det fanns spekulanter.
Då känns era prisförslag på 20 000-25 000 extremt låga…? Den hästen har visserligen vinster på högre höjder, men vad spelar det för roll nu när han ändå inte kan tävla så högt (pga av någon skada) och inte kan få några avkommor?
Självklart kommer jag att böja min häst innan försäljning för att vara förvissad om att han är ren. Skulle han visa på någon hälta blir ju förutsättningarna självklart för försäljning annorlunda, men jag skulle vilja ha prisförslag på honom där man räknar honom som frisk och ren.
Som någon mer hade skrivit längre upp tycker jag nästan att du ska göra en veterinärbesiktning innan du lägger ut annons om du känner en viss oro över hur det kommer gå. Är din häst helt U.A tycker jag du kan lägga ut honom runt 35-45.000kr :)
Lägg gärna upp en bild på honom så vi får se hur han ser ut :D
/Emma och Enya

Han ligger ute för 60 000 och jag har fått flera svar, men bestämt mig för att låna ut honom över sommaren till någon som tävlar honom så han får visa att han kan på tävlingsbanan.
Han kommer hem från fodervärden imorgon och besiktas på onsdag eller torsdag. Sen blir det förhoppningsvis provridning och sen har jag förhoppningsvis skjutit försäljningsproblemet några månader framåt :)
Lägger med en bild
Han ser jätte fin ut :) Det där blir nog inga problem att sälja. Bra val att låna ut honom. Hoppas besiktningen går i genom så slipper du grubbla över det! :)
Lycka till
/Emma och Enya
#23 - skillnaden mellan din häst och den hästen är att den är bevisat utbildad mycket högre och därför en häst som en orutinerad ryttare kan lära sig mer av.