Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettdressyr
Läst 3997 ggr
Eve
0

Träningstips!

Nu när jag har en högre utbildad häst att träna på så vill jag ha lite träningstips. Vad brukar ni göra när ni rider dressyr?

Jag brukar rida lite Serpentinerbågar, köra svampen (bak och framdelsvändingar i en fyrkant), flugan (böjövning). Rider mycket på volter för att få honom mjuk i båda sidorna. Börjar lite med skänkelvikningar, sluta och öppna med honom nu också, för att träna lite på det.

Har du några bra mjukgörande övningar? Allt är av intresse!

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Faxlin
0

Önskar jag kunde hjälpa. Men jag är bara en häst mulle i skogen. Kan ingenting egentligen.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

reddie
0

På ridskolan där jag red för massor av år sedan så brukade vi rida ett ruter ess. Ställ ut koner så de bildar ett ruter ess. Sedan rider du förbi konen med halva hästen. "Trycker" undan bakdelen så du kommer rätt mot nästa kon.

Hoppas du förstår vad jag menar.. Det ä kanske lika som när du gör "svampen"

Eve
0

Reddie - Ja, det låter som samma sak :)

Eve
0

Ingen?

Denise
0

Hejsan !

När jag rider dressyr börjar jag alltid med att öka och minska…..De funkar JätteBra på dom flesta hästarna …Då blir dom lydiga och mjuka !

Eve
0

Ja, det är ju ett jättebra tips :)

Hannah
0

Ojj.. Lite allt möjligt =)

Blir mkt volter i olika storlekar. Jag har en häst som spänner sig så ja brukar jobba på stora mittvolten och lägga in halvhalter ca 4 ggr per volt. Då får man ju in lösgjordheten oxå :) Sen gör vi mkt skänkelvikning (båda på diagonalen och halv igenom), öppna och sluta. Enkla byten lägger jag in ganska mkt eftersom hästen blir väldigt lyhörd då. Galoppserpentiner med bibehållen galopp gillar jag oxå :)

Hoppas de var lite hjälp i alla fall :)

Eve
0

Jadå, så fort vi får en ridvolt ska jag börja träna mycket galopp i form och så, det behlver han :P

emsems
0

om du ska göra hästen lösgjord så använder man sig av så kallade "lösgörande övningar".

till dessa övningar räknas skänkelvikning och framdelsvändning. (samlande är öppna/sluta).

beroende på vad du har för problem så kan jag gärna hjälpa dig med övningar.

Skriv ner problemen här nedanför eller maila så gör ajg gärna övningar åt dig.

i övrigt så är det ju bra med att rida volter, kanse en 8-volt så man itne fastnar i ett varv, eller rinda precis som du säger skänekelvikningar m.m

Eve
0

Jo, jag rider mycket i volter, åttvolter bland annat i både skritt, trav och galopp. Skänkelvikningarna går väl lite halvbra, i och med att jag inte är lärd från grunden. Öppna och sluta kör jag mycket. Enkla galoppombyten går galant.

Har ni något tips på en bra övning på att byta i serier? gorm kan, men har inte riktigt de musklerna riktigt än. Jag kan inte, jag kan bara enkla byten.

emsems
0

eve!

jag vet inte hur bra det går med dom vanliga bytena, men när man tränar byten så brukar man börja med att galoppera, bryta av till skritt och sedan fatta nya galoppen direkt, bryta av fatta andra igen. när detta sitter kan du testa lägga upp ett litet hinder eller en bom att byta över, alltså att du galopperat in i tex högergalopp och överhindret så styr du mot vänster så att hästen byter galopp över hindret. träna detta och sedan tar du bara bort hindret.

galoppombyten är ju svåra övningar och det är ju itne såå många hästar som kan göra riktigt bra byten i serier. se istället till att få riktigt bra enkla byten.

Eve
0

Ems - Enkla byten går galant att göra utan bommar och hinder. Men serier är lite svårare i och med att han inte ha rde musklerna just nu.. han kan göra i varje, jag skulle vilja testa i kanske var tredje, var fjärde.. Men han flyter iväg så mycket efter bytet, det måste jag träna på

emsems
0

ja du får börja emd att träna att göra kanske var 10 sen var 7e sen var 5e osv. han drar ju iväg pga att han inte orkar samla sig så mycket. tänk på att samlingen inte bara har med bytena och göra, så se till att stärka honom i ridningen. mycket samlande övningar (se #9). så komemr dte där att komma. ge det tid

Eve
0

ems - Ja, då.. Tack så mycket :)

sweet_candy_
0

#2 vi brukar göra det i galopp och sånt också. flyttar alltså framdelen(bakdelsvändning)

EmmaLisbeth
0

övergångar är a och o för alla oavsett utb. stp. balanserar, samlar, mjukgör, tränar reaktion etc.

ska alltid finnas med i olika moment och svårighetsgrad, alltid med en tanke bakom!

Mulla
0

Läste i en dressyrbok att om man inte skrittar fram rätt så blir inget annat bra i ridningen heller den dagen! 15 minuter  skritt stog va lagom, Jag brukar rida på en fyrkant och flytta hästen för innerskänkeln (då måste man rida innanför spåret ca 3m för annars tar hästen stöd av det). Detta rider jag först i skritt i bägge varven och sedan trav på rakan och halvhalter strax innan där jag flyttar… Köp Kyra Kyrklunds bok det är där ifrån jag fått det och jag kan säga att den boken har hjälpt mej mycket!

Lycka tillGlad