Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutbildningträning
Läst 16349 ggr
LitenPyssling
5

Kostnad för inridning?

Undrar hur mycket det kostar att lämna iväg en unghäst på inridning?
Hästen ifråga har haft sadel på sig en gång och blivit hängd på en gång och inget mer.
Hur mycket skulle det kosta?

Om man sedan vill gå vidare med utbildning idressyr/hoppning osv, hur mycket kan det gå på?

Om man har samma tränare för både inridning samt utbildning, vad ligger summan på där?

Tacksam för svar! =)

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

Zadeira
0

Det beror på vart i landet man bor och vart man skickar iväg hästen. Dit jag skulle skickat hästen om jag hade haft någon som behövde ridas in tar de typ 5800 i månaden, billigare om hästen stannar tre månader. Så minst 5000 i månaden för inridning skulle jag gissa.

Lorita
0

Jag skulle inte sicka bort en häst på inridning, då får man tillbaka en häst som lärt sig en annan ryttare samtidigt som man inte själv lärt sig något.

En bra tränare och att man tar den tid det behövs rekomenerar jag.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

LitenPyssling
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#1 Okej.

#2 Det är många som skickar iväg hästen, men jag håller med. Den lär ju sig inte hur man själv är, samtidigt så ska ju hästen bli inriden så att alla med grund kunskaper kan rida den. Om den rids in på annat sätt kan man ju fundera på hur den rids in, den ska ju ridas in så den kan användas av de flesta.

WinterPrince
0

Jag planerar att skicka min häst på inridning. Hittar ingen prisuppgift nu, men har ett svagt minne av ca 4000kr/månad.

Om det funkar som jag tänkt mig så utbildar inridaren min häst ett tag först, innan en övergångsperiod där jag rider min häst med inridaren som instruktör. Sen får han komma hem igen och vi kan träna för egen instruktör.

niare
0

runt 4000 har jag sett med i månaden.

Mullemums
0

När jag startar upp här hemma kommer det ligga på runt 2.500-3.000 i månaden, då inkl. allting, såklart

CelsiusT
0

#& Varför dumpa priserna? Har aldrig hört någon som hr under 4000:-/mån.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Lorita
0

#7 dumpar man priset så saknas troligen referenser

Mullemums
2

#7 för det finns ingen anledning till att ta överpris?

#8 Har referenser. Som sagt, ser ingen anledning till att ta överpris

Lorita
3

100 kr om dagen med mat, spån, mockning och utfodring skulle hästen ridas också?

Hur hade du tänkt få mat på dit eget matbord för ska man leva på det så räcker inte dygnets vakna timmar med en prislappen.

Har man erfarenhet och bra refferenser så ska man inte dumpa priserna för att slå undan leverbrödet för som som är duktiga och har inridning som arbete.

Även 4000 kr är för lite det blir 133 kr om dagen, det blir inte lång tid till varje häst om dagen. Då är det bättre att be någon duktig som man känner hjälpa till och betala för det så har man koll på hästen och att den mår bra.

CelsiusT
1

#9 För att det är en riktig tjänst man utför som man ska ha riktigt betalt för. Det finns många som ägnar sig åt inridning på heltid, ska dessa inte ha lön för ett heltidsjobb? Om det finns folk som utför samma arbete till halva priset varför ska folk gå till den som tar fullt betalt? Om folk går till den som tar halva priset, då tvingas den som jobbar med detta att sänka sina priser och kan då plötsligt inte få ut en lön - är det jyst att förstöra marknaden för en yrkesgrupp? Dumpar man priserna så förstör man marknaden, det är svårt nog ändå att leva på hästyrket (och iaf jag anser att hästyrket borde gynnas och hyllas så folk vill fortsätta att erbjuda tjänser inom häst). Den som utför tjänsen gör ett lika stort jobb oavsett om man försöker leva på det eller inte, varför ska man inte ta betalt för att man lägger arbete och tid på något?

Ända anledningen till att inte ta betalt enligt mig är om man inte kan utföra tjänsen till fullo. Tex man erbjuder tjänser om inridning, men man är egentligen itne så bra på det eller att det tar längre tid än hos andra eller dyl. Men då ska det framgå att det är en praktiklön/lärlingslön. Och jag tycker då det är ärligare att inte ta betalt tills man lärt sig tillräckligt för att göra ett bra jobb och då heldre ta fullt betalt (annars sker ju dumpningen av priserna på marknaden iaf). Under praktik/lärlingsarbete utför man ju inte så bra jobb att man ska ha lön för det och på halv lön kan man ändå inte överleva utan man måste ha ett annat jobb.

#9 2.500-3.000:- är inte normalpriser (vilket du verkar syfta på då du anser att 4.000:- + är överpris?), det är ca halva priset mot vad som är normalpris. Jag menar att normalpriser för inridning/tillridning/utbildning ligger mellan 4-7.000:-/mån.

LitenPyssling
0

#4 Okej!

Det låter ju riktigt bra så den inte bara hoppar iväg till en "ny" igen =)
-----------------------------------------------------------

Så 4000/månaden är alltså ett ganska normalt pris som det verkar som.

#10 Hur mycket anser du skulle vara lagomt?

#11 Jag har hört upp emot 10.000kr men det verkar ju vara "överpris" om man tänker på vad som sagts här?

Tack för allas svar!

CelsiusT
0

#12 Det beror nog lite på vem som rider in/utbildar och var denna finns, vad som ingår osv.

Jag skulle nog säga att priser mellan 5-10 tusen/mån (ev rabatt vid många månader) är normalt och inte överpris, lite beroende på vad som ingår. För det ska ju vara momsade pengar! På 10 000:- är det ju bara 8000:- kvar efter momsen är inbetald, på 5000:- är det ju bara 4000:- kvar efter momsen. Sedan ingår kanske uppstallning med strö, foder, skötsel osv, sedan ska det ju finnas pengar kvar för att ta ut lön för själva träningen också.

WinterPrince
0

När jag skickar iväg min unghäst på utbildning skulle jag inte vilja att den blev tränad mer än 1h varannan dag. Tar inridaren då en timlön på 100kr/h blir det 1500kr/månad. Timlön 150kr/h ger 2250kr/månad.

Med en stallhyra motsvarande den jag har nu (inkl. allt) skulle det då hamna på 4000-4750kr/månad.

Ett vettigt pris tycker jag, men man vet ju inte hur inridaren ser det hela…

Lorita
0

#14 ska det vara vitt så räknar man 250 minst men jag kan tänka mig att man bara rider varannan dag och då blir det 200 kr i timmen inkl sadling mm.

Rimligt är 300*15=4500 riding var annan dag

+ stallhyra 4000-5000kr

=8000-9500kr i månden

och det är billigt då vissa delar i en inriding kräver att man är två som jobbar hästen.

CelsiusT
0

#14 150:-/h är extremt lite om du ska kunna ta ut en lön på det. En vanlig ridlektion kostar ca 3-500:-/h och det är nog mer i närheten av vad en inridare tar i timkostnad, annars är det svårt att leva på det (det ska ju vara vita pengar).

LitenPyssling
0

#13 Okej, då vet jag.

Man kan alltså räkna med minst 5.000kr då för en inridning. Men om samma person sen ska utbilda hästen i exempelvis hoppning, blir det samma tänk då eller blir det ytterligare någon krona som kommer med eller försvinner det något?

Lorita
0

#17 arbete kostar alltid, det blir typ samma kostnad

niare
0

det lättaste är att du letar reda på någon du tycker verkar bra och får prisupplägg på detta, det brukar dom ge ut utan krav på att man ska ha personen sen. då får man mer hum om vad som ingår i priset och för fortsatt utbildning mm. :)

LitenPyssling
0

#17 Okej.

#19 Jo, sant! =)