Skadade....
igår när jag tog in Fontane och Hallon såg jag att de var skadade i bakbenen båda två. Hallon i höger och Fontane i vänster…får hoppas att det inte blir något allvarligt av det. Jag tvättade och la Skillingaydsalva över och sen bomull och CoFlex så smuts ej skulle komma in i såren. Ska snart ut i stallet och kolla hur det ser ut annars får jag ringa ut veterinär imorgon. Vet ej om de haltade då det var mörkt och jag var själv igår. Fontane vilade sitt skadade ben iaf. Ska kolla hälta idag…. :((

hur mår hästarna?

hallon ingen fara enl ägaren men fontane e varm svullen och öm, haltar lite. tvättat med jodopax ikväll sen lagt skillingaryd bomull och CoFlex över. kan man lägga CoFlex läggas direkt mot hästens päls?
putt

idag såg jag att fontanes sår börjat vara sig… det är som ett öppet skrapsår (inte hål rätt in) men det varar….hur behandlar jag det bäst? har tvättat det och la idominsalva mot nu och sen bomull och CoFlex över. Ska jag ringa ut veterinären? Varar inte mkt men man ser på bomullen är det är blod och var blandat men såret ser fräscht ut…… ger mej råd!!!! Benet är svullet från hoven och till knäet….bak

Svårt att svara på när man inte sett såret. Men jag brukar inte ringa så fort min häst blir svullen. Hästar blir ju fort svullna om dom slår sig på benen. Men det beror ju på hur svullet det är. Kan hästen gå normalt? Över natten skulle jag inte ha något på såret. Du ser ju till att det inte får luftas om man täpper för med salvor och bandage. Kan hästen gå utan bandage ute med så är det nog bättre. OM det inte är jättelerigt ute så det kommer in lera i såret förstås. Men vad jag förstår så är såret lite högre upp? Då kanske ingen lera kommer in i såret. Låt det vara så mycket som möjligt är mitt råd. Det läker bättre om inte vi är där och duttar hela tiden. Med olika salvor och annat.
tvätta med vatten och se till att det läker inifrån och inte tvärtom. Svullna blir dom alltid lite men det ser oftast värre ut än vad det är . Lycka till

tack för era råd. ska kolla hur såret ser ut idag och håller sig vädret fint så ska han nog kunna gå utan bandage i hagen….hagarna är ganska torra nu så länge solen står på ….

Du har inge streptocilin hemma "osäker på stavningen" jag har alltid en spruta hemma om dom får några sår. Särskilt djupa sår..

#8 nej det har jag inte. detta är inget djupt sår. bara ytligt skrapsår men varar ändå. Men jag låter det gå fritt nu så får det andas. Var redan finare i morse nu när jag släppt ut dem

#9# Du ser! Naturen brukar sköta småsår själv. *ler* Jag har inte så ofta något på såren när dom kommer. Det läker fortare då.
dragon fick ett sår på benet, det tvättades med jodopax, och sprayades med blåspray, och sen en bomullslinda indränkt i jodopax, och en linda över det.
sen vart han bra ett par dagar senare…