bestämmelser...
…vi ska kolla på ett hästställe i dagarna där det finns 4 boxar. Om jag hyr ut 2 boxar där vad är det för bestämmelser regler och lagar som gäller då?

Kolla med din kommun. Det skiljer sig ju mellan olika kommuner.

#1 oki

du kan även kolla på djurskyddets hemsida. tror inte du behöver ngr tillstånd, det är väl bara när man hyr ut fler än fyra boxar?

Dessutom ska den ha tillstånd som:
- Håller 10 eller fler hästar äldre än 24 månader, t.ex. en hästägare som har hand om och ansvarar för egna hästar och/eller hästar som hålls på foder.
- Föder upp 4 eller fler hästar per år.
- Upplåter 4 eller fler hästar per år, t.ex. turridningsverksamhet.
- Säljer 4 eller fler hästar per år från egen uppfödning.
- Säljer 4 eller fler hästar per år från annans uppfödning.
- Förvarar eller utfodrar 4 eller fler hästar samtidigt och regelbundet. Denna punkt rör den som t.ex. hyr ut boxplatser eller tar emot andras hästar för träning.
Tillståndet söks hos kommunens miljö- och hälsoskyddsnämnd eller motsvarande.

ok tack så mkt!!! då behöver jag nog tillständ eftersom jag fodrar 4 hästar samtidigt och regelbundet. Ska ringa kommunen om det stället blir aktuellet. Tack tack

#5# Men dom är ju dina. Då behöver du inte tillstånd. Det är om du har inackorderingar 4 eller fler. Hos oss är det 3 eller fler. Därför har jag bara 3 inackorderingar här hemma.
Ang fodret så har alla hästar i passet en stämpel från en veterinär att dom inte ska gå till kött när dom slaktas så behöver du inte redovisa hö och mat heller.

#6ja två kommer vara mina om pim kommer hem eller om det blir en häst till annars hyr jag ut 2 eller 3 boxar..
Mina två hästar får inte slaktas för de fått medicin innan…fenylbutazon….. men innan när jag frågade veterinären (inna de fått medicinen) så sa han att han inte kunde ge mej en stämpel i passet….men jag har bara kollat det med en veterinär och nu spelar det ju ingen roll. Men om mina inackorderingar köper hö och halm av mig hur fungerar det då? och de hästarna får gå till slakt och inte har stämpel i passet?

Alla hästarna i stallet ska ha stämpeln. Har en häst inte stämpeln så måste du redovisa. Du har ju stallet och fodrar med höet. En veterinär får inte säga nej om man vill ha en stämpel i passet. Jag såg till att alla mina 4 hästar fick stämpel när lagen kom. Fast dom inte ätit någon medicin. Han visste inte säkert om han fick det så han ringde till Jordbruksverket och frågade. Dom sa, att sånt betstämmer ägaren till hästen. Vill man ha en stämpel så får vet sätta dit en.

#8 ok. tack. jättebra att veta när den dagen kommer…..

#9# Så lite så. Det gäller att vara om sig och kring sig. *ler*

#10 det är sant
tänk bara på att när du hyr ut boxarna att dom sköter det ordentligt.så det inte blir som för mig.att dom inte mockar efter ordning.här i kommunen sa dom till mig att sköter inte dom hästen så är det jag som ska stå för foder och spån.annars åker jag dit på detta…..dålig djurhållning alltså.för det finns folk till allt.

#12 tack för rådet. Jag kommer bara hyra in till de jag känner och litar på. Jag kommer annars kolla referenser där de varit innan. Vill inte ha in folk som inte sköter sina hästar. Jag blir vansinnig på såna männsikor
detblir jag med.så jag såg till att hon inte fick ha kvar hästen på foder.så hon åkte ut.

#14 det tycker jag var bra. Ägaren blev nog dig evigt tacksam där.
just då brydde hon sih men sen när jag fick ta hand om hästen själv i 3 veckor så ringde hon inte ens.frågade inte om jag behövde hjälp eller nått sånt……men som tur är så har hon fått en ny ägare.så hästen har haft 3 fodervärdar på ca ett halvår.den sista fodevärden är nu ägare.

#16 för väl det. Hoppas hästen får stanna nu då.
ja det tror jag.