Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 3206 ggr
Odinn
0

Stanna i transporten

Om två veckor bär det av på ridläger och jag ska ta med mig mina tvä hästar. Båda har varit "omöjliga" att lasta. Förra året försökte vi i 3 timmar, sen ringde vi till personalen på lägret så dom fick komma och hjälpa till.. Har nu lasttränat hela våren. Båda går in hela vägen, står där i 5 sek men sen ska dom ut igen. Försöker jag hålla emot så får dom panik. Båda är likadana och eftersom vi ska få in båda två i samma transport är det ju viktigt att dom kan stå stilla..

Har ni några tips på hur vi kan träna dom att stå stilla i transporten?

"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"

Punkity
0

När jag lärde min att lasta sig själv hade jag alltid ett hönät i transporten. Då fick han belöning direkt när han kom in och var inte särskilt intresserad av att gå ut, maten var ju inne i transporten. Ibland är det praktiskt med en glupsk ponny Skrattande

Dock åkte hönätet alltid ut när allt var klart i bak och lämmen uppfälld för att inte riskera foderstrupsförstoppning.

Kimpa
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det är inte säkert det fungerar som #1 säger. Hade en sån, hon gick in tog snabbt en tugga och backade ut igen.

Träna istället på att stanna halvvägs in i transporten. Stå still, backa ut ett par steg och gå in igen.
Då lär den sig att lyssna mer på vad du vill och det brukar inte bli problem att stå kvar där inne sen.

Lycka tillSkrattande

Maja
0

Hur är de när bilen börjar rulla? Det kanske är stillaståendet som de har lite problem med?

Vi har själv en valack som har sparkat sönder en hel transport för han är helt hysterisk när han står i en stillastående transport (när den rullar är det okej). Han går på utan problem och står still när man stänger bakom honom, men så fort man stänger framdörren så sparkar han som en galning och lägger sig på mellanväggen (den har han också tagit sönder nu för den är vikt på mitten i princip).

Vi har dock börjat med en ny metod nu som fungerar bra. Vi ser till att allting är packat och klart så det bara är att lasta, stänga och köra. När hästarna är lastade så står jag och pratar med hästarna en stund medan min kompis startar bilen och börjar rulla på ettan (lite långsamt). Så fort hon har fått upp bilen i rullning så stänger jag snabbt framdörren och springer ikapp bilen, öppnar dörren och hoppar in i farten. ;)

Nu sparkar han bara när vi saktar ner farten och svänger men där har jag kommit på en ny lösning och drar ner fönsterrutan 500 meter innan varje sväng och ropar i stort sett vad som helst så att han hör min röst genom ventilen. Då sparkar han inte alls, för då vet han att jag är med, fast bara det att han inte kan se mig.

Haha, jag vet. :P Totalt galna saker (jag vet inte hur många människor som har pekat och skrattat åt oss när vi åker genom centrala Stockholm med mig ropandes "Duuuuuktig kille! Jaaa, braaaaaa sååååå!") men det fungerar! ;) Vi ska dock träna fram en bättre metod. ;)

Odinn
0

Tack för alla tips! :)

#1Har tyvärr inte såna glupsk hästar så dom skulle stanna där inne och äta.

#2 Det tränar jag på nu. Det går med min ena häst, men med min andra kan man liksom inte styra över. Man kan gå in tills han stannar. Då går han inte ett steg fram till. Och ska man backa så ska han backa hela vägen ut, kan absolut inte stanna halvvägs eller så..

#3 Jo jag har lärt mig den metoden jag med. Men problemet är att vi ska lasta båda hästarna, och då får ju en stå där inne och vänta tills den andra ska in, det är det som är problemet. Så fort man startar motorn så blir dom koncentrerade på att hålla balansen än att stå och försöka gå ut.

NettanLindholm
0

som #2 säger har fungerat för mig med! gå upp på rampen, stanna och be hästen backa innan de själva bestämmer sig för att göra det, gå fram ett steg, backa ett, gå fram tre steg, backa ut helt och håll på så hela tiden. stanna imellanåt lite längre innan du ber den backa. Min går nu på snällt och står som ett ljus :)

Maja
0

Om motorn står igång när ni lastar hästarna då?

Odinn
0

#6 hm.. Det har jag inte testat. Tack för tipsen, kan försöka med det nån gång i veckan :)

Maja
0

Sådana hästar har jag träffat många gånger som blir lugna om motorn bara står igång. :) Kanske kan vara lösningen!

Lycka till!

Odinn
0

Ska prata med mamma och se om vi kan testa nu i veckan. Skulle vara en dröm om det bara tog några minuter att lasta dom.

Tack :)

Tatchit
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kanske skulle du kunna köra lite träning med att hästen ska gå in någr steg. stanna. gå in några steg still, backa något steg. Kör långsamt lite fram och tillbaka med att stanna, backa och gå framåt. Ha godis med dej hela tiden ! :)

Detta är ju den metod de har använt på ponnyakuten och ja… där verkar det ha löst sig på två veckor ! :) Min häst är lite osäker så jag har börjat träna honom lite så. Det funkar toppen :)

"The stars tonight will brighten our faces our minds will be racing along with our hearts
Intertwined with love
The magic of us"

xoxo

maja awesome,

Odinn
0

#10  Som jag skrev tidigare så funkar inte den metoden, han ska antingen snabbt in stanna och sen ut, och då hela vägen ut, går ej att stanna på vägen..  Men tack ändå! :)

Knashästen vägrade gå in alls idag..

NettanLindholm
0

#11 min var likadan med att kasta sig ut men gå INTE hela vägen från början utan börja med bara ett steg upp på rampen och sen backa. Hästen behöver inte ens gå in i transporten under de första gångerna du tränar :)

Odinn
0

Spelar liksom ingen roll om man stannar honom, han SKA gå hela vägen ut annars slänger han sig bak..