Dammig torv, akut hjälp!!!
Hej,
mina hästar står ute dygnet runt nu, men ibland har vi hästarna inne när det är dåligt väder osv så vi har torven ligger kvar. Men då är ju grejen att det blir sjukt dammigt eftersom hästarna inte kissar osv där inne, och eftersom en av mina hästar har bronkit går det absolut inte att ha honom inne i stallet när hästarna har stått ute.
Jag har provat att vattna bädden noggrant varje dag men det dammar ändå. Då menar jag att det blir så dammigt att det blir typ dammoln, som värsta atombomben! Jag får väldigt svårt att andas och hela stallet blir fyllt av torv, och torv ska ju vara dammfritt. Och man behöver bara gå lite grann i torven för att det ska börja damma, och dammet lägger sig inte förrrän efter ca en timme.
Annat strö är inget alternativ. Hur håller jag torven fuktig? Känns ju väldigt dyrt och onödigt att behöva bädda om hela boxen varje gång hästarna ska stå inne. Snälla jag behöver verkligen hjälp eftersom hästarna ska stå inne torsdag natt!!!
Tacksam för alla svar och tips! 
/Amanda
liebe kann manchmal sehr weh tun
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vattna så att de blir dyngblött så gjorde jag med min kompis som skulle fixa bedd . Henes häst krafsa runt allt alla sa att de inte skulle gå och att ha henne på bedd. Och de va alld damigt så hon vatta jätte länge, vattna i 45 min då sluta de damma sen ska man trampa på bä noga gå på den. man måste ha rijält med vatten

Torv funkar som en wetex duk, den ska vara genomblöt då suger den bättre.
sen när man vattnat lääääääänge så ska man stmpa torven som ett jordgolv, då får du ett perfekt underlag.
hur ofta måste jag göra de här då? kan de inte bli fuktskador om jag vattnar så mycket, och de blir ju typ som att inte mocka ur kisset..
liebe kann manchmal sehr weh tun

#3 det ska vara blött men inte svampigt, ryker det så vattna och stampa
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
torv använder man som en svamp(inte svampigt men som en svamp man ska inte mocka utt kiss tycker jag för då blir torven alldeles för damig . Och den är ju skapt för att användas som bän. Använder man inte de som bedd så kan man ta annat strö tycker jag för. Då blit de bara massa dam.
Vattna så att de slutar damma stampa vattna stammpa vatna så¨att allt blir dungblöt sen ha på tort ovan då brikar de sluta damma