"Skyddsstövlar" för häst?
Min pålle har idag blivit omskodd med ganska långa traktarmar och hovslagaren tror inte att hon kommer att kunna gå ut på bete med de skorna - h*n tror hon kommer att trampa av sig dem. Finns det något som skyddar bättre än vanliga boots, som kan göra att hon kan få komma ut och vara häst trots allt, och slipper gå ensam i liten tråkhage?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Finns det inte sana dara "skor" eller vad man kallar det till hastar? inte en aning om hur de funkar men men :)
vet inte om hov gel boots skulle hjälpa de täcker ju en del iaf.
Varför sko med så långa traktarmar? Om skorna ser ut så så tar man väl av så dom blir lagom långa innan man sätter på dom?
Medarbetare på westernridning.ifokus
#3: Det gör man inte, eftersom de ska vara långa enligt veterinärs rekommendation. Så skorna ser ut som de gör, frågan är om det går att göra något för att undvika avtramp.
När jag jobbade i USA tejpade vi runt hoven & skorna med silvertejp & drog sedan på boots över.
#4 Aha, det är ett sjukfall. Får man fråga vad det är?
Medarbetare på westernridning.ifokus
Pålle skulle bli besiktigad inför köp (jag har hyrt henne hittills) och visade sig ha lindrig hovledsinflammation på båda fram. Röntgen visade att hon behöver få upp trakterna och få kortare tå för att få bättre vinklar i de nedre lederna. De långa traktarmarna ska ge stöd tills trakterna vuxit till sig. Synd bara att det måste komma just när betesperioden börjar
.
#5: Tack för tips, det kanske kan vara något. Jag får fråga veterinären vad h*n tror också.