Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 998 ggr
jn84
0

Köpa häst som hämtas senare?

Min syster ska eventuellt köpa häst som hämtas senare. Hur bör man gå tillväga då? Skriva kontrakt och betala direkt och sen hämta hästen och hoppas att den är i samma skick fortfarande? Eller skriva kontrakt om att man ska köpa den senare? Eller bara ordna allting när man åker ner för att hämta den? (Men tänk om ägaren får för sig att sälja den till någon annan då?)

Likaså undrar jag hur man gör med besiktning? Då hästen står långt bort och vi endast kan titta/hämta på helgen är de knepigt att få den besiktad i samband med köpet. Hur gör man då? 

Tips mottages gärna!

WinterPrince
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag köpte min häst i december och fick hem honom i maj.

I december skrev vi kontrakt och jag la en handpenning. Minns inte exakt men har för mig att det stog något i kontraktet att hästen skulle vara i samma skick då jag hämtade honom annars hade jag rätt att häva köpet.

Jag köpte en fölunge, så därför gjorde vi ingen besiktning.

CelsiusT
0

Du kan ju skicka dit en veterinär som besiktigar även om du själv inte är på plats (även om det kanske vore det optimala), se bara till att det är "din" veterinär och inte nuvarande ägares ordinarie veterinär (även om ordinarie veterinär ofta är bra att prata med då dom kanske har uppgifter om gamla skador, men då måste ägaren godkänna det). Besiktningspappret är ju det som gäller, men du kan ju alltid ringa och prata med veterinären efter besiktningen.

Sedan brukar man, som #1, lägga hand penning och skriva ett köpeavtal som slutförs när man hämtar hästen. Där kan ju tex stå att om hästen inte går igenom vet.besiktningen så hävs köpet och handpenningen betalas tillbaka. Det kan även stå att om hästen inte är i samma kondition så går köpet tillbaka osv osv.

Medarbetare på westernridning.ifokus

MillaJ
0

Jag har precis bestämt mig för en häst och ska inte hämta den förrän om ca 2mån då den är på sommarbete (unghäst) nu och det passar mig jättebra att han får gå kvar där.
Vi har sagt till uppfödaren att vi ska ha hästen -tror inte att han säljs till någon annan då hästen inte ens är annonserad, så på den punkten kan jag inte uttala mig så noga. Men besiktningen planeras att göras precis innan hämtning. Går han inte igenom = inget köp.

jn84
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tack för tipsen!

Jag gissar att det blir kontrakt på att dom ska köpa honom, med någon klausul om att han ska vara i samma skick när vi hämtar honom och att han ska veterinärbesiktas hos oss så fort han kommer hit.

Det verkar vara en väldigt seriös säljare så det kommer nog gå bra :)

Lorita
0

Han ska veterinärbesiktigas hos säljaren och ni ska välja veterinär, annars kan det bli tvist om var hästen skadade sig.

Så fort hästen står i transporten är han erat ansvar.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

CelsiusT
0

#4 Som Lorita säger, veternärbesiktigas hos säljare. Dels kan det bli problem om var han skadades och skulle det vara fel på honom kan det vara svårare att lämna tillbaka honom (dessutom får ni ju stå för en extra resa tillbaka).

Medarbetare på westernridning.ifokus