Sadeln glider fram
Hejsan, jag har nyligen börjat rida min häst mer seriöst.
Jag har en thorowgood sadel, men jag har inte använt den på ett år nu.
Så idag när jag lade på den så gled den fram, min häst har antagligen ändrat form eller något för förut passade den.
I vilket fall kan man ju justera thorowgoodsadlarna, men hur vet jag inte riktigt? Man kan ju fylla sadeln med fish-inlägg och man kan ju även byta koppjärn. Men jag vet inte vad jag ska göra om sadeln glider fram.
Tacksam för svar :)
hej
få en sadel provar til och kolla jag tenker det at du trenger byta sadel
Oftast är de för smala när de glider fram.
Det kan också vara sadelgjordens riggning som drar fram en annars passande sadel; sitter sadelgjodsstropparna långt bak och sadelgjordsläget längre fram kommer sadelgjorden att dra resten av sadeln framåt. Speciellt om det är en elastisk gjord.
Kolla hur sadeln ligger, är den bred nog? Blir det torr fläckar när du ridit? etc.
Byt till en o-elastisk gjord om du inte redan har det. (om hästen lagt lite muskler på sidorna kan den bli mer avsmalnande framtill och då drar gjorden mer)
går det att fästa gjorden eller stroppen längre fram i sadeln? Jag sydde fast en hälla som höll fast främre stroppen längre fram på min sadel, men det vill man ju inte fiffla med själv på en finare/nyare sadel :)
Det bästa är att ta ut sadelprovare.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
1. Jag ska kontakta någon som kan hjälpa mig om jag inte lyckas själv.
Man kan ju alltid testa och byta koppjärn eller fylla på med fish inlägg eftersom att sadeln ger mig möjligheten till det innan jag köper ny sadel :)
2. Okej, då kanske jag kan testa att köpa ett vidare koppjärn?
Jag har en lädergjord. Jag brukar spänna på de två stropparna längst fram, men den når ändå inte riktigt till sadeljordsläget.
Vad menar du med torrfläckar?
Jag får kontakta hon som provade ut sadeln från första början. Tänkte bara på att man kunde få lite tips här först :)
Tack för svaret!
Menade torra fläckar :)
Om det blir torra fläckar när du ridit där sadeln ligger an så visar de på ett ökat tryck just där, som hämmar svettningen. Exempelvis kan en sadel som bryggar ge torra fläckar längst bak på hästryggen och framme vid manken, men inte i mitten.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#4 Okej, jag har inte riktigt tänkt på det, jag ska kolla upp detta :)