Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 541 ggr
emsems
0

trav vs. ridsport

dels iFokus, men även resten av världen..

visst känns det lite som att "ridsport-människor" är mer inne på individen hästen, än "trav-människor"? trav känns lite mer som en inkomst, eller ett verktyg till att åstadkomma något, när ridsport är grymt mycket kärlek till hästen och hela livsstilen? visst?

nu finns det självklart många trav-människor som älskar sina älskade travare över allt annat, och ridsport-människor som använder sin häst som tävlings-redskap, men i almänhet? eller är det bara jag som tänkt den tanken?

lisette
0

min pappa har travare som brinnande intresse. han älskar att hålla på med whiskey som hästen kallas. om hästen tjänar pengar kvittar, men det är ju en stor glädje om den skulle vinna.

sedan finns det ju så klart pengakåta människor som kör tvååringar pga det finns mkt pengar i dom löpen…

Sessan
0

Hmm, det är väl individuellt det där med. I ett travstall, som min kompis studera i, skickade de unga hästar som inte dög eller hade någon liten skada till slakt. Där handlade det bara om pengar och hästen var inte en individ utan bara ett medel för att få pengar. Jag kommer specíellt ihåg en hingst som hette Leffe (jag jobbade där ibland på vsluten) han var så speciell o god men han fick en skada i benet som de inte orkade vänta på att skulle läka, så till slakt for han direkt utan att de ens försökte sälja honom.

Jag gillar överhuvudtaget inte travsporten.

Linda
0

Det är så olika, själv har jag bara goda erfarenheter av trav människor och faktist gennerellt sämre med ridfolk faktist.

Innom ridsporten förekommer det mkt mer tjaffs och intriger i stallen runt om i sverige.

Ett välskött travstall tycker jag är att föredra , ofta har de tillgång till mer veterinär vård och större komp. med många olika saker.

Mvh Linda även delägare till en blivande start häst

Faxlin
0

Jag måste säga att jag mött många riktigt bra travtränare som verkligen bryr sig om hästarna. Så jag håller med Linda fullt ut i det hon skrev.
Jag är dock kanske lite partisk som just nu väntar på att en blivande travarstjärna ska födas i min hage i sommar. hihi

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Sessan
0

Det är säkert olika från stall till stall, men vissa upplever jag som riktiga industristall. Det som jag inte gillar inom travsporten är att hästarna körs igång väldigt tidigt, de har ett stressigt liv sålänge de fungerar som travhästar och när det är för gamla sickas de antingen till slakt eller säljs till någon som oftast blir missnöjd och säljer den vidare osv. I övrigt tycker jag också att det måste upplevas väldigt stressigt för hästen att inte få galoppera när kusken manar på, de har ju galoppen till för att kunna springa snabbare samt att den är mindre påfrestande för benen. Kanske naivt tänkande men det är min åsikt i det hela…

gejsa
0

Håller med dig sessan. vinna eller försvinna gäller nästan överallt inom travsporten. Dom börjar ju köra in stackarna vid 1 års ålder. Rena rama fölet då nästan ju. Inte konstigt att många hästar är slut vid 4-5 års ålder.

Sessan
0

#6 Så är det tyvärr. Jag tror travhästar har det bättre om de ägs privat men föds de i stall som specialicerat sig på de här så är de inte mycket värda sålänge de inte drar in pengar.

Linda
0

Det är tråkigt att ni har den uppfattningen tycker jag.

-Jag har haft den stora möjlighen att besöka väldigt mkt stall så vi har skilda erfarenheter tror jag.

Att travsporten genererar pengar det beror ju på spelarna men tänk oxå på att tack vare svenska spel så får vi in rätt mkt in i ridverksamheten också.

-Tur är det väll oxå på sätt och vis att svenska spel låter bli ridsporten annars skulle ju även ridsporten få smaka på hur det är att behöva pensionera/slakta hästar som i våra ögon sätt är fina hästar.

-Travsporten ger ju även arbets tillfällen, dels så får en travhästskötare oftast riktig lön, ger  arbeten genom ATGs ombud via kiosker, travbanpersonal, mm, mm

Som sagt så visst tycker jag att det är tråkigt att travsporten, hästsporten går i sär ias för att dela med sig av samlade kunskaper.

Vänligen/Linda

Sara
0

Det kan väl inte vara så mycket pengar man får för en häst när man slaktar den idag? 2000-3000?

Sara

lisette
0

# 5 industristall var det ja! det är ju framförallt proffstränarna som har det så här. allra helst en från malmö som har ett hett temperament…

gejsa
0

Ja, jag har också varit i många travstall och sett och hört lite grand. Som du vet så höll vi på med ponnytrav förut.

Att travsporten ger arbetstillfällen hör ju inte hit. Utan det var hästarna som hade ett helvete många ggr. Vet dom här i stan som är väldigt duktiga och kommer långt i travet. Får mycket beröm och priser. Men dom som ger beröm ser inte alla hästar som aldrig kommer fram i ljuset för att dom är sönderkörda. För att kusken/ägaren vill att dom ska vinna. Dom går till slakt och hinner aldrig tävlas eller bara tävlas en kort period.

Det är mycket som jag sett och hört men vill inte skriva om detta här.

Faxlin
0

Finns alla olika sorter inom alla tävlingskategorier tror jag. Finns ju riktiga fullblodsidioter bland hobbyryttarna också. usch, vad jag lider med alla lidande hästar.

Audiatur et altera pars

gejsa
0

Ja, visst Åsa. Idioter finns det överallt. Inom alla sporter.

Faxlin
0

Ja, tyvärr är det så. Det lär vi aldrig komma ifrån hur mycket vi än kämpar för att lyckas med det.

Audiatur et altera pars

gejsa
0

Det är bara vi som inte är idioter. He he

Faxlin
0

*Asg* Självklart gejsa. Vi är ju bäst. hihi

Audiatur et altera pars