Är det så Westernhästar tränas?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Detta kan aldrig vara försvarbart!
Och han skall anses vara seriös!
.

Visst är han seriös, seriös djurplågare!
Inom all elitridning finns de som fuskar med smärta och överdrivenhet för att nå målet. Lite som att hoppa högre på träningen än på tävling för att göra det lätt för hästen; ''går han med nosen vid bringan på träning blir det lätt att hålla den i rätt höjd för tävling'' typ.
Rollkuren är inte det minsta olik dressyrens, utom att här kommer hästens rygg faktiskt upp och bakbenen följer med…
Men det är inte rätt för det.
Att döma western generelt pga en sån sak är dock som att döma ut dressyren pga Anky o de andra toppryttarna som rollkurar.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

#3 jag dömer inte ut western utan han som red så. ;)

Sadeln och hatten sen var det inte mer som var westernridning.

Det finns ju fler grenar inom ridingen som är tveksamma
#6 Jag har sett den filmen förrut. Hemsk.
Men vad jag vill ha sagt är precis det ni tagit upp, det finns avarter inom alla grenar.
Tyvärr tror många att t.ex. trav är hemskt medans Western är uteslutande rätt.
Men framför allt ni såg väl hotelserna i slutet av filmen?
Detta måste man göra något åt. Det där är inte westernridning och borde inte förekomma öht. Det mest tragiska i det hela är ju tävlingsledningen på Bökeberg som inte tar ansvar, detta borde ju resultera i avstängning.
Det förekommer sådan ful träning inom alla grenar, vilket innebär att man inte ska döma ut westernridningen som enskild grupp (vilket ju hade varit det samma som att döma ut engelskridningen för att det finns folk inom dressyreliten som håller på med rollkur och beter sig illa mot hästarna, reining är motsvarigheten till dressyr), men det innebär inte att man ska rycka på axlarna åt det - detta måste uppmärksammas och få ett slut.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Enligt tidingarna skulle det lämnas in anmälan till länstyrelsens djurskydd, men sedan kom rapporter om att ingen anmälan kommit in. Vi får hoppas på att det blir en regelförändring och att tävlingsledare tar sitt ansvar.
Är det som hände på filmen helt i enlighet med reiningreglerna så måste en regeländring ske.
Stackars hästen, fy tusan vad jobbigt det måste vara för den att bli utsatt för sånt där. Det tråkiga är väl att den är van, såg helt avstängd ut.
Varför sa inte dom som filmade åt honom? Hur kan man sitta och filma sånt där utan att göra nåt konrker åt situationen?
Visst är det bra att det kom på film, men hade känts bättre om man fick se han bli tillsagd och rejält utskälld för det.
Tragiskt att folk kan gå så långt som att plåga en häst på det där viset och se det som något normalt. Jag tror inte han tänkte på det han gjorde mot hästen, utan såg det som en helt vanlig träningsmetod.
Har man inte mer empati än att man kan hålla på sådär, då bör man nog inte rida annat än käpphästar.
#10 Jag skulle nog aldrig våga säga till någon och skälla ut den under en finaltävling. Däremot skulle jag ta ett snack med funktionärerna som har rätt att både säga till och avvisa ekipaget från tävlingsarenan.
NEJ det är inte så westernhästar tränas.
Djurplågare finns tyvärr inom alla grenar.
Vad är det för nåt vitt runt framknäet, förresten?
#13 Det är ett knästöd. Sådana som även människor använder, fast dessa är speciellt utformade för hästar då.
#14.. är det verkligen ok att tävla och träna hårt om hästen behöver det? Och bara på ett ben, måste ju vara något som inte stämmer med det benet då?
#15 Jag tycker folk har så mycket skydd och konstigheter både på sig själva och sina djur idag. Jag har noll koll på varför folk använder det eller hur.
Iof kan ju en gammal skada i ett ben gå alldeles utmärkt att jobba med sålänge man tar hand om den väl, skydd kanske är ett bra sätt att ta hand om den? Många elitidrottare har ju gamla skador i olika kroppsdelar som dom får ta hand om lite extra. Det kanske inte ens är en gammal skada, utan något annat.

#15 Tänkte samma sak som dig! Skulle min ponny ha problem med knäet och behövt stöd under ridningen så hade jag hållit mig till lätta träningar och skogen.

knä skyddet kan vara förebyggand för att en gammal skada inte ska gå upp.
Men med den ridingen så tror man ju inte ryttaren har dom känlorna för sin häst, den ridingen bör klassas som sjurpågeri och straffas (gärna djurförbud)
#16 Vi kan inte alltid jämföra djur och människor i dessa sammanhang.
En elitidrottare som har en skada kan ta smärtstillande utan att det klassas som doping, en häst med smärtstillande ÄR dopad.
Fast i USA räknas inte smärtstillande medel på hästar som doping. Olika syn på djurskyddet i olika länder. Dessutom hade förmodligen alla dessa ryttare blivit avvisade från en hopptävling, för att de ser för stora ut på sina hästar, om det varit med på en hopptävling i Sverige (eller dressyr).