Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 9438 ggr
brandie
0

Frågor ang avmaskning!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej!:) Nu ska vi snart släppa hästarna på bete och då avmaskar vi alltid dom dagen innan. Men kom på lite frågor nu… Ska man ge det i samband med maten/innan/efter (det är sånt i spruta inte sånt man lägger i fodret). Kan man rida hästen samma dag, eller ska man undvika det som när dom vaccineras? Vilket avmaskningsmedel rekommenderar ni? De finns olika vad jag vet;)

mille-star
0

Maskmedel är numera receptbelagt och du ska kunna visa upp ett träckprov för att veterinären ska skriva ut maskmedel. Det du gör är att köpa exempelvis kolla masken och samla ihop träck. När det är analyserat så vet du om hästen verkligen behöver avmaskas eller ej. Många hästar behöver inte avmaskas och man ska absolut inte ge maskmedel om det inte finns något behov. Veterinären kan ge råd om vilket maskmedel du bör ha utefter vilka maskar din häst bär på. Jag ger alltid maskmedel innan fodergiva för att vara säker på att hästen inte har något i munnen och för att den då kan börja äta direkt och får på så vis i sig allt maskmedel.

[Lina89]
0

när blev de receptbelakt?. för en månad sen så hämtade mamma ut på apoteket som vi alltid gjort utran recept..

brandie
0

#1: Hm, är du säker på det? Isf måste det var något helt nytt! Fast kan ju hålla med om att de är bra:)

mille-star
0

Sedan 2007 tror jag att det är receptbelagt, osäker på årtalet men jag vet med all säkerhet att maskmedel inte får säljas utan recept. Anledningen till att maskmedel är receptbelagt är att man vill få bukt med rutinavmaskning hos häst som leder till resistens hos parasiterna.

Har hästen inte behov av avmaskning så ska man absolut inte avmaska föra för att man alltid gjort så utan man bör tänka på dels hästens tarmhälsa, men även på risken för resistens.

Lena90
0

Maskmedel har varit receptbelagt länge nu, tror som #1 runt 2007 (inte heller helt säker på årtal men minst 2008 med säkerhet) och apoteken får inte ge ut utan recept, så hur hon har kunnat få ut utan recept är en gåta, om hon nu kanske inte hade recept från en veterinär? Detta är iallefall inte en nyhet :)

Carpe diem!

brandie
0

Fick höra av min mamma nu att vi visst det alltid behövde recept;) men att behöva lämna in träck-prov de är väl nytt? Iaf inget vi har behövt göra för att få redept:S

mille-star
0

En seriös  veterinär kräver träckprov innan recept.

Jag rekommenderar att du köper kolla masken, för varför avmaska om hästen inte behöver?

Em--ma
0

Håller med #7 , onödigt att avmaska ifall inte hästen har mask. Dom kan bli restenta (?) mot maskmedlet om man använder det för ofta

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

[Lina89]
0

nä vi har aldrig haft recept, sist så tog mammas sambo bra plonboken och åkte och köpte, och de är väll 4 veckor sen lite mer kanske.

AnnaLundin
0

#8 - det är inte hästarna som blir resistenta, utan maskarna.

Parasiterna utvecklar alltså resistens mot de maskmedel som finns och om de slentrianmässiga avmaskningarna fortsätter så finns det snart inga medel att avmaska med…. Det pågår INGEN forskning just nu för att hitta andra preparat som fungerar, utan vi måste lära oss att bekämpa parasiterna på andra sätt!

[slo]
0

Tillägg till #10

Det är dessutom ganska starka gifter vi stoppar i hästarna för att få död på maskarna, det borde väl få en del att vilja avstå om det är möjligt…

Em--ma
0

#10 same shit! :P

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

AnnaLundin
0

#12 - nej, det är verkligen inte samma sak, att parasiterna utvecklar resistens mot avmaskningsmedel eller att hästarna gör det! Det är viktigt att hålla reda på begreppen om folk ska förstå hur saker och ting hänger ihop.

Zabbio
0

Dessutom kan masken ''lära sig'' av andra och på så sätt sprids de resistenta maskarna och blir resistenta mot fler och fler medel. När mask kommer som är resistent mot alla medel kommer hästar att börja dö pga maskangrepp… vill vi nå dit? Dessutom kan det gå över till människor så småningom, vill vi ha mask som dödar folk och fä?

I USA är det fortfarande vanligt med en daglig avmaskningsdos i fodret, eller avmaskning var 4-6 vecka. Nu har det börjat komma att man ''bara'' ska avmaska två gånger om året, och det senaste hos dem är träckprov.

Vi djurägare måste ta vårt ansvar och inte avmaska i onödan, lika lite som vi ger antibiotika i onödan. Riskerna är precis desamma. Resistens kan tyckas larvigt, men tänker man efter på vad det får för konsekvenser och hur nära vi är, så inser man att vi måste ändra på saker och ting.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

AnnaLundin
0

#9 - det går inte att köpa avmaskningsmedel till hästar (kor, grisar, får etc) i Sverige utan att ha recept på det.

WinterPrince
0

#15, vet du om samma gäller för hundar och katter? Vet att det finns kolla masken lådor till dem, men är maskmedlet receptbelagt?

CelsiusT
0

#16 Inga recept till hund/katt, men apotekaren brukar fråga om du sett mask (det även för att du ska veta vilket medel du ska ha och för att inte avmaska i onödan).

Det som är svårt med kolla masken är att styngfluga tex inte syns. Har vi haft styngflugor här så skriver vår veterinär ut medel iaf så då behöver vi inte kolla. Det är bara på våren han vill att vi kollar träcken.

#0 Man ska inte avmaska dagen innan man släpper dom på bete, helst ska man avmaska dom och ställa dom i 3 dygn på tex sjukhage för att kunna mocka undan alla skit som innehåller maskar och medel. Detta av flera anledningar, dels för att inte sprida ut maskar och medel på sina marker i onödan och dels för att det kan vara farligt för andra djur. Tex finns det hundar som kan dö om dom får i sig en tugga av träck med avmaskningsmedel.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Em--ma
0

#15 ja jag vet att det är olika sakerna . Att det är maskarna som blir restenta. Men blir maskarna det då blir ju hästen det eftersom man inte får bort dom ur hästen.

Sen TS så ska ni inte avmaska dom dagen innan ni släpper dom! Helt onödigt!! Dom ska stå minst 3 dagar i dom gamla hagarna innan man kan flytta över dom. Annars har ni mask i sommarhagen med alltså helt onödigt då dom får maskar igen efter det.

/ Emma

[Lina89]
0

#15 Jo uppenbarligen. När jag är hemma så har jag koll på allt som handlar om hästarna och mamma var inte i kontackt med någon vetrinär. Vet inte varför de gick men de gjorde de. 10 pak köpte han för att vi skulle ha hemma

brandie
0

Intressant! Tack för svaren, ska tänka mer på allt detta till nästa år;) detta året får de tyvärr bli att dom får det…

CelsiusT
0

#20 Men tänk på att vänta 3 dagar innan ni släpper dom på betet.

[Lina89]
0

Ber om ursäkt jag hade fel, hon hade vist fått recept. hade missat de helt. Ber om ursäkt =)

[slo]
0

#21 Vad beror det på? Maskmedel ska ju ta död på maskarna, borde det inte vara döda maskar som kommer ut? Jag har också hört 2-3 dagar innan, men funderade lite över det häromdagen… :)

Någon som vet…? Och nu vill jag inte ha någon "därför att jag/min veterinär/någon annan säger så", utan en vetenskaplig förklaring tack! ;)

CelsiusT
0

#23 Dels så kommer ju inte bara maskarna ut, utan även maskmedelrester. Maskmedelresterna sprids i naturen vilket är en extra bidragande orsak till resistens. Dessutom så finns det hundar (och därför säkerligen även andra djur) som inte tål maskmedel och dör av så lite som en tugga av träck som innehåller rester av maskmedel.

Zadeira
0

#23, är det inte så också att inte alla maskar dött förren efter tre dagar? Släpper man ut dem i ny hage direkt kan en del maskar överlevt och då är det ogjort arbete. Jag har för mig att jag hört det nånstanns, men kan ha fel.

Zabbio
0

#25 Vissa maskr överlever nästan alltid och det är därför (bl.a) det uppkommer resistens. Att släppa ut direkt är detsamma som att släppa ut dessa resistenta maskar i friheten.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zadeira
0

#26, då mindes jag inte helt fel då. Tack för klargörandet!

CelsiusT
0

#25 Ja precis!

Tusen
0

Ytterligare en fråga.

Då avmaskningen upprepas (lite olika beroende p preparet) efter 6 veckor, brukar ni ta tillbaka dem i den gamla hagen då och väntaq tre dagar innan ni släpper dem på bete igen?

Den gamla hagen är förmodligen full med avmaskningsmedel och överlevande maskar eller dör dessa efter en viss tid utanför hästen?

mille-star
0

#29 Maskarna klarar sig inte utanför hästen. Men man brukar rekommendera att en hage vilar minst en säsong mellan varven eftersom äggen då inte kan återkontaminera hästarna. Äggen klarar sig betydligt längre än vad själva masken gör.

Tusen
0

#30 Mellan varven? Beteshagar kan jag förstå men en lösdrift är ruggit svår att låta vila då de går där hela vintern.

Men hur gör ni då under betestiden vid omavmaskningen? flyttar ni dom eller hur gör ni?

mille-star
0

Nej en lösdrift är ju kanske svår att hålla vilande ett år men det vore optimalt.

Jag har aldrig behövt avmaska igen efter 6 veckor, är det vanligt att man gör det fortfarande? Jag trodde det mer tillhörde rutinavmaskningen. Vilka preparat kräver omavmaskning efter några veckor?

AnnaLundin
0

#32 - om träckprovet visar att hästen har mycket mask så BÖR man avmaska en hel säsong med rätt intervall för det preparat man använder, för att bli av med maskarna. Att bara avmaska en gång före betet och en gång på hösten kan göra mer skada än nytta, ur resistenssynpunkt.

Tusen
0

#33 Men hur gör ni då under betestiden vid omavmaskningen? flyttar ni dom eller hur gör ni?

AnnaLundin
0

Skälet till att man väntar till någon dag efter avmaskningen med att släppa i ny hage är att man inte ska smitta den nya hagen med parasitägg. Avmaskning dödar de levande maskarna och efter några dagar finns inga ägg i tarmkanalen eftersom inga maskar kan producera dem.

OM man sköter avmaskningen med rätt intervaller så ger man avmaskningsmedlet innan maskarna blivit så stora att de producerar ägg, så om-avmaskningen kan man göra medan de går kvar i sin hage.

#18 - man kan bli av med maskar på andra sätt än att ge avmaskningsmedel. Det handlar om att man måste bryta parasiternas livscykler någonstans för att förhindra återsmitta. Mockning av rasthagar och sam/växelbete med nöt eller får (eller andra beteshygieniska åtgärder) gör att larverna som kläcks ur äggen inte blir åtkomliga för hästarna (mockning gör att larverna inte blir kvar i hagen, de andra åtgärderna på betet syftar bl.a till att träcken exponeras i solljus och där torkar ut, vilket också tar död på larverna.

Tusen
1
Madick
0

Vad gäller intervaller för avmaskning, OM  hästen har så pass stor mängd ägg att det krävs för att hålla markerna i schack smittomässigt, så är det:

Pyrantel (Fyrantel, Banminth) - 4v
Ivermektin (Ivomec, Noromectin, Bimectin, Eraquell) - 8v
Moxidektin (Cydectin) - 12v

Kombipreparat som Ivomec comp, Equimax och Cydectin comp ger man absolut max var 6e månad och det är bara om det finns stora bandmaskproblem, annars räcker det en gång per år (vid bekräftad smitta).

CelsiusT
0

Jag har aldrig varit med om så stor parasitmängd att jag behövt intervallavmaska. Men när vi avmaskar på gården här så har vi en särskild, ganska liten sjukhage, som hästarna får gå i under 3 dygn från avmaskningen. När hästarna tas därifrån så mockar vi. Denna rutin har vi oavsett vilken tid på året det är vi avmaskar. Om vi skulle behöva avmaska mitt i betessäsongen så är det samma rutin som gäller.

Vi har så pass belsatade marker att det känns onödigt att avmaska på betesmarerna. VI har dessutom ett gäng hundar som springer på gården och även om vi inte känner till att någon av dom är känsliga mot medlen så tar vi det säkra före det osäkra.

AnnaLundin
0

#38 - av nyfikenhet, har ni konstaterat med träckprov att parasitsmittan varit låg, så ni inte behövt intervallavmaska?

Och nästa fråga, bara nyfiken på hur ni tänker om detta med sjukhagen vid avmaskning?
Så länge hästen har en viss mängd parasiter kommer den ju att bajsa ut ägg från dessa i den hage där den går. Vid avmaskningen dör parasiterna och följer med träcken ut. De döda parasiterna är ju tämligen oskadliga… Jag kan inte se någon nytta med att ha hästen i sjukhage precis efter avmaskningen, eftersom parasitäggen snarare bajsas ut före maskningen. Men kanske tänker jag fel?

CelsiusT
0

#39 Ja vi konstaterar med träckprov innan avmaskning och konsulterar veterinären.

Som jag skrivit tidigare så kommer det ut maskmedelrester med bajset och då en tugga kan döda vissa hundar så vill vi veta att vi får bort allt från markerna. Jag har dessutom fått lära mig att både maskar och ägg kan komma ut utan att vara döda och då har vi inte spridit detta på våra marker.

AnnaLundin
0

#40 - ivermectin är inte bra för hundar, nej. (vad nu hundarna har i hagarna att göra?) Så visst, där kan du ha en poäng.

Men du glömmer nog att maskarna producerar ägg som släpps ut i hagarna med bajset hela tiden, så hagarna är nog smittade ändå! De ägg och eventuellt levande maskar (som troligen inte kan leva någon längre stund utanför sitt värddjur, så deras eventuella äggproduktion är nog minimal…) som kommer ut precis after avmaskningen är nog marginellt i sammanhanget, vad gäller smitta i hagen…..

CelsiusT
0

#41 Det är väl inte så konstigt at hundarna är med ut i hagen? Mina hundar och mina hästar älskar varandra, vad är det för fel med det?

En nackdel till med att släppa hästarna direkt efter avmaskning är att du ju faktiskt sprider ut maskmedlet i naturen, vilket kan bidra till ökad resistens. Maskmedel är starka grejjer och ska helst inte stoppas i hästen i onödan, och heller inte spridas på markena i onödan.

AnnaLundin
0

#42 - i mina hagar är inga hundar välkomna, så där är det uppenbart olika. Du gör självklart som du vill.

Det finns självklart bra anledningar till att inte släppa ut hästarna i hagen direkt efter avmaskning. Jag undrade bara om tanken med att hålla hästarna ifrån hagen dagarna efter avmaskningen för att hålla borta äggen därifrån, eftersom de släpper ur sig lika mycket ägg före avmaskningen som dagarna efter (tills äggen är slut, för den gången)… Jag tror att man biter sig i svansen om man får för sig att man hller hagen parasitfri på det sättet.

CelsiusT
0

#43 Nej parasitfri håller du absolut inte hagen genom att enbart ta hästarna därifrån under avmaskningen. Det kräver att då låter den stå 1-3 år (har för mig det är olika på olika parasiter hur lång tid det krävs).

AnnaLundin
0

det finns flera beteshygieniska åtgärder man kan använda sig av. Låta hagen vila två somrar med en vinter mellan är en av dem, plöja upp och så in nytt är en annan. Själv har jag haft sambete med får i många år och har haft ett oerhört lågt parasittryckt under den tiden - ända till jag fick hem två nya ponnyer som hade massor av mask med sig… Så nu får jag börja med

CelsiusT
0

#45 Ja precis, det är ju bra lösningar. Tyvärr är det inte alla som har möjlighet till det. I det stall jag står så är markerna ganska så belastade. Vi har inte jättemycket marker över och att låta marker vila en eller tom två somrar är svårt om vi ska ha ihop till bete till alla hästar hela sommaren. I mina ögon är det dock helt befängt att ha så stort tryck på markena, det är enligt mig viktigt att sköta markena väl, även för hästarnas skull, men det är inte min åsikt som räknas här.

AnnaLundin
0

Har man små rasthagar är det inte fel om man kan mocka hagarna med lite hyfsat jämna mellanrum, då håller man också nere trycket.

För egen del, med 6 ha hägnade hagar, är mockning av hagar överkurs så jag får hitta andra lösningar.

CelsiusT
0

#47 Ja vi mockar ju ut vinterhagen där jag har hästen iom att den inte är så jättestor. Dels mockar vi några gånger under vintern om det går och sedan mockar vi ut ordentligt på våren. Sommarhagarna mockar vi dock inte iom att det är onödigt stora ytor att mocka.