Regnskållor?
Min ponny har fått knölar i huden på ena sidan av bålen. Hon har jättetät päls och fäller för fullt och knölarna började komma i samband med att hästarna går ute dygnet runt. De sitter dessutom enbart på den sida som hon brukar ligga på när hon sover. Så jag antar att det kan vara regnskållor?
Vad gör jag för att bli av med dem? Räcker det att tvätta henne med t.ex. Hexocil eller ska jag försöka klippa pälsen också? Veterinären kommer i början av nästa vecka. Behöver hon titta på knölarna också? Medicinering?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Innan du gör något med de så låt vätrinären kolla först om hon/han ändå ska komma till dej. Om du inte är redigt säker.
När hästen får regnskollor så blir huden fuktig och pälsen bli jätte lätt att ta bort.
De jag gjorde var att blocka bort den pälsen som var lös la på ett täke när jag viste att de skulle rägna som mäst höl lite koll på de och sen växte pälsen ut igen.
De ända som händer är att de blir lite för blöt och hästen kanske är lite känslig i huden för förmycket fukt
Jag personligen gillar inte att kleta på en massa saker om de inte böhövs

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
regnskållor orsakars av bakterier i fuktig miljö, jag brukar bada mina i hexosil, se till att de torkar ordentligt efteråt, sen baddar jag de utsatta ställena med jodopax, brukar försvinna relativt snabbt.
Pussa ponnyskrutt Narnia från mig, saknar henne
Vad skönt att det går lätt att få bort. Jag en en grymt sjåpig hästmatte!!!
Nu ska hon få komma in och torka sig från regnet i väntan på att hovis ska fixa pedikyr i eftermiddag. Hon måste ju vara extra fin inför måndagen. Då ska vi fira hennes 3-årsdag!
Jag lovar att hälsa och pussa den lilla fröken!!!