Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 8863 ggr
Gronstedt
0

Grönsaker till häst?

Jag läser i Hästägarens örtabok att om hästen har ledinflammation är det nyttigt att ge den färska grönsaker "som morötter, palsternackor, kålrötter, selleri och vitkål" som "rensar ut och stärker matsmältningsapparaten". Allt utom morötter låter väldigt främmande som hästmat - är det någon som har erfarenhet? Borde inte kål medföra kolikrisk?

mille-star
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har svårt att se att något som påstås stärka mag- och tarmkanalen kan lindra ledinflamationer.

Hästar äter naturligt varken selleri eller vitkål så jag hade inte gett detta. Mina hästar äter visserligen morot men inte som något annat än belöning.

Gronstedt
2

Det är väl snarare den utrensande verkan som hjälper mot inflammationer, genom att hjälpa kroppen att föra ut de toxiner som bildas till följd av inflammationen.

Kålväxter ingår kanske naturligt i hästars diet? Det finns ju massor av vilda kålväxter världen över. Inte vitkålshuvuden, kanske, men en massa bladkålväxter.

mille-star
0

Vad är det för toxiner du menar som kommer från en ledinflammation?

Gronstedt
3

Var i kroppen det än finns en inflammation så bildas ämnen som får kroppen att aktiverar läkningsmekanismen genom att öka cirkulationen lokalt. Skadad vävnad bryts ned och förs bort och ny vävnad byggs upp. Toxiner kanske inte är rätt ord, men det jag menar är alltså dessa nedbrytningsprodukter.

Inflammationer i leder är mer eller mindre "slutna system", eftersom ledvävnaden har relativt liten cirkulation av blod och lymfa. Därför skulle det vara så mycket viktigare att skapa bästa möjliga förutsättningar för cirkulation och borttransport av förstörd, nedbruten ledvätska samt bildning av ny, frisk ledvätska. Om ledbrosket hunnit ta skada är det också viktigt med cirkulation för att få pålagringar att sluta växa innan de blir för stora.

Lorita
1

Mina få massor av olika grönsakerm när vi lagar mat så hamnar alla frånskärningar i häst hinken allt från morot/potatisskal till vitkål, palsternacka, paprika gurka sallad allt som är för fint för att slängas får hästarna.

När tex vikål är billigt, så köper jag det till som som lite extra vitaminer.

Däremot är jag försiktig med frukt och morötter i förstora mängder till dom då jag tycker det är för sött.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

lisette
0

när jag hade hästar så skalade jag alltid potatis/morötter i en skål som jag sedan gav hästarna. alla hästar jag har haft har älskat potatis.

nu när jag skalar får jag slänga och det känns lite tråkigt faktiskt.

Gronstedt
0

#5: Kreativt! Så långt har jag aldrig tänkt, man köper ju liksom speciella morötter och tar med till stallet. Och så brukar jag ge äpplen och päron när de blir lite större på träden här hemma, jag tror att det är bättre att ge omogna äpplen/päron än att vänta tills de är fullmogna och dryper av socker.

Du märker inget på magarna på dem då? Mer gaser eller löst eller så?