Kusk i Ale?
Finns det någon som håller till i trakten av Älvängen norr om Gbg och som kan köra häst? Jag vill gärna köra in min häst och behöver i så fall hjälp av någon som kan, men jag har inte så lätt att ta med mig hästen och åka iväg på utbildningar.
åk till din närmaste travbana så kör dom in din häst
eller till nån travtränare
#1: Tack för tipset, men jag har inte så lätt att ta med mig hästen och åka iväg. Fast om det finns något slags kurs man kan åka med med inkvartering av häst och ryttare lite längre tid, så kan det fungera. Egentligen vill jag inte ha hästen inkörd, jag vill köra in den.
du vill inte ha hästen inkörd, men du vill köra in den? öh
#4, hon menar nog att hon vill göra det själv med hjälp, inte skicka den till nån som gör det åt henne…
5: Precis det menar jag, jag vill helst göra det själv, i lugn takt, lite i taget. helst i hemmastallet - fast med hjälp av någon som kan, så att det inte blir fel.

Vi skulle kuna byta du hjälper mig med min och jag hjälper dig, man behöver ju vara minst två ju
#7: Menar du att du har kunskap och utrustning, men behöver ett par händer till? I så fall är jag gärna ett par extra händer åt dig, så att jag lär mig. Längre fram, när jag blivit mer van och har valt och skaffat utrustning, kan du hjälpa mig med min pålle.

#6 jag har kört in tidigar och behöver hästvana extra händer
sen hänger det på hästen hur man ska jobba den.
Vad har du för häst som ska köras in?
Hon är 11 år, 172 cm, stambokförd som Oldenburg men egentligen 3/4 Hannover och 1/4 fullblod. Snäll och arbetsvillig men känslig. Hon är inte rädd för någonting annat än att bli ensam, men blir lätt skärrad när hon är osäker. För närvarande rids hon, lösarbetas och tömkörs.
För mig gör det inget om det tar flera år innan hon kan dra en vagn ute på vägen - eller om hon aldrig kan det. Jag vill att vi ska kunna göra olika saker tillsammans och inte bara rida. Jag har sett alldeles för många ridhästar som blivit "oanvändbara" när de blir äldre bara för att de är just ridhästar. Jag ser inkörningen som ett sätt att vara tillsammans, även om det bara betyder att vi drar harven i ridhuset ibland.
Jag såg på din hemsida att du inte finns så långt bort. Om du vill kan jag komma till dig, så ser vi hur det verkar. Jag är bilburen och ganska flexibel i tid med lite framförhållning.

Jag hålle med dig, jag tänkte först köra in Karisma en mini om man jämnför 
På torsdag ca 18?
Torsdag ca 18 blir bra. Jag PM:ar dig.

kör in hästen själv. har jag gjort med min utan körkunnig hjälp och jag hade aldrig kört innan men det gick superbra=)

#13 jag vill vara två och detta ska bli jättekul 

#14 jag hade också en som hjälpte lite men ingen var körkunnig=P
Jag tar nog också helst hjälp av en som vet vad som är fram och bak på en sele innan jag börjar. Det är ju ingen konst att klara det själv om allt går bra, men om det inte gör det är det bra att ha någon som varit med förut att hålla i handen.

jag läste geivetvis på om körning innan både änge och väl. min ponny är väldigt orädd och älskar nya saker så jag visste att dte inte skulle bli några problem. =)
Lycka till. :)
#17 Läsa är en sak och givetvis viktigt, men att köra och göra allt rätt är en annan sak. Visst kan det gå utan problem, men om man hamnar på fel spår är det jobbigare att rätta till.

#18 jag har gjort allt rätt och fel spår är vi inte på. =)
Så, nu är karta och vägbeskrivning utskrivna och ligger klara i trappan, så jag förhoppningsvis inte ska villa bort mig …

#20 du har numret så du kan ringa 
Hittade inte telefonnummer på hemsidan, kan du PM:a?

ja vist
Fick låna en sele som jag ska prova på pålle i helgen, så får vi se vart det tar vägen sedan. Här går det undan, nu är vi på gång!

det kändes så rätt
det är ju perfekt att kunna samarbeta om ett mål med två hästar
iFokus har ju legat nere hela helgen, men här kommer en liten rapport. I lördags fick madame selen på sig - först däckel och förbygel, så gick vi en sväng, och när det inte var några problem så fick hon på svansremmen också, så gick vi en sväng med det. Inget konstigt med det alls.
Selen vi fick låna satt sådär, den fungerar att tömköra med, men kanske inte att dra med. Förbygeln var i kortaste laget och när den satt på rimlig höjd så att pålle inte blir strypt, så var bukgjorden för lång för att spännas åt.
Se bifogad bild. Sitter det vettigt? Visst borde väl förbygeln vara längre, så den inte sitter i "armhålorna" på henne?
Edit: Ändrade "brösta" till "förbygel" - jag vet ju inte ens vad grejorna heter
. Eller är det samma sak?

Du kan göra nya hål i bukgjorden om du vill (försök få samma avstånd mellan hålan som det är redan på övriga hål)
hela selen ska ner och förbygeln är lite kort men tömköra går ju bra
vi är någon någon månad från vagn 
ca 170 din var min är ca 148
För att inte förvirra henne bytte vi sedan till den vanliga tömkörningsdäckeln och kopplade tömmarna för "körning rakt fram". Hon är van att tömköras, men vanligen jobbar vi med ledande inspänning eller gramaninspänning och arbetar en sida i taget. Därför vart det lite förvirrat ett tag när hon fick en töm på vardera sidan om rumpan, men med lite övning gick det att "köra" serpentiner i ridhuset. Och tills sist jobbade vi lite på volt, över cavaletti och sidvärts på vanligt sätt.
Jag tänkte gå vidare med mer träning på att köra "rakt fram", och så tänkte jag prova att ledande inkoppling med körselen och låta henne jobba på volt i alla gångarter med den på sig, så vi ser att inte grejorna plötsligt blir jätteläskiga i trav. Verkar det vettigt?
Och så ett lite dystrare inlägg: En person i stallet, som har stor hästerfarenhet, blev förskräckt och avrådde mig mycket bestämt från tanken att köra in pluttan. Enligt den här personen måste en häst köras in i unga år för att det ska vara möjligt. Att lära en 11-årig ridhäst att bli körd blir en fruktansvärd mental stress. Risken att hästen får panik och blir sönderskrämd är stor. Och när hästen får panik är risken att den skadar sig allvarligt mycket stor.
Är det så illa? Jag hade ju inte tänkt knö in henne mellan skaklarna morgon dag, direkt.

#29 tänk att det alltid finns sådana "experter" visar hästen stress då läger vi av så länge hon tycker det är kul så rullar vi på.
#28 det låter bra, det om kan vara svårt för henne kan vara att ha sig bakom hästar är ju följare, när man kör driver vi ju dom framför oss.
Tänk på att när du/ni ska köra sen, använd en sele med lös brösta, draglinor och baksele. De där selarna tillåter inte hästen att arbeta rätt eftersom bröstan sitter fast i däckeln. Bifogar en bil på en delad sele.
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
Detta med selar är en djungel! Jag ska försöka få tag i en bok med beskrivningar och bilder av alla bitarna, så kanske jag kan räkna ut vad det är jag behöver skaffa …

#31 detta är bara för att hästen ska vänja sig vid selen, det är ju dumt att köpa något för flera tusen om vi inte kommer så långt som till vagna.
#32 - Kolla på körforumet på bukefalos, finns mycket tips om selar :)
#33 - Det förstår jag, jag lånade en sele för att vänja min foderhäst (på bilden) och köpte egen sele så fort jag var säker på att han skulle passa som körhäst.
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
18.00 hos dig i morgon igen, Lorita?

Passar mig jättebra
se om vi ska testa med något bakom den lilla då
Idag kom Lorita ut till oss i Älvängen och vi gav oss ut i det gröna med selen på. Jag gick bredvid med grimskaft, Lorita bakom med tömmar och "körde" i krumelurer på ängen, och det gick lika bra när jag kopplade bort grimskaftet och lät dem köra fritt. Sedan kopplade vi tömmarna så att det gick att lägga lite tyngd på förbygeln, och pållen tog även detta lugnt och lutade sig in i selen utan att bli oroad. Vi får se hur det går framöver. Jag ska titta mig om efter en sele som är några storlekar större.

som jag sa jag tror hon är körd tidigare (det kändes så när jag höll i tömmen) men vi går varligt fram ändå. En riktigt fin häst du har med bara vinklar och toppen psyke och ett stort plus för hennes mjuka mun och lyhördhet, trevlig häst 

#29 jag har en 14 årigt sto som jag håller på att köra in, har aldrig varit körd tidigare, och hon är hur lugn som helst! testa dig fram med din egen häst=)
#39: Jag kan inte påstå att hon såg speciellt panikslagen ut idag
. Som Lorita säger, det kanske inte alls är nytt för henne. Hittills har hon varit kav lugn.

#40 tar man dte bara lungt så borde dte gå=)
Haleluja, bilen är färdig - efter bara en vecka på verkstad! Ses vi 18 i morgon, Lorita?

ja, perfekt, jag hade inte förväntat mig så snabbt tillfrisknande
jag ska framkalla filmen med bilder, din var ju så duktig 

Köra in äldre hästar brukar sällan vara något problem. Det mesta blir vad man gör det till.
Går man bara lugnt fram och ser till hur hästen reagerar så är det oftast ingen fara.
Lycka till med körningen!
#31 Ett litet tips bara! Höj upp din brösta på din pålle. Thycker den ser ut att sitta för lågt.
Det hindrar hästens rörelser. Luftstrupen behöver du inte oroa dig för då den sitter högre upp än man tror. Så jag hade höjt den om jag vore dig=)

#44 den är höjd ;)
#45: 31 var inte en bild av den här pållen, det var Klasselovers
.

#46 vi har rättat till selen även på denna och hon behöver en storlek större sen
Förra helgen provade vi med plastskaklar utomhus, lade dem mot henne och runt henne över henne och höll dem mot hennes sidor där vagnsskaklarna skulle komma. Allt gick bra tills vi började gå så de skrapade i marken och lät - då vart det lite läskigt. Så jag ledde och Lorita släpade plaströr bredvid några svängar.
Idag gick jag ut med häst, partner och plaströr. Vi drog ett rör på var sida om henne utan några problem. Sedan höll vi dem nära hennes sidor och gick, vilket också var OK tills hon kom mot en "skakel" med bakbenet - då vart det lite läskigt igen, men inte så farligt. Nästa steg blir nog att fästa "skaklarna" i selen så att en kan gå bakom och hålla upp dem så att de kan hänga med lite bättre i svängarna.

#48 hur gammal är hästen? lätt som mkt reaktioner från hästens sida.
#49: 11 år. Vad menar du med mycket reaktioner? Att ta ett travsteg eller två när något börjar som brötar släpar efter en, eller när något plötsligt nafsar en i hasen, tycker jag inte är särskilt mycket - jag hade nog väntat mig värre.

#49 ja vi kommer ta det lugnt och lyssna på hästen

rapport om Karisma (3år), hon är nu på gång tre och vi prövade med vagn och ja till skaklar mot sidan.
Lite läskigt i början men sen då accepterade hon faktum, hästen är en orolig själ men mycket accepterande, inridningen fixade vi på tre gånger.
När man rider/kör in så måste man lyssna och känna av hästen.

#59 vid den åldern borde hästen ha upplevt något släpandes vid sig en eller liknande.

menar #50

#53 med det oljud vi förde så motionerade vi många hästar i hagarna, men vi måste ge hästen tid eftersom vi inte har någon historia. Karisma däremot har vi hela hennes liv och det hör det hela enklare.
Historien kommer sluta med två inkörda hästar om vi inte upptäcker att att någon häst blivit redigt skrämd och det inte är vart att utsätta dom för mer.
så länge hästarna tycker det är roligt så fortsätter vi 
#53: Det har hon säkert, hon säger inte muck om man släpar saker bredvid henne i ridhuset eller på gräs där det är mjukt. Men hon har tydigen aldrig hört ett 4 meter långt plaströr släpas på grus förut, så det är knappast konstigt att hon blir lite fundersam över ljudet.

#56 hon var lugn jämfört med övriga hästar i div hagar, hon fantastiskt väldigt lugn..nu ger vi henne tid, steg för steg till att bli säkert inkörd. Jag har som mål en säkert inkörd häst
och vi är på god väg 
något som är lite extra är att vi två samarbetar bra och då känns det som målen är nå bara, vi tänker ganska lika
#44 - Inte jag som kör. Men bröstan är upphöjd, en vän till mig som provade att köra och visste inte riktigt hur det skulle sitta.
Lorita, i morgon torsdag ska vi rida hästarna till sommarbetet på kvällen, så vi får hoppa över träningen då. Återkommer om söndagen!

#59 vi sa väll så, möter du mig vid macen med flygplanet vid 11 på söndag?
Den här veckan har varit knöfull och på torsdag ska vi hämta motorcykel och däck till släpet också ska jag handla också ……….
På söndag vi flygplanet går det bra?
#60: Yes, 11 söndag vid flygplanet
. Jag måste bara dubbelkolla att det är OK med stallägaren vid sommarbetet att vi håller till i paddocken. Annars får vi ge oss ut och promenera!
Hos dig på torsdag? Jag satsar på 18.00, men blir kanske en aning sen, beroende på trafiken - jag jobbar i stan på torsdag och måste inom Tre hästar på vägen.

Ja, vi satsar på torsdag
I dag fäste vi plast-"skaklarna" i selen. Först gick Lorita och partnern bakom och höll upp "skaklarna", sedan fick de släpa i marken, på ett fält där de tagit hö. "Jaha" sade hästen, "vad är det med det då?" Inte ens när hon klev åt sidan och fick ena plaströret bakom bakbenen blev hon speciellt upprörd, utan tog sig loss och stod sedan stilla och lät oss rigga skakalarna igen. Vi provade också att låta rören släpa bakom på grus, så det lät mer. Pålle rörde inte ett ögonbryn, men en annan häst som longerades i närheten såg lite förskräckt ut, så vi sparar det tills vi kan vara ensamma. Det är något med det där ekande ljudet av plaströr mot grus som är läskigt för den som är ovan
.
I torsdags köpte jag en bröstsele i storlek X-Full som vi provade i dag, men det var något konstigt med den. Förbygeln var gott och väl tillräckligt stor och gjorden till förbygeln måste jag kanske göra ett hål till i, men själva selgjorden fattades det 20 cm på. Antingen är selen gjord för en väldigt konstig häst, eller så är det fel bitar monterade på den. Gjorden på Full-selen som Lorita lånat oss går runt utan problem … Jag ska åka tillbaka på måndag och fråga i butiken. Blä! Jag som var så glad att jag äntligen skaffat egna grejor och inte behöver låna! Hoppas det går att bara byta ut en enda rem, så fungerar det sedan. Det ska gå att köpa till baksele till den här selen, om vi någonsin kommer så långt att det behövs.

#64 jodå hon kommer bli inkörd och snygg framför vagnen, det är fantastiskt vilka framsteg våra hästar gör från gång till gång. Det bekräftar min teori att hästar behöver tid emellan för att tänka och befästa vad dom lärt sig.
Ska jag ta med mina skramliga platsrör i morgon? Så Karisma får något som låter efter sig.

#66 jag tänkte hon skulle dra lastpall i morgon 
Så roligt att läsa :) Jag håller på köra inn min 4åring nu jag med, han har dragit vagn 2 gonger nu, och har sommarbete medans han får tänka och fundera litet på vad som hänt nu, sen tar vi det upp i slutet på Juli igjen :)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Kör vi i morgon? Jag har fått en ny rem på selen och håller på att klura ut en "säkerhetsutlösning" till skaklarna, så vi kan prova med släpa.

#69 klart jag kommer, vill du att jag ska ta med lastpall och draglinor?
åh vad roligt att ha nåt sånt att göra i sommar! Kul tråd :D
#70: Det behövs inte, jag trixar till en egen lösning
.
Jag har börjat titta lite efter redskap att dra, men vet knappt vad man ska leta efter. Hur vet man vad man ska ha för längd på skaklar? Ska man leta efter lösa skaklar (en på varje sida)? Eller ska man skaffa sådana som är som ett U?
Eftersom madam är en fjant med att gå hemifrån tänkte jag se om jag kan hitta en harv hon kan dra - då kan hon i alla fall göra nytta hemma i ridhuset. Men vad ska man då välja för sorts harv?
Selen är fixad, låt vara inte så snyggt, så nu har jag lämnat tillbaka Loritas, som vi fick låna. TACK FÖR LÅNET!
Igår provade vi med en enkel släpa, så att hon faktiskt fick dra några kg. Först drog vi släpan bredvid, nära så att skaklarna rörde vid hennes sida och ben ibland, sedan gick hon mellan skaklarna med en person på varje sida, beredda att lossa skaklarna direkt om det hände något. Inga problem alls! Inte ens när vi gick från det mjuka, tysta fältet upp till paddocken där det väsnas när man drar.
Som Lorita säger, det som är läskigt ena veckan är helt acceptabelt när pålle har hunnit smälta det några dagar.

bilder då? =)

#74 problemet är att alla händer behövs, få se om jag kan få son eller man att fotografera, vi går på semester på måndag 
Idag blev det tömkörning med släpa, även om vi hade "säkerhetskoppling" så vi skulle kunna få loss skaklarna snabbt om det hände något - fast det gjorde det inte, förutom att min fina släpa, konstruerad av plaströr, träbit och äkta silvertejp, gick sönder litegrann.
Som ni ser är det alltså Spökplumpen med assistent som jobbar med inkörningen
.

"när händer det mer spännande saker egentligen? jag kan ju det här nu…."

#78 det var så hon tänkte, men när vi skulle lämna fältet och hon trodde det var slut så blev hon tveksam.
Men väl uppe i den lite mer bullriga paddocken så gick hon som en stolt drottning…en helt underbar häst trots sin 170+ över havet, jag föredrar ponnys, normalt, men här är en flicka XXL som jag gillar lite extra 
Man kan ju jämföra storleken - det skiljer väl en halvmeter eller så på höjden
. Här är den andra körhästen med tillsammans med samma Spökplump som går bakom den stora damen i #77.
Lorita, det händer en massa de närmaste veckorna, hästarna ska hem från betet, vi ska vara med på hoppkurs, det ska vara jobbresor med mera, så jag tror vi tar en paus med min pärla till mitten av augusti. Men naturligtvis fortsätter vi med lillpärlan hos dig under tiden.
Jag ska bränna bilder och filmer på en CD och ta med när vi ses, det skulle bli ett väldigt stort mail annars.

#80 då passar vi Karisma också, för hon ska visas den 2 augusti så jag är helt fokuserad på det och att springa med henne.
Jag ska också ta mig tia att göra fixa dom bilder jag tagit vi ses 
Ska vi försöka komma igång igen med din förstklassiga häst nästa vecka? Min är halt för närvarande, men jag ska kolla om hon inte borde kunna körträna ändå, det är ju inte direkt ansträngande på hennes nivå
.

Ja torsdagen den 2 september?
Jag kommer till dig 2/9, om vädret tillåter! 18.00?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kommer ni ihåg den här gamla tråden?
Nu har vi återupptagit övningarna och så här långt har vi kommit nu! Nästa steg är att fästa något som verkligen väger något bakom pållen, men jag klurar på hur man ska fixa en "nödutlösning" för att lossa skaklarna från selen om det händer något.
http://webshop.borjes-tingsryd.se/e-line/images/prod250/6070.jpg
Sånna här använde vi. En person på var sida har ett grimskaft som man rycker om något händer så öppnar sig haken.
Men tänk på att du inte ska dra tunga saker i skaklarna, drar gör hästen i draglinorna.
Kika gärna in på nyöppnade körning ifokus
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
#86 På en sån sele dom har fäster man väl skakeln och draglinan på samma ställe så det spelar väl mindre roll… Men snabbkopplingarna är toppen, när inkörningen är klar flyttar man dom bara till svängeln så slipper man göra överfall eller andra lösningar :)
Ser fint ut på bilderna, kul att komma igång och köra lite!
Tungt och tungt, jag ska ju inte hänga på vagn ännu. Bara 20-30 kg så att det känns i bröstan lite grann och släpan svänger mer som en vagn.
Tiden är förbi då det ska gå en på varje sida, nu ska vi träna ett tag på att hon går ensam framför och alla kommandon kommer bakifrån. Kan de där snabbkopplingarna kopplas till en lina som man drar till handen tillsammans med tömmarna?
Jadå går gör det, men frågan är om dom löser ut i så fall… Eftersom det är ringen på ovansidan i bild man ska dra i, rakt upp, så är det nog tveksamt om det går bakifrån. Håll tummarna att hästen vänder en sida i taget mot dig om du ska försöka så :)
Men känns det som att hon är osäker på att gå själv framme, så hade inte jag börjat ha saker att trassla in sig i efter utan koncentrerat mig på att befästa att hästen kan gå först utan att tveka, sen börjat med medhjälpare på sidorna igen när det kommer mer vikt…
Ursäkta, jag vet att du inte bad om hjälp… Men det är så skoj så jag kunde inte låta bli :)
#89: Inget fel på goda råd!
Osäker är hon inte, men vi brukar tömlongera mycket och hon blandar ihop signalerna om hon inte har skaklarna på var sida som säger nu är det körning, inte tömlongering. Om jag tömkör bakifrån utan skaklar så kan hon till exempel bli konfys när hon känner en töm på varje sida om bakdelen, för i tömlongeringen betyder tömmen på bakdelens sida att hon ska flytta rumpan. Hon kan driva iväg i en riktigt snygg öppna, men det är ju inte det som är meningen
. När hon känner skakeln mot bakbenets utsida så rätar hon snabbt upp sig och svänger i stället.
Vad vi behöver är alltså helt enkelt att gå och dra en relativt lätt släpa i ett antal timmar så att vi helt kommer bort från risken att hon blandar ihop och missförstår. Jag vill att det ska bli helt tydligt i hennes lilla skalle att körsele och skaklar = dra, däckel och inga skaklar = tömlongering. Och utlösningsfunktionen kan vara bra om det ändå virrar till sig och hon börjar driva åt sidan.
Aha, då är jag med! Sidoförflyttningar på töm är lite överkurs för mig än så länge, känner att jag borde gå någon kurs får att få lite fason på det själv…
Men det låter som du har en bra inställning till det hela iaf, ska fundera lite på någon lösning så du kan släppa skaklarna bakifrån, så som jag tänkte förutsätter nog att du har en medhjälpare på varje sida annars hinner det nog hända lite för mycket innan du har lossat båda skaklarna…
Du känner din häst bäst, känns det som det kan fungera så gör det säkert det :)