Lugna ner hästen?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Min häst är väldigt stressad av sig - hela tiden. Eller man kan snarare säga att han är ett kontrollfreak och ska hålla koll på allt och alla, vilket leder till stress. Han kan inte stå bredvid ston för direkt om stot går ut så håller han på att spränga boxdörren, och nu har han även börjat sttreessa upp sig bredvid valacken han står, det är en ranglåg häst vilket han gärna ''tar'' skydd bakom och kan knappt stå lugn tills han kommer. Detta börjar bli väldigt jobbigt då jaginte kan ställa in honom i boxen tidigare än dom andra gått in samt att han ej går att borsta inne i stallet då han hela tiden vänder huvudet och kollar mot ytterdörren med en stressad blick.
Så det finns ju 1 driljon konstiga örter som funkar mot lite olika saker, finns det något som kan lugna hans nerver också? Skulle verkligen vara en hjälp även om den bara drar ner liite från hans stress så är det ju något :) Eller om ni har några andra tips, mottages tacksamt!!
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
hm, gav magnecium i början när Leffe kom då han var likadan. Finns hos krafft i pulverform.
Man kan inte ge under för lång tid bara. =)

Det finns nån örtblandning som ska vara bra, har aldrig provat själv. Travaren jag hade förut var likadan men efter år av träning så blev det bättre, lite för varje dag. Jag hade två hästar hemma då och jag tog alltid in och ut honom först och han var ju helt förtvivlad över att vara ensam men ganska snabbt lärde han sig att den andra kom ju strax så det var inget att hetsa upp sig för.
Skynda långsamt så går det fortare.
#1 vad händer då när man slutar ge det? :P
#2 vet du va det var för någon ört? :)
hittade denna sida men vilket av dom alla lugnade funkar bäst? :p Och är billigast.. :P
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
#3 Leffe har varit relativt lugn sen jag slutade. Det är ju bara en tillfällig lösning…
=) Man måste nog träna bort problemet samtidigt… =/
Tyvärr så funkar inte det att träna bort detta problem, det är lixom hur han är. Har bytt box 3 gånger men funkar ändå inte. Tar in honom tidigare och han är inte hysterisk utan bara ''vill ha koll på hästarna'' sen när dom kommer in så blir han galen. Jag har lixom tränat i 3 år utan ett endaste resultat.
/ Emma
Hästar är ju i första hand flockdjur och vissa är mer beroende av flocken än andra. Så är det. Och om du kan vara del i hans flock så skulle han vara lugn med dig. Jag skulle råda dig att aldrig ha honom själv och se om han får bättre själförtroende efter några månader, kanske år.
Tänk dig att du har ett barn som är mörkrädd och du ställer barnet i ett mörkt rum för att han ska vänja sig att inte vara mörkrädd. Hjälper det? Nej. Han får antagligen panik precis som dinhäst.
Man måste succesivt jobba med rädslor lite, lite i taget. Att tro att örter ska hjälpa är ett rop att inte ta problemet där det sitter. Gå gärna in på min nh-sajt och fråga. Där kan du få många naturliga svar. :)
#6 han är lugn med mig. Går jag in i boxen blir han lugn. Men inte om han slår av som brukar hände ofta. Samma sak när jag rider han bara slår av och galopperar sidleds hem och man får inte stop på honom. Därav vill jag ha något som lugnar honom lite, för han är nervösare än normalt. Han har alltid varit det. Om jag råkar göra en liiiten grej fel med honom så har jag tappat förtroendet för honom och måste bygga upp det igen vilket tar dagar. Och det är endast mig han litar på av alla människor. Som t.ex. så kan endast jag lasta honom, annars vågar han inte gå in. Så vill ha något som gör att han slappnar av. Hans stress är inte bra för han själv. Han stressar upp sig själv mer. Som en ond cirkel därav vill jag ha någt som gör att han kan slappna av lite ;)
/ Emma
Det är inte bra att överdosera några vitaminer eller mineraler så att ge extra magnesium om magnesiumbehovet redan är täckt är inget jag rekommenderar.
Vissa hästar klarar helt enkelt inte av att bli lämnade ensam. Att ta in ensam behöver inte vara ett problem men när hästkompisen går kan den andra bli väldigt orolig.
Hästar blir ofta lugna av att äta, har han grovfoder i boxen när du tar in honom? Har han begränsad mängd eller på en relativt stor giva så att han kan tillgodose tuggbehovet?
#8 han har i princip fritillgång till Hö, men han äter inte eftersom han är mätt. Även om han är hungrig så äter han oroligt. Alltså blir det stressätning.
/ Emma
"Akut droppar" finns något som heter. Vet inte så mkt om de mer än att de gör så att hästens egna endorfin produceras mer effektivt.
#10 men vill ju ha något långvarigt som lugnar ner honom som man sedan kan trappa av liite i taget. För somsagt han stressar upp sig själv o han behöver bara lära sig att slappna av.
/ Emma
Nervösa människor kan ta lugnande mediciner hela livet men jag vet inte om veterinärer skriver ut det så gärna tillhästar. Det finns ju lugnande för tex koll av tänder men det varar ju bara nån timme. Jag tror att din häst behöver hjälp att hitta sitt eget lugn genom hantering och förståelse inte genom piller eller örter. Tror inte heller att det finns något på marknade som skulle kunna hjälpa om du inte har en vet som skriver ut något åt din häst. Jag har själv en häst som varit otroligt orolig, nervös och svår att ha ensam, i nya stall och i alla nya milljöer.
Jag undvek allt som gjorde henne orilig. Jag lämnade henne aldrig ensam i stall eller i hage. Åkte jagmed henne till nytt stall tog jag med hennes kompis. Osv. Jag gjorde vad jag kunde för att hon skulle kunna vara lugn och trygg. Nu är hon 24 år och drottningen på gården!! Hennes oro vissar sig sällan men jag vet att den finns där om jag utsätter henne för något som hon inte är beredd på. Hon går lös och har koll på alla andra hästar.
#11 De där akutdropparna har jag förstått är milda och går att ta var 20e minut, både häst och ryttare =) Ska inte vara farligt att ta under lång tid.
Men vet som sagt inte så mkt om det utan bara vad jag hört av andra…
#12 men jag vill somsagt ha något långvarigt. Kan ju inte ta ut vetten varje timme för att få lugnande! ;) Och sen behöver han 3 lugnande sprutor vid kollning av tänder. Så där är ett litet ''bevis'' att han är orolig hela tiden och kan inte slappna av själv.
Funkar kamomill tror ni? Ska vara lugnande vad jag har läst, men vill inte ge något farligt för hästen ifall det e det… :P
/ Emma